Jump to content
Annons

Vilken gitarr är den bästa för nedstämning


theodor0802

Recommended Posts

Tjena

Har tänkt köpa ny gitarr framåt våren och tänkte be om lite råd...

Om de är någon som har koll på vilken gitarr som ger det fetaste ljudet vid stämning i B (7-strängat set utan lilla e) och vilken som håller stämningen bäst.

Har förstått att jag antagligen får lägga mina floydrosedrömmar på hyllan då det blir för krångligt att droppa och liknande.

Har hört och läst att Ibanez RGA serie skall fungera mycket bra samt Esp viper och även Gibson LP.

MVH / Theodor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena

Har tänkt köpa ny gitarr framåt våren och tänkte be om lite råd...

Om de är någon som har koll på vilken gitarr som ger det fetaste ljudet vid stämning i B (7-strängat set utan lilla e) och vilken som håller stämningen bäst.

Har förstått att jag antagligen får lägga mina floydrosedrömmar på hyllan då det blir för krångligt att droppa och liknande.

Har hört och läst att Ibanez RGA serie skall fungera mycket bra samt Esp viper och även Gibson LP.

MVH / Theodor

Jag kör LTD Vb400 ( Baritone gitarr ) Stämd i A eller dropp G. Den går att stämma bra mycket lägre utan problem.

Min ESP eclipse har jag stämd i D eller drop C ( Har inte testat att stämma den lägre då jag använder den andra gitarren får låga stämningar)

Appropå strängar.

På baritone guran kör jag Dáddario Baritone strängset men körde i början på ett GHS Zackwylde low funkade också bra ( dem kan du ju testa på din vanliga gura ).

Link to comment
Dela på andra sajter

gitarr och strängar är ju väldigt subjektivt.. allt fungerar mer eller mindre att stämma ner, sen hur det låter och känns är en annan sak!!! om du vill ha en sjusträngad rekommenderar iaf jag efter mina kriterier Schecters baritonplankor.. riktigt svulstiga ljud.

vad har du för ljudideal när det kommer till gitarrer? ljudet kommer trots allt därifrån från början!

när jag lirade mkt döds var jag inne på ibanez RG, men tröttnade rätt kvickt på dom. tycker att dom flesta låter skit och så är dom skitfula med. Efter mkt provande på musikaffärer runt om i södra sverige, köpte jag till slut en Jackson Dinky XL Pro. tyckte den var riktigt skön att lira på. slimmad hals och man kom ner sjukt långt på halsen.. ända upp till 24:e bandet.. och sen har gitarren floyd rosesvaj med så man kan bända som en idiot.

efter några år tröttnade jag på gitarren och lade den i väskan och fortsatte med mitt jazzspel. men har på senare dagar fått upp ögonen för den igen, för den är så sjukt fläskig o lira feta komp med.. sitter originalmickar på från jackson. de e en 97a så den är "rätt" ny jämfört med mina andra instrument.. 😄'

på den plankan har jag 0.11-0.49strängset på. riktigt tunt för att köra nedstämt i B, men jag gillar hur strängarna flyger runt på den när jag mosar med tjocka plektrum.

med rätt pedal, stärkare och högtalare låter den så läskigt bra!!

men den gitarren spelades det mest goregrind på, så inga hypertekniska usdödsprylar.. utan mest harvriff..

om du är ute efter tekniskt spel på din planka, skulle jag rekommendera ordentligt tjockare strängar om man ska spela stämt i B (eller lägre)..

några olika modeller av alla gitarrer som finns har du ju att välja mellan 😉 och jag tror det bästa du kan göra är att kolla runt på vilken du först och främst tycker är snyggast!!! sen letar du runt i musikaffärer efter den modellen och olika versioner av den som du tycker är skönast. sen köper du gitarren och låter en gitarrtekniker/byggare eller en vanlig nisse med lite koll intonera gitarren för den typ av strängsats du tycker verkar bäst.

gillar du inte strängarnas tjocklek eller sound så får du efter ett tags spelande byta strängar och få gitarren omintonerad.

när du spelat tillräckligt länge med den att du hittat den typ av strängtjocklek du gillar, du vet att detta är instrumentet för dig och allt känns rätt, men du får inte till rätt sound på den, så byter du mickar på den och helt plötsligt har du din drömgitarr...

eller så köper du en som du tycker låter ok, är helt ok, och känns bra. men då blir det oftast efter ett tag(för mig iaf!) att man tycker gitarren är tråkig och vill byta upp sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för hjälpen!!!

Har nu kollat in Schecters Baritone gitarrer och dom verkar väldigt nice både utseende och prismässigt.

Har i och för sig lite svårt att hitta nånting hä hemma (musikaffärerna i Gbg har inte världens största sortiment) och fann bara den vanliga versionen av c-1 blackjack, inte baritone modellen.

Antar att jag får be dom beställa in...

Om jag tänker lite så gillar jag verkligen ljudet i en ESP Viper men tror att jag skulle vilja ha en lite smalare och snabbare hals. gillar framförallt EMGmickarna som sitter på. Får antagligen köpa till såna om jag vill ha dom...

Inga andra tips på musikaffärer i väst/sydsverige med lite bättre utbud än musikbörsen??

MVH / Theodor

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även 4Sound men de har inte större utbud, bara något annorlunda. Du kan ju även överväga en beställning av ett custom instrument när det ändå är så mycket pengar det rör sig om och halsen är såpass viktig. ranguitars gör relativt billiga gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...