Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Då PT LE bara hanterar 32 spår så låter det onödigt att köra på extern disk. Även om disken är långsam så borde den klara 32 spår. Om man sen vill köra 3 st Ivory samtidigt är en annan femma...

256 samples är lite högt tycker jag, 64 eller 128 brukar fungera bra.

det är väll en smaksak med latency och vad du spelar. Oftast så spelar jag ju in akustiska instrument och kör med direct monitoring, men iaf, när det gäller extern hårddisk så ställer jag mig i så fall frågande varför digidesign så starkt rekommenderar alla att köpa en så fort de kan då PT annars kanske inte kommer fungera som det ska. Vad säger du Gilbert, ljuger dom och i så fall varför? Vad har de att tjäna på detta. Ser att de kunde tjäna på att inte säga som om det inte var tvunget, kunde ju bli försäljningsknep.

Kan bara tillägga, de gånger jag spelat in musiker, inte mig själv, så har jag kört på 256 samples när de velat haft effekter eller spela genom plugg och det är aldrig någon gång som de har reagerat över latency, Men vi är ju alla olika känsliga.

EDIT: läste mitt inlägg igen och det var inget tyket menat, är mer att jag försöker förstå varför Digidesign går ut med så starkt att man skall ha extern disk, om nu det Gilbert säger att det är helt onödigt.

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat
Hur går det?

Gjorde en inspelning igår och det fungerade ganska bra faktiskt.

Har en limit på 10min och satte jag samplerate på 1000+

Men man bör väl ha samplerat ganska så låg när man spelar in va? tyckte jag märkte av latency

256 samples tycker jag fungerar för mig när jag spelar in, men inte högre än så. Men som skrevs i början av inlägget så är även en extern hårddisk att rekommendera då Digidesign själva går ut vikten av denna.

//Anders

Hehe. Jag spelade in med 1000+ typ helatiden igår, testade lite med 512 och det fungerade si så där. Märktes väl inte så mycket med själva inspelningen av audio men när jag körde rewire med reason så var latency väldigt märkbar.

Jo det är ju en extern HD som gäller för min del.

Går nog inte att få ut bättre prestanda än den jag använder nu tyvär.

Antar att man får ge 1000 - 2000 iallaf för en firewire? Storleken har ju ingen jätte betydelse egentligen.. mer än 100G lär väl inte användas.

Postat
Kom på en sak till som kan hjälpa dig. Vilken uppdatering gjorde du till ditt OSX? Om du inte gjorde en combo update så rekommenderar jag dig att ladda hem det och göra den istället.

//Anders

Mac OSX 10.4.11Combo Update (Intel)

Jag gjorde den updaten och lite av mina problem försvann då. Hur många processorer har din burk ?

På min MacPro med 4 kärnor kan man inte köra på en låg buffersize om man har 4 RTAS processorer i Setup/Playback engine. Med 2 så går det däremot bra. När man sen vid mixning kör på 512 eller mer i buffersize så kan man använda alla 4.

Läs mer hos Digidesign här

Matte

Postat
Kom på en sak till som kan hjälpa dig. Vilken uppdatering gjorde du till ditt OSX? Om du inte gjorde en combo update så rekommenderar jag dig att ladda hem det och göra den istället.

//Anders

Jag gjorde den updaten och lite av mina problem försvann då. Hur många processorer har din burk ?

På min MacPro med 4 kärnor kan man inte köra på en låg buffersize om man har 4 RTAS processorer i Setup/Playback engine. Med 2 så går det däremot bra. När man sen vid mixning kör på 512 eller mer i buffersize så kan man använda alla 4.

Läs mer hos Digidesign här

Matte

Jag har den första MAC pro med dual core 2,66 Ghz. Jag spelade in igår med 64 samples och 4 processorer igång, samt EZD igång. Fungerade smärtfritt så länge jag inte vill ha massa effekter på varje spår, men jag kan inte uttala mig så mycket om det då jag oftast spelar in audio och kör low latency monitoring, och då kan man ju ha 1024 samples.

//Anders

• 2 veckor senare...
Postat

på tal om strul med pro tools!

jag har nyss införskaffat ett Mbox mini med medföljande PT LE 7.3.1, kör allt på en macbook med Intel Core Duo-processor (2ghz) 512 mb minne.. (busshastigheten är 667mhz om detta säger nåt). OS är Leopard, 10.5.2..

Strulet är att jag har minimal latency i ingången, men när jag startar uppspelning eller inspelning tar det ca 30 sek innan skiten rullar igång.. jag sparar låtarna i musikmappen på hårddisken, har inga partitioner, så det är alltså på systemdisken allt hamnar..

nån som har någon aning vad problemet kan vara?

Postat

//Anders

Hallå! Var bra länge sedan jag var på denna tråd om mina problem med ProTools.

Tack igen för all hjälp!

Kan inte påstå att det har blivit mycket bättre dock, håller på att ladda ner Combo Update nu..

Har gjort så mycket skit för att få det att fungera så det är svårt att hålla koll på vilka uppdateringar jag gjort, men tror inte jag gjort denna!

Hoppas det fungerar bättre..

Efter badet blir det att spela in lite grind för att testa ; )!

Postat
ag har nyss införskaffat ett Mbox mini med medföljande PT LE 7.3.1, kör allt på en macbook med Intel Core Duo-processor (2ghz) 512 mb minne.. (busshastigheten är 667mhz om detta säger nåt). OS är Leopard, 10.5.2..

"Pro Tools LE 7.3 is officially supported on Mac OS X 10.4.8 & 10.4.9"

dvs inte Leopard

"Total System RAM

* 768MB minimum required for Pro Tools LE 7.3 - More Recommended

* More RAM increases overall system and Pro Tools performance"

dvs 512 räcker inte.

har du kollat din macbooks kompabilitet?

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=24152

Postat
ag har nyss införskaffat ett Mbox mini med medföljande PT LE 7.3.1, kör allt på en macbook med Intel Core Duo-processor (2ghz) 512 mb minne.. (busshastigheten är 667mhz om detta säger nåt). OS är Leopard, 10.5.2..

"Pro Tools LE 7.3 is officially supported on Mac OS X 10.4.8 & 10.4.9"

dvs inte Leopard

"Total System RAM

* 768MB minimum required for Pro Tools LE 7.3 - More Recommended

* More RAM increases overall system and Pro Tools performance"

dvs 512 räcker inte.

har du kollat din macbooks kompabilitet?

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...mp;itemid=24152

har varit inne en sväng där och kollat, och visst, 512 är lite för lite för att kunna få det att flyta till max, dock tror jag inte att detta förklarar varför det tar nästan en halv minut att starta en uppspelning. Flyttade Mboxen till ett annat usb-uttag, enligt tillverkarens rekommendation, vilket halverade tiden till femton ynka sekunder (ungefär) men det är fortfarande oacceptabelt..😛

Av vad jag läst på digidesigns eget forum så är tydligen inte PT kompatibelt med Leopard (än) men de "jobbar på det", förhoppningsvis lär det styra upp sig till 10.5.3, som skulle komma i vår någon gång..

tack för hjälpen ändå..!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.