Jump to content
Annons

Bredbandskollen

Recommended Posts

Annons
Postat

Siten länkas till från både Råd&Rön och Konsumentverket, så det är inget lurt med den i alla fall... 🙂

Testade precis, eftersom du nämnde det.

Skicka: 0.75 Mbit/s

Ta emot: 6.73 Mbit/s

Jag har Glocalnet ADSL som ska vara upp till 8Mbit ner och 1Mbit upp, så det får väl anses vara ganska ok.

Postat

Bredbandskollen är en webbifiering av TPTEST som (om jag minns rätt) togs fram av PTS.

Postat

Testade jag å 🙂

Skicka: 15.42 Mbit/s

Ta emot: 22.68 Mbit/s

sitter på bahnhofs fiber 🙂 Ska bli tråkigt att flytta och "bara" få adsl.. 🙂

Postat

Tänk på att hastigheten som kontrolleras är hela vägen från din dator och fram till ett antal utvalda servrar.

Det innebär att även ditt nätverkskort och eventuell hemmarouter och WLAN mäts. Om du har dåliga kablar kan även det påverka hastigheten.

Jag har en 100Mbit-förbindelse (Bredbandsbolaget som hyr Telias fiber in till huset), men enligt TPTEST har jag aldrig kommit över 34Mbit/s. Jag kan däremot inte säga att det beror på att operatörens förbindelse är för långsam förrän jag testat med en dator med 100Mbit-kapacitet direkt i LAN-uttaget. Skulle jag köra trådlöst mot routern, som sambon gör, så sätter WLANets maxhastighet på 54Mbit/s också gränser för den totala kapaciteten.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Vet inte vad jag ska säga om detta. Den mäter min pc fortfarande. 12:15 startade jag. Nu är klockan 13:50.

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

RESULTATET:

Skicka 0.12 Mbit/sek

Ta emot 0.24 Mbit/sek

Svarstid: 1028 ms

Är det fantastiskt bra?

Har Com Hems variant 2 Mbit/sek.

🙂

:musik

Postat

skicka 9,07 Mbit/s

ta emot 9,28 Mbit/s

Svarstid 10ms

har inte en aning om det är bra eller dåligt. Sitter med bredbandsbolaget 100mbit/s med en router så det är två datorer inkopplade.

//Anders

Postat
RESULTATET:

Skicka 0.12 Mbit/sek

Ta emot 0.24 Mbit/sek

Svarstid: 1028 ms

Är det fantastiskt bra?

Har Com Hems variant 2 Mbit/sek.

🙂

:musik

Njae... och svarstiden var väldigt lång...

Postat

Brukar köra TPTEST när jag upplever att anslutningen är seg. Men det här var första gången jag testade Bredbandskollen.

Upp: 0,55 Mbit/s

Ned: 2,2 Mbit/s

Svarstid: 7 ms

Med Comhems 2Mbit-abbo. Konstigt att jag fick högre hastighet än 2Mbit nedströms. 🙂

Postat

Lite märkligt .... när jag gjort testen på en min PC så får jag ok resultat men när jag testade min MACpro som är ansluten till samma router så fick jag bara 3,5MBit (har ett 8MBit ADSL från Telia)

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Brukar köra TPTEST när jag upplever att anslutningen är seg. Men det här var första gången jag testade Bredbandskollen.

Upp: 0,55 Mbit/s

Ned: 2,2 Mbit/s

Svarstid: 7 ms

Med Comhems 2Mbit-abbo. Konstigt att jag fick högre hastighet än 2Mbit nedströms. 🙂

Vad tycker du om mina värden då? 0.12 Mbit/sek resp 0.24 Mbit/sek. Svarstid 1028 ms.

Jag betalar nåt på 600 SEK i kvartalet för den "raketen".

Jag har samma leverantör och abonnemang som dig.

