Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag har läst runt här om mickar och annat i några dagar nu och fått uppfattningen att dessa mickar är bra budgetval: Studio prodjekt B1, TSM MT184 och MT87.

Så här tänker jag. Jag kommer mest spela in akustiskt gitarr och sång, men även munspel och annat lite vad som helst. Jag vill gärna också kunna ställa en mick i rockskrammelrepan och få vettigt ljud, men det har lägre priotet än det föregående. Inspelningen kommer mest att ske i vanliga lägenheter med temporära lösningar för att förbättra ackustiken. Ska man då skaffa en mick med så lokal ljudupptagning som möjligt och vilken skulle det vara i så fall?

Jag känner spontant för B1-micken, kanske för att den nämns så ihärdigt här i forumet 😲, men också för att jag har fått för mig att den kan vara bra för att den inte färgar det övre registret så mycket?

En annan sak, är det någon som har erfarenhet från Edirol UA-25? Jag väntar på den från Musikbörsen, skulle ta en månad innan den kom till Sverige sa dom.

Annons
Postat

Saken är nog lite det att det inte spelar så stor roll vilken av de där mickarna du kör med, för om du inte har en sjysst dämpning så kommer det låta därefter.

MT184 har ju en ganska stark riktverkan, vilket kan vara tacksamt för att skärma bort oönskad akustik vid exemeplvis inspelning av akustisk gitarr, men den är inte lika rolig när det gäller sång.

Så... lägg krutet på att skaffa bra dämpning i något hörn där du kan hålla till, så kan det fungera bra med en B1, som nog fungerar bra till sång oxå (såvida du inte har råd att skaffa två mickar, för då är MT184 ett bra komplement.

Men när du pratar om "vettigt ljud" så avgör akustiken, och där är det aldrig lönt att snåla.

Har du 2000:- så lägg 1000:- på någon lämplig isolering, istället för att hoppas på att någon mikrofon skall göra underverk, under dåliga akustiska förutsättningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.