Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halla,

Jag har precis kopt ett M-Audio 1814 till min Acer-laptop (AMD Athlon 64 3200+) och har nu lite problem. Oavsett vilken bufferstorlek jag staller har jag problem med ljudet, det klickar och poppar med jamna mellanrum (~30sek), bade vid uppspelning och inspelning (Cubase, Winamp etc). Jag kan inte ens spela upp en mp3 i Winamp utan att det hackar i ljudet. M-audios support tycker jag ska skruva upp antalet buffrar till ljudkortet och sa ska allt losa sig - det enda som hande var att jag fick 26ms latency (va fan!) men inte mindre klick. Nagon som har nagra ideer? Nagon annan som haft problem med denna serie av ljudkort?

Daniel

Annons
Postat

Kolla IRQ-fördelningen. Hur mycket minne har du? Tungt OS med en massa tjänster tuggandes i bakgrunden? Avancerade grafikfunktioner? Andra program i autostart? Buffring? 🙂

Postat

Tack för tipsen. Det är nu löst. Det var IRQarna som var uppfuckade av ACPI som jag fick stänga av. Lite irriterande dock då man förlorar lite funktioner, men det fungerar nu väldigt bra med ljudkortet i alla fall. Fick följande länkar som tips av M-Audios support, mycket bra info för felsökare:

"In this case, the problem might be caused by an IRQ conflict.

You may be able to workaround this issue by following the Tuning Tips found at http://www.musicxp.net .

More information on IRQ troubleshooting can be found at http://www.pcaudiolabs.com "

Daniel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.