Redigerat av musik
Postat (redigerat)

Skicka: 35.88 mbit/s

Ta emot: 39.77 mbit/s

Svarstid: 6ms

Har Bahnof 100/100 stadsnät.

Sitter bakom en router därav det dåliga resultatet, men är nöjd ändå 🙂

Prishöjning väntas nästa månad så priset hamnar på 900 i kvartalet

Redigerat av Chris_Emil
Postat

Skicka: 11.80 mbit/s

Ta emot: 76.18 mbit/s

Svarstid: 6 ms

Har Bredbandsbolaget 100.

Har en router

OS X 10.4.11 (iMac)

Underligt att det är så stor skillnad på utgående och inkommande trafik. 🙂

Och sen är det stor skillnad mellan gångerna jag mäter.

Postat

Skicka: 6,33 mbit/s

Ta emot: 9,16 mbit/s

Svarstid: 2 ms

Har Telias fiberlan på 10 mbit/s så det var tydligen bra. Kostar 160 spänn i månaden vilket jag är nöjd med.

musik (oregistrerad)
Postat

Har Telias fiberlan på 10 mbit/s så det var tydligen bra. Kostar 160 spänn i månaden vilket jag är nöjd med.

Hur stor är chansen att jag byter inom kort från Com Hem till nåt annat?

Jag betalar 224 spänn i månaden för 0.12 Mbit/s skicka, 0.24 Mbit/s ta emot. Svarstid 1028 ms.

Pratade med Telia härom veckan, de skulle ha 299 spänn i månaden av mig för det du betalar 160 spänn för...

Studentrabatt?

Postat

Jag betalar 224 spänn i månaden för 0.12 Mbit/s skicka, 0.24 Mbit/s ta emot. Svarstid 1028 ms.

Pratade med Telia härom veckan, de skulle ha 299 spänn i månaden av mig för det du betalar 160 spänn för...

Studentrabatt?

Nej, min bostadsrättsförening har ett avtal för hela huset. Det blir därmed mängdrabatt, men man har inget att välja mellan.

Postat (redigerat)

Studentrabatt?

Jag har ComHem 2mgbit (199kr månaden) å den enda gånger jag fick sånna värden var precis när det bytte från 1mgbit till 2mgbit å mitt modem keffade ut, startade om det och sedan dess har jag alltid haft bra värden. Det där du har låter väldigt fel... jag har typ 2,04 Mbit/s ta emot och 0,49 Mbit skicka. svarstid: 13ms

Redigerat av Limpan
Postat

Innan man drar några direkta slutsatser så bör man nog testa flera gånger, och då helst vid olika tidpunkter på dygnet och olika dagar i veckan (tidigare mätningar sparas). Det kan variera vilt för en del anslutningar på tex en söndag klockan 20 och en tisdag kl 07. När resultatet presenteras finns det även en lista med åtgärder om man känner att något är galet.

Mollin (oregistrerad)
Postat

Skicka: 0.55 Mbit/s

Ta emot: 6.97 Mbit/s

Svarstid: 12ms

Mätserver: Stockholm (Bor i Falun).

Sitter med Telias 8 Mbit/s.

musik (oregistrerad)
Postat

Studentrabatt?

Jag har ComHem 2mgbit (199kr månaden) å den enda gånger jag fick sånna värden var precis när det bytte från 1mgbit till 2mgbit å mitt modem keffade ut, startade om det och sedan dess har jag alltid haft bra värden. Det där du har låter väldigt fel... jag har typ 2,04 Mbit/s ta emot och 0,49 Mbit skicka. svarstid: 13ms

Det blev ingen skillnad när jag nyss med hjälp av två bra program rensade min pc från 81 olika virusangrepp jg fått igår bara... Den är lika träigt saktfärdig. Jag betalar även 25 spänn i avi-avgift till ComHem, fick ett brev nyligen om att slippa det och komma från 224 till 199 kr, men har inte brytt mig. Mest för att jag ville byta till trådlöst från 3.

