Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur funkar det rent praktisk? Är det så att man har två operativsystem och väljer om man vill starta windows eller mac os, eller väljer man bort mac`s os mot windows?

Finns det nån nackdel med att ha windows inst på en mac? Förklara gärna för en PC användare :-)

Annons
Postat
Hur funkar det rent praktisk? Är det så att man har två operativsystem och väljer om man vill starta windows eller mac os, eller väljer man bort mac`s os mot windows?

Finns det nån nackdel med att ha windows inst på en mac? Förklara gärna för en PC användare :-)

Man installerar Windows på en partition och OSX på en annan. Det går även att installera båda på varsinn hårddisk om man så önskar.

Om man lånar tråden lite, skaffar ju själv min första Intel-Mac nu och tänkte ha en HD för Windows. Det enda jag ska använda Windows till är spel, ingen musik eller annat. Bara spel med andra ord. Jag vill dessutom att ljudet ska gå ut via min Presonus Firebox. Frågan lyder då, bör jag skaffa XP eller Vista till detta?

Postat

En sak att tänka på. Om jag inte missuppfattat det hela så blir din mac lika riskbenägen att få virus som en PC om du installerar windows på den. Något att begrunda kanske 🙂

//Anders

Postat
En sak att tänka på. Om jag inte missuppfattat det hela så blir din mac lika riskbenägen att få virus som en PC om du installerar windows på den. Något att begrunda kanske 🙂

//Anders

Om jag förstått det rätt är det bara Windows-partitionen som är i riskzonen. Hårddiskarna är ju formatterade i olika filsystem. Eller?

Postat

Uhh, skulle ALDRIG förpesta en mac med microsoft operativsystem. 😆

Spela spel? Ja köp nån konsoll då. Playstation, Wii eller en Xbox 360. Mycket roligare och oftast mäktigare spelupplevelse om man har 5.1 och widescreen eller HDTV. 🙂

Annars så finns det väl en del sunk-pc att köpa på begmarknaden.

Postat

Förvänta dej en del oseriösa eller fjantiga kommentarer,

då din fråga sannolikhet kommer att spåra ur, som så många andra frågor rörande MAC/PC..

Postat

//Anders

Om jag förstått det rätt är det bara Windows-partitionen som är i riskzonen. Hårddiskarna är ju formatterade i olika filsystem. Eller?

Det kan jag faktiskt inte svara på, men jag tycker det du säger verkar logiskt, men som sagt så vet jag inte.

MVH

Anders

Postat
En sak att tänka på. Om jag inte missuppfattat det hela så blir din mac lika riskbenägen att få virus som en PC om du installerar windows på den. Något att begrunda kanske 😕

//Anders

För att OSX ska kunna drabbas av ett virus i XP/Vista måste Windows ha skrivrättigheter i OSX. Utan hjälpmedel (typ Macdrive) kan Windows inte ens läsa den macformaterade hårddisken.

Postat

Beroende på dina prestanda-krav så kan man ju också köra Windows med VMWare Fusion eller Parallells Desktop som emulerar en PC. Då kan du köra olika versioner (eller maskiner) av Windows samtidigt som Mac OS X. Eller varför inte lite Ubuntu eller annan Linux-dist?

Själv kör jag Windows med VMWare för jobbrelaterad administration och det funkar skitbra. Framförallt gillar jag att kunna pausa Windows och stänga ner det som ett program samtidigt som jag har min Mac-miljö. Extra trevligt blev det med Leopard och Spaces, då jag har ett eget space för Windowsmiljön. Jag får många att tappa hackan när man kör Ctrl-pil...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.