fonografist Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Tjena, är det nån som vet om det finns nåt enkelt sätt att pitcha ljudklipp utan tidskorrigering icke destruktivt? Som man kan göra i Sony Acid om det är inställt på "one-shot" alltså... Det känns ju som en simpel funktion, men jag har bara klurat ut hur man kan göra det destruktivt... Det skulle vara så fett, för då skulle jag slippa langa in samplingar i Kontakt för minsta lill grej... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Hmm, det blir vl ljudförsämringar även med ACID's oneshot skulle jag tro.. Du kan ju välja algorithm i pitch-shiftrutan och fippla lite där antar jag. Lägger du in den i kontakt blir väl oxå ljudet längre respektive kortare beroende på vad du sätter som Rootkey och vart du spelar på synthen? Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men du kan ju även bocka av "Time correction" i pitchshift för att pitcha ned alt. upp ljudet utan destruktion, men då blir det ju längre resp. kortare också. Vet inte om det hjälpte dig nåt. Men lycka till 😎 Fortsätt simma 😎 / Fredrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
fonografist Postat 12 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 12 mars 2008 Hmm, det blir vl ljudförsämringar även med ACID's oneshot skulle jag tro.. Du kan ju välja algorithm i pitch-shiftrutan och fippla lite där antar jag. Lägger du in den i kontakt blir väl oxå ljudet längre respektive kortare beroende på vad du sätter som Rootkey och vart du spelar på synthen? Förstår inte riktigt vad du är ute efter, men du kan ju även bocka av "Time correction" i pitchshift för att pitcha ned alt. upp ljudet utan destruktion, men då blir det ju längre resp. kortare också. Vet inte om det hjälpte dig nåt. Men lycka till Fortsätt simma 🙂 / Fredrik Jo, jag vill ju ha ljudförsämring lixom.. lo-fi du vet.. Men du snackar om pitchshift som är en destruktiv effekt? Det är just det jag vill undvika. Jag fäpplar med samplingar som jag hugger upp och kastar om och plockar isär, så jag vill helt enkelt kunna klippa och pitcha och ha mej enkelt och snabbt, och icke destruktivt... precis som man kan i Acid, det är väl typ det enda acid är bra på, allt annat är ju kasst... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Vad är det för skillnad på destruktion och ljudförsämring? Hänger inte med riktigt.. släng på en bitcrusher annars då.. då blir det ju lo-fi... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 Destruktivt = man ändrar i den faktiska ljudfilen på hårddisken. Icke destruktivt = man ändrar bara hur ljudfilen spelas upp i programmet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tracer Postat 12 mars 2008 Dela Postat 12 mars 2008 ahaa... fan va man lär sig på forumet 🙁 har för mig att den funktionen ska finnas i Cubase, iallafall i 4:an.. läste nåt om det i manualen iaf.. realtime-pitchshift i audiopart-editorn eller så.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JonatanNilsson Postat 22 mars 2008 Dela Postat 22 mars 2008 Tjena, är det nån som vet om det finns nåt enkelt sätt att pitcha ljudklipp utan tidskorrigering icke destruktivt? Som man kan göra i Sony Acid om det är inställt på "one-shot" alltså... Det känns ju som en simpel funktion, men jag har bara klurat ut hur man kan göra det destruktivt...Det skulle vara så fett, för då skulle jag slippa langa in samplingar i Kontakt för minsta lill grej... När du markerar ett audioevent så visas information om det i infolinen ovanför arrangeringsspåret. Här hittar du bland annat "Transpose" och "Finetune" som är ickedestruktiva pitchmöjligheter. Transpose - Pitch shift i halva tonsteg. Markera nollan och skriv dit hur många halva tonsteg du vill gå. Minus framför siffran gör att den stegar nedåt. Finetune - Pitch Shift för falsksång. Går hundra steg på ett halvt tonsteg. Skriv 50 på en ren ton och få till det schyssta falska demosound som vi alla är ute efter 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 22 mars 2008 Dela Postat 22 mars 2008 Annars kan man j alltid köpa till Melodyne...... Detta är ett hiskelit roligt progr... Fan vad man saknar datan nu... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.