Postat (redigerat)

Mätte medans jag lyssnade på internet radio, Borde ju inte spela så stor roll 😆

Tar emot: 1,92 Mbit/sek

Skickar: 0,41 Mbits/sek

Svarstid: 13 ms

Server: Stockholm

Har: 2 Mbit BBB

Jag brukar alltid använda www.speedtest.net

och välja servern i Malmö

Redigerat av lord_von_bagge
dr.kaufman (oregistrerad)
Postat

Jag har telias 2 mbit ned 0,4 upp

Ta emot: 2,68

skicka: 0,66

svarstid 10 ms

jag blev jättenöjd när jag såg det iaf:)

Postat
Jag har telias 2 mbit ned 0,4 upp

Ta emot: 2,68

skicka: 0,66

svarstid 10 ms

jag blev jättenöjd när jag såg det iaf:)

Det måste vara det procentuellt högsta resultatet i förhållande till köpt hastighet jag hört talas om.

Grattis!

😏

musik (oregistrerad)
Postat

Hur ligger jag till Assar? Procentuellt sett alltså... 😳

Det verkar vara helfuckat med Com Hem här nu förresten. Inte nog med att digitalboxen skapar ljuddropouts på matcherna på ViaSat bl.a. och det att vissa program bryts helt och hållet, på hemsidan står det att jag inte kan gå in på mitt eget konto, eftersom jag försökt logga in där minst 5 ggr i rad. WTF? De ska tydligen skicka mitt lösenord per post. Fattar ingenting...

😏

Postat
Hur ligger jag till Assar? Procentuellt sett alltså... 😐

42.

Svaret är alltid 42.

Men i dit fall: promille.

Skippa ComBort.

😉

Postat

Jag betalar för 10 upp 10 ner, men enligt testet har jag 10.65 ner och 57.52 upp.

Jag klagar inte...

Postat
[...]

Ta emot 0.24 Mbit/sek

[...]

Är det fantastiskt bra?

Du betalar för 2 Mbit men får bara 0,24? Nej, det är riktigt illa faktiskt. 😐

Postat (redigerat)

Skickar 1,97 Mb/S tar emot 13,5. Svarstid 31 ms.. (har satt latency på DSL linan till 16 ms medvetet för att få bort DSL CRC-störningar) Helt ok med tanke på att jag sitter 3120 meter från stationen med Bredbandsbolagets ADSL Annex M. Skulle jag ha valt gammla hederliga Adsl 2+ ( med max 1 Mb/S i uppload) så skulle jag ha haft 17,2 i nerladdning och 1 Mb/S i uppload.. Jag vet.

Sen ska ni veta att bredbandskollen är inte helt att lita på.. Hastigheten varierar med vilken webläsare man använder.. Fortfarande så är bästa testet man kan göra Tptest 3.12 som finns att ladda hem från samma sida.. Sen ska ni titta på UDP eftersom Tcp/IP har inbyggd felkorrigering som sänker hastigeheten cirkus 15%.

En router sänker alltid hastigheten dessutom.. Sen så är inte datorns OS helt optimalt heller alla gånger.. Vista är t.om helt felkonfat eftersom det har stöd för IP V6 som ligger och spottar skit hela tiden.. Har du bara 1 dator hemma så inaktivera allt utom Tcp/ip protokoll för IPv4.. Kolla också så att TCP-stacken är korrekt konfad så det synkar rätt.. MTU på 1500 funkar bra.. Annars kan ni testa med TCP Optimzer och trimma lite.. Den finns på http://www.speedguide.net/downloads.php

Redigerat av hegobald
Postat

Mitt hus (fyra lägenheter) delar på en uppkoppling 8 Mbit/s.

Skicka: 0.60 Mbit/s

Ta emot: 6.41 Mbit/s

Svarstid: 12 ms

Mätserver: Malmö

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.