Jump to content
Annons

Hur ser markanden för ljudtekniker?

ThomasJ

Recommended Posts

Annons
Absolut! Om man anställer sig själv d v s... 😲

Är det så illa ?

Att man måste starta eget?

illa??

Dela på andra sajter

Det ser mörkt ut och det har det gjort längre.

Om man hoppas på att "bli anställd i någon studio eller radio/Tv" då är man i fel bransch och mycket dåligt informerad. Det kan man glömma.

Starta eget är grejen. Just därför så inriktar sig många utbildningar på att man ska kunna driva eget företag och ta hand om sin ekonomi.

Men det är inte mycket ljusare. Du måste skapa jobb själv. Leta efter band/artister som vill spela in. Har du tur och spelar in ett band som lyckas på något sätt, ja då kommer det mer jobb.

Sen måste man helt enkelt vara bra och känna rätt folk, kontakter är mycket viktiga, ja och även ha bra utrustning. Man jobbar sig uppåt.

Kanske inget svar du eller de som har planer att jobba som tekniker/producenter vill höra men det ska man absolut vara medveten om. Bara 10-20% av de som utbildas vet det innan de börjar med utbildningen.

Lycka till

Redigerat av eterno
Dela på andra sajter

Är det så illa ?

Jag tycker det är skönt att jobba åt sig själv.. haha 😆

Dela på andra sajter

Är det så illa ?

illa??

Jag ser bara möjligheter, inget illa.

Finns det något bättre än att vara sin egen boss 😆

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Anställning kan man ju glömma, om det inte är på nån PA-firma eller liknande.

Det viktigaste är att känna rätt folk och vara jävligt bra när man väl får chansen att spela upp nåt / visa vad man kan.

Dela på andra sajter

Faktum är att det behövs ljudtekniker... eller scentekniker överhuvudtaget. Ljud, ljus, teknik, scenbygge m.m.

Ljudtekniker i studior kryllar det av, där får man nog bli sin egen. Det jag snackar om är främst liveljud/ljus på teatrar, konserter, radio, TV m.m. Branschen behöver mycket nytt ungt folk som vill åka med på turné. Det som krävs är att man har gått i Piteå, Dramatiska Institutet, Boomtown i Dalarna eller motsvarande högskoleutbildning.

Men är man duktig och har rätt utbildning, finns massor av jobb inom liveteknik. Som anställd eller egen.

Dela på andra sajter

Anställning kan man ju glömma, om det inte är på nån PA-firma eller liknande.

Det viktigaste är att känna rätt folk och vara jävligt bra när man väl får chansen att spela upp nåt / visa vad man kan.

Som allt annat då.

Faktum är att det behövs ljudtekniker... eller scentekniker överhuvudtaget. Ljud, ljus, teknik, scenbygge m.m.

Ljudtekniker i studior kryllar det av, där får man nog bli sin egen. Det jag snackar om är främst liveljud/ljus på teatrar, konserter, radio, TV m.m. Branschen behöver mycket nytt ungt folk som vill åka med på turné. Det som krävs är att man har gått i Piteå, Dramatiska Institutet, Boomtown i Dalarna eller motsvarande högskoleutbildning.

Men är man duktig och har rätt utbildning, finns massor av jobb inom liveteknik. Som anställd eller egen.

Jag tänke just det, att det måste jue behövas endel till sånna grejjer eftersom dom gammla rävarna börjar bli runda om magen och fått alltförmkt skägg:P.

Dramatiska Institutet?!

Då lär alltså inte 12månader heltid på SAE vara nått som funkar, eller?

Dela på andra sajter

Jag tänke just det, att det måste jue behövas endel till sånna grejjer eftersom dom gammla rävarna börjar bli runda om magen och fått alltförmkt skägg:P.

Dramatiska Institutet?!

Det som funkar är att tro på sig själv, visa vad man kan och göra ett bra jobb.

Och det underlättar att driva egen firma.

Sätt upp mål för dig själv, redan innan utbildningen börjar. Tänk efter vad du vill kunna skylta med när utbildningen är klar: Spela in ett storband live i studion? Multimicka trumsetet tills mickparken tar slut? Mixa tio låtar ur tio olikagenres på tio dagar?

Se till att få just dom sakerna gjorda (inom ramen för din utbildning).

Dela på andra sajter

Dramatiska Institutet?!

Det som funkar är att tro på sig själv, visa vad man kan och göra ett bra jobb.

Och det underlättar att driva egen firma.

Sätt upp mål för dig själv, redan innan utbildningen börjar. Tänk efter vad du vill kunna skylta med när utbildningen är klar: Spela in ett storband live i studion? Multimicka trumsetet tills mickparken tar slut? Mixa tio låtar ur tio olikagenres på tio dagar?

Se till att få just dom sakerna gjorda (inom ramen för din utbildning).

Bra svar.

Mina mål är tydliga , men vet inte vilken väg jag skall gå för att nå dom.

Det där med egen firma har jag varit inne på ett tag.

Hadde allt klart, affärsplan, osv.

Men sen vart det strul med namnet på företaget så jag smått gavupp, men kanske skall taupp dom planerna igen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.