Jump to content
Annons

Varför fryser man alltid när man har feber?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Sitter här med lunginflammation, bronkit, halsfluss och/eller en väldigt kraftig influensa.

Värk i halsen, lungorna, lederna, musklerna, öronen, huvudet, 1 liter slem på 2 dagar, men allra värst är:

att jag fryser så mycket när jag har feber - den där jobbiga feberfrossan.

Och ju mer feber ju mer fryser man ju. Skakar tänder på natten och sånt... Man fryser invärtes och det spelar ingen roll hur många duntäcken...

Har en kompis som hade haft hög feber och vi kom in på samtalsämnet frossa, men han sa att han aldrig frusit när han haft feber!!

Hur har ni det?

😐 Säg aaaaa...

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
thrinithan (oregistrerad)

varför tar du inte och slår upp ordet feber i wikipedia så får du direkt en underbar förklaring. fast du kanske tycker det är halva nöjet att fråga andra, vad vet jag.

För att svara på din fråga: Ja... jag fryser när jag får feber

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
varför tar du inte och slår upp ordet feber i wikipedia så får du direkt en underbar förklaring. fast du kanske tycker det är halva nöjet att fråga andra, vad vet jag.

För att svara på din fråga: Ja... jag fryser när jag får feber

Därför att Wikipedia är rena skiten och skapat av folk som vill vara lustiga. Det kan man inte lita på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack!

När febern går upp dras blodkärlen samman och det är därför man fryser vet jag nu. Men varför de dras samman vet jag inte. Jag tror det var nåt om att skydda kroppen mot bakterierna. Det är väl för att de inte ska fara runt i omloppet och förökas/delas så snabbt. Helst ska de väl dö ut, det är nog tanken. Det är nog därför man inte ska träna fysiskt när man har feber.

Fick diagnos idag: virusorsakad bronkit. Det lite lustiga är att små barn drabbas av virusbaserad bronkit, men vuxna som får bronkit får det av bakteriell orsak. Strange. Onormal som vanligt.

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du fryser för att temperaturen ska gå upp. Huttringarna är musklerna som alstrar värme. Att du känner dig kall gör att du lägger dig under en filt. Termostaten ställs liksom om i hjärnan (pga orsakerna du nämner) och att man fryser är helt enkelt kroppens sätt att få upp värmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Du fryser för att temperaturen ska gå upp. Huttringarna är musklerna som alstrar värme. Att du känner dig kall gör att du lägger dig under en filt. Termostaten ställs liksom om i hjärnan (pga orsakerna du nämner) och att man fryser är helt enkelt kroppens sätt att få upp värmen.

Länger förklaring:

Pyrogener i hypothalamus ställer in din din termometer på en högre kroppstemperatur än den du för tillfället har. Alltså tror du att du är kall när du är 37-gradig, därför att din normaltermometer nu står på 39 och vill ha det. Ofrivilliga muskelrörelser ( hutter ) gör att värme skapas och kroppen blir varmare.

Varför kroppen vill vara varmare är man oense över men en förklaring är att det blir svårare för bakterier och virus att trivas då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...