Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har problem när jag spelar in på datorn. Ljudspåren lägger sig fel. Man kan rätta till det genom att göra något som i programmet heter DC Bias adjust.

Det blir så både när man spelar in genom mickingången och line in på ljudkortet och jag har provat med både datorns inbygda ljudkort och ett lite mer avancerat. Samma problem var gång.

Vad är felet och hur ska man rätta till det så att man slipper gå in efteråt och ändra med bias adjust i varenda ljudspår?

Annons
Postat
Är problemet att spåren inte är "centrerade" mot nollgenomgången?

Ja! Kunde inte sagt det bättre själv! 😏

Postat

Då kan du utföra en "Eliminate DC offset" (som det heter i t ex WaveLab) som en temporär lösning. Bäst är förstås att hitta orsaken till detta då du förlorar headroom och kvalité p g a detta.

Postat

Ok, efter lite letande i programmet hittade jag under "Device properties" något som hette "Adjust to zero DC when recording". "Äntligen!" Tänkte jag... Men i början av varje nytt spår blir det ändå fel. Den första samplingspunkten ligger c:a 13% ovanför nollgenomgången och det går ungefär en halv sekund innan det är helt centrerad. Det blir alltså ett klickljud när varje nytt spår börjar. Så nu måste jag ändå gå in i varenda spår och justera genom att klippa bort den första halva sekunden. Usch.

Vad är det i min dator som ställer till det såhär?

Postat

Antagligen så måste programmet hinna skanna en bit för att "automatiskt" kunna justera DC offset. Antingen så får du klippa/fadea bort början på varje inspelning eller ännu bättre; hitta orsaken till problemet. Vad är det för ljudkort?

Postat
Antagligen så måste programmet hinna skanna en bit för att "automatiskt" kunna justera DC offset. Antingen så får du klippa/fadea bort början på varje inspelning eller ännu bättre; hitta orsaken till problemet. Vad är det för ljudkort?

Just nu använder jag det inbygda i datorn (som är en Dell). Annars har jag ett som jag fått av en kompis som kanske egentligen mest är till för att spela upp musik. Men det heter i alla fall Aureon 5.1 Fun Wave.

Men det blir tyvärr samma fel på inspelningarna oavsett vilket ljudkort jag använder.

Men kan sånt här uppstå om man till exempel har datorn kopplad till ojordade uttag? Eller är det drivrutiner som måste justeras? Eller spelar jag in med fel upplösning så att ljudkorten inte klarar av det?

Postat

Jag måste först säga att jag är väldigt tacksam för svaren!

Kedjan från munnen till ljudkortet eller från väggen till ljudkortet? Jag tar båda... 😎

Datorn får ström från ett vanligt vägguttag, sen går det in i datorn och runt runt därinne och sen når det ljudkortet som sitter monterat i ett vanligt PCI(?) fack.

Från munnen har jag använt mig av diverse metoder. Allt från att ha kopplat kass datormick direkt in i mick-in, till att ha fantommatad kondensatormick via mackie-preamp/mixer till line-in på ljudkortet. Och jag har kopplat instrument med telekabel+adapter rakt in i ljudkortet också, det blir samma problem.

Postat
Hm... hur många % off är det vi talar om? Upp till 1 % kan ibland vara "normalt".

Det är c:a 13 %.

Postat

Har nu gjort lite tester och datorns inbydga kort ger 13 % offset på båda kanalerna och det andra "Fun Wave" var faktiskt inte så farligt som jag trodde, -0,6 respektive -1,3 %. Tyvärr märkte jag dock nu i mina tester att "fun wave"-kortet har ett extremt jobbigt högfrekvent brus. Eller egentligen inte brus, utan specifika frekvenser över hela frekvensskalan, med intervaller om ungefär 760 Hz. Samma sak med det inbygda kortet, men med mycket större intervaller om 5 kHz, alltså fyra stycken frekvenstoppar mellan 0 och 20 kHz. Alltså, var kommer de "tonerna" ifrån?

Känns som om mitt ljudkortsproblem blir värre och värre ju mer jag undersöker. Och känns som om man inte kan göra något åt det där DC offsetet. Borde kanske satsa på ett nytt som har garanterat lågt brus, garanterat 0 % DC offset och garanterat inte skapar "toner" med jämna frekvensintervaller.

Postat
kan nog vara dags att investera i ett riktigt ljudkort

Way ahead of you! 😉

Tips och råd mottages gärna, och för att inte starta ny tråd om vilket ljudkort man ska välja, så har jag skrivit mina krav etc. i tråden "Billigt externt ljudkort - vad välja?".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.