Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 (redigerat) Hej. Jag har problem med mitt ljudkort, E-MU 0404. Det hela började när jag rustade upp min lilla hemmastudio förra veckan med ny mic, mixerbord etc., även ljudkort. Installationen gick smärtfritt och utan anmärkningar, men problemen började när jag testade att spela up/in ljud. Latencyn var fruktansvärd vid inspelning och jag blev tvungen att i efterhand dra tillbaks ljudfiler för att få instrumet att ligga i takt. Vid uppspelning erfar jag "pop"-ljud, och hack etc. Tidigare har jag haft ett Soundblaster Augidy Platinum Ex, och det har dugt för vokal-inspelning, utan ASIO. Jag har spelat in i ACID 4.0, och av någon anledning stödde inte riktigt mitt fd. ljudkort och programmet vararandra speciellt bra, därav utebliven ASIO - Latencyn för audio-inspelning var trots det aldrig något problem. Vid MIDI-inspelning fick jag dra ner buffertiden lägre (fortfarande skyhögt över ASIO-nivåer, men ändå dugligt efter korrigering). Hur som helst, jag började fiffla lite med det medföljande PatchMix DSP programmet för att se vad jag kunde göra åt saken, men utan resultat. Det jag i slutändan hamnade vid var panelen för "ASIO Buffer Latency". Den stod på 50 ms. Mycket, mycket... Jag sänkte den till 5 ms, som det i manualen stod att man minst borde klara av, med tanke på datorn kapacitet. Jag testade att spela in igen och hela programmet havererade. Illa, tänkte jag. Jag uppdaterar drivrutiner utan resultat och ringer till slut supporten hos återförsäljaren i Sverige. Han ber mig testa i stort sett allt jag redan testat, och förklarar sen att det kan bero på hur datorn lagt kortet i "IRQ-registret". Om det delar plats med något annat krävande eller om det ligger i någon av de IRQ:arna över 15, då är de tydligen virtuella. Det jag kan göra är att flytta runt kortet i datorn för att "trick the system", så att säga. Sagt och gjort, jag har nu fått en IRQ på 11:e plats för mitt kort... Nu, tänker jag, nu blir jag av med denna förbannade latency, men ICKE! Den är fortfarande kvar och jag sitter här helt lamslagen. Jag tror inte att kortet i sig är dåligt. Nu kan ni tänka er att "Acid är ett sinpelt jävla skitprogram, klart det inte funkar", men samma latency uppenbarade sig i sin gudomliga prakt i Cubase SX 2. Min dator borde även klara av lägre buffer nivåer än 50 ms, enligt min uppfattning, med en AMD 3200 mhz processor. Har hört att Intel är bättre för musik, men inte kan skillnaden vara så ofantligt avgörande? Moderkortet är MSI NVIDIA nForce K8N Neo (vad det nu är?). Nu ver jag varken in eller ut längre, så har någon här information som kan hjälpa mig uppskattas det. Tack på förhand! Redigerat 14 oktober 2004 av Dr Fil
Pär Ekberg Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 (redigerat) Låter som du kör dubbelmonitoring. Dvs att du använder Direct Monitor via Patchmix DSP och via din mjukvara. Har du avinstallerat ditt SB-kort samt ALLA rutiner och ALLA spår efter dem? Vi har haft problem med kombinationen EMU och SB-kort. Många får installera om hela systemet tyvärr för att få snurr. Men ditt problem låter inte som ett sådant. Jag antar att Calle (som jag tror du pratade med) kollade att du verkligen valt rätt ASIO driver i Cubase/Acid? Dyrt att köpa både Acid 4 och Cubase SX 2! Fick du en bra paketdeal 😆 Om du struntar i att starta Cubase eller Acid och väljer en Directmonitor Patch i DSP patchmix! Får du latency/sprak när du lyssnar då? Redigerat 14 oktober 2004 av Pär Ekberg
Dr Fil (oregistrerad) Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Calle var det ja! Mkt parant snubbe. Hmm, jag har ju avinstallerat kortets drivrutiner innan jag installerade 0404-kortet, och även rent fysiskt - det sitter ju inte kvar i datorn så att säga. Vad gäller ASIO drivern så finns det bara en i min värld/dator, och den kör jag på. Hur menar du med dubbelmonitoring? En sjuk grej är att om jag kollar staplarna i PatchMix verkar dom för blotta ögat stämma mycket bra överrens med min mun/mitt instrument. I Acid är staplarna segare... Om jag inte startar musikprogrammen och bara lyssnar i t.ex. winamp, eller Windows Media Player menar du? Då funkar det utan problem, iaf nu, inte först. Jag var tvungen att ändra output plug-in för winamp. Jag hade båda programmen sen tidigare, använder mest ACID för att jag inte kan cubase.. så jävla meckigt! Men jag ska ta å sätta mig in i det så fort det här fixat sig. Tack!
Pär Ekberg Postat 14 oktober 2004 Postat 14 oktober 2004 Jag tror lösningen på ditt problem är enkelt. Du måste välja rätt ASIO drivrutin i ditt program. Leta efter Audio setup i din manual till ditt program. ps. Du vet att du har ett kompetent program med till 0404 som heter Cubasis.
Dr Fil (oregistrerad) Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 (redigerat) Njae, eller asså... jag installerade det, men det är fortfarande samma problem. om jag spelar upp nåt i under 20 ms så blir det missljud. Och då är det inget stort arrangemang, utan jag har bara importerat en låt. Redigerat 15 oktober 2004 av Dr Fil
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.