Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Hej!

Har en förmodligen helt simpel fråga om Grid menyn i PT.

När jag använder Ezdrummer vill jag görna köra Grid eftersom det blir så lätt när

allt lägger sej på plats direkt.

Grejen är att om jag ställer om tempo så ändrar sej inte själva "taktuppdelningarna"

utan stannar kvar i 120bpm medans tempot egentligen är 160bpm. Så det blir omöjligt att programera in trummorna i takt.

Det mest lustiga är att det fungerar ibland och ibland inte så det bör ju vara någon

liten inställning man ska göra som jag är för efterbliven att hitta.

Hoppas ni förstår frågan och tack till alla på forumet som hjälper till!

Annons
Postat
Ställ om spåret från samples till ticks... gissning, jag kan inte pro tools så bra egentligen.

....och kolla att du valt 160bpm gtenom att klicka på den röda flaggen i editfönstret, eller att du valt manuelt tempo i transportbar.

MVH

Anders

• 4 veckor senare...
Postat

Jag vet inte riktigt vad du har för problem men vad jag förstår det som så kan du inte ställa in tempot rätt.

Om det är som jag tror ska du kilcka bort dirgenten (en bild på en dirigent) i den transportpanel för att själv kunna ställa in tempot.

Hoppas det var till någon hjälp

MVH

Fredrik

Postat
Ställ om spåret från samples till ticks... gissning, jag kan inte pro tools så bra egentligen.

Helt Ratt!!!

Om ett spar ar sample based sa flyttas det inte med tempo andring!

Darimot om det ar tick based sa flyttas det med tempo...

Instrument spar och midi spar ar tick based by default, och audio spar ar sample based!

Detta kan man antingen andra nar man gor ett nytt spar eller fran edit fonstret jamte automation mode knappen typ!

Sample based ser ut som en bla liten klocka och tick based som en gron gammal metronom....

Ursakta svengelskan! 😆

Postat
Jag vet inte riktigt vad du har för problem men vad jag förstår det som så kan du inte ställa in tempot rätt.

Om det är som jag tror ska du kilcka bort dirgenten (en bild på en dirigent) i den transportpanel för att själv kunna ställa in tempot.

Hoppas det var till någon hjälp

MVH

Fredrik

Hej!

Dirigeten gor sa att sessionen foljer programerat tempo som programeras i "tempo rulern" langst upp i edit fonstret.

(Klicka pa plus tecknet jamte tempo for att andra tempo vid markoren, eller start klicka (win) Ctrl klicka (mac ) var som helst pa "tempo rulern" for att satta in ett nytt tempo)

Utan dirigenten i klickad sa foljen inte laten tempo andringar utan ar satt till manuelt, som man kan stalla fran transport fonstret genom att antingen skriva in i rutan eller dra i "slidern"... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.