Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lagom flummig rubrik, jag ska försöka förklara lite närmare.

Ofta i mina låtar vill jag ha ett break, stopp eller whuteva på en, en halv eller kanske två takter. Problemet är att då måste jag flytta resten av låten så långt, och det blir med ens mycket svårare att se var varje 4 takter-del ska börja någonstans. Det är ju så jävla fiffigt annars att playlisten är indelad 4 takter mörkare grå, 4 takter ljusare osv, så att man ser enkelt var man ska klicka ut sina patternblock. Finns det något sätt att peta in en extra takt (eller en extra halv takt, eller två extra takter osv), så att det blir exempelvis 4 takter ljusgrått, 5 takter mörkgrått, 4 takter ljusgrått, 4 takter mörkgrått osv.

Annons
Postat
Lagom flummig rubrik, jag ska försöka förklara lite närmare.

Ofta i mina låtar vill jag ha ett break, stopp eller whuteva på en, en halv eller kanske två takter. Problemet är att då måste jag flytta resten av låten så långt, och det blir med ens mycket svårare att se var varje 4 takter-del ska börja någonstans. Det är ju så jävla fiffigt annars att playlisten är indelad 4 takter mörkare grå, 4 takter ljusare osv, så att man ser enkelt var man ska klicka ut sina patternblock. Finns det något sätt att peta in en extra takt (eller en extra halv takt, eller två extra takter osv), så att det blir exempelvis 4 takter ljusgrått, 5 takter mörkgrått, 4 takter ljusgrått, 4 takter mörkgrått osv.

hm. jag har ingen aning om det.

Jag brukar göra som du själv beskriver, att flytta hela projektet en liten takt.

Men det gör jag inte förrän jag väl fått ihop en ganska lång låt så då spelar det ingen större roll.

Man får bara tänka till innan man lägger ut extra saker i slutet.

Postat

Men det är ju ett såpass störigt problem att man tycker att det borde ha märkts och åtgärdats vid betatestningarna

Postat (redigerat)

Hej,

Jag vet inte om detta är svaret på ditt problem, men du kan "zooma" i playlisten genom att dra i den lilla rutan i högra hörnet. Sedan om du vill ha allt uppdelat i 4takter, så kan du göra ett pattern som är så långt du vill ha det (dvs antal takter) sedan färglägga det med nån fin färg och sätta ut som markörer i playlisten. Dom ska ju inte ha nått innehåll, utan bara vara där så du kan se lättare. Sedan flyttar du bara allt som kommer efter en bit fram så det passar =)

Redigerat av peppeperra
Postat
Hej,

Jag vet inte om detta är svaret på ditt problem, men du kan "zooma" i playlisten genom att dra i den lilla rutan i högra hörnet. Sedan om du vill ha allt uppdelat i 4takter, så kan du göra ett pattern som är så långt du vill ha det (dvs antal takter) sedan färglägga det med nån fin färg och sätta ut som markörer i playlisten. Dom ska ju inte ha nått innehåll, utan bara vara där så du kan se lättare. Sedan flyttar du bara allt som kommer efter en bit fram så det passar =)

Ah! Bra idé. Man skulle kunna ha ett färgat block var 16e slag som markör. Tack för idén, tänkande (till skillnad från mej då, som inte kunde räkna ut den sjukt enkla och smarta lösningen själv) människa.

Postat

ska man överdriva så kan du ju också göra ett mellanrum på 4 takter, men att du sätter ett automatition clip som ändrar till jättehög bpm så att den bara hoppar en takt och sedan landar på den fjärde.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.