Jump to content
Annons

Hur gör jag min ballad pampig?


Powel

Recommended Posts

Jag håller på att skapa en rock ballad i Cubase med enbart softwaresynthar men får inte riktigt till det i refrängen, dock är det på god väg...men ändå så fattas nåt...blir liksom lite för tom. Hur gör ni när ni vill göra nåt mer pampigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägger till en symfoniorkester.

Om inte det skulle räcka får man langa in några kanoner också.

😄

Allvarligt talat, det går inte att säga så här på rak arm.

Langa upp den så vi får lyssna på den, då är det lättare att komma med tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Assar, Lägg up!

Tror anars på kanoner och stråkar. Dvs. jag tror på många komponenter men inte som spelar hela tiden.

Lägg till allt som du tror behövs och låt dom saker som är viktiga höras i varje givet ögonblick men muta allt annat. Använd gärna 50 spår men låt dom inte spela hela tiden.

Jag är själv piss på detta men om du vill få någonting att låta stort använd alldrig för många spår hela tiden!

Komgitarren eller pianot som per slentrian harvar igenom en hel låt måste bort. Muta hela skiten och lägg in stora körer eller stråkar medan dom andra instrumenten spelar några taktslag här och där.

Många spår är bra om låten kräver det men inte hela tiden. Ju mer du lägger till samtidigt ju svagare kommer det att låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stråkar, stråkar och sedan om din dator orkar - mer stråkar.

och padar!!!

sen dubbelt upp av alla kompinstrument förutom virvel och bastrumma..

tamburiner, shakers, congassm, bongos.. allt som går att klämma in.. men är det en 80låt, så öppna upp reverbet i refrängerna med automation.

körer, och hela paketet ska på med.. gärna runt 10 kanaler körspår, och flera leadkanaler med sång..

en sologitarr i sista refrängen MÅSTE du ha!!

Link to comment
Dela på andra sajter

en sologitarr i sista refrängen MÅSTE du ha!!

STOPP 😆

Där går gränsen! 😉

skratta inte! att ha elgura i slutet är nåt som jag redan tänkt på ett par dagar...det är inte dumt faktiskt. men jag ska försöka undvika den klassiska fade out stilen o istället avsluta med vocals...värt ett försök iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv en pampig låt, räcker väl så!

du förstår lilla du att lilla jag har skrivit en pampig låt men gjort den anti-pampig för att lilla jag inte e så dultig på att göra pampiga låtar 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Gigantiska, blöta pukor! 😲

har redan gjort det...i den dimension jag har på mina pukor o virvel iaf...

förresten...har funderat på att skaffa mig "addictive drums" eller "ez drummer"...nån som känner till dom VST:na? e det nåt bra att ha?...finns det "epic"(storslagna) pukor o virvlar i dom VST:na? O så undrar jag om det finns något rock ackord VST där ute...jag använder Virtual Guitarist men den låter för datoriserad....idéer tack!!

Link to comment
Dela på andra sajter

förresten...har funderat på att skaffa mig "addictive drums" eller "ez drummer"...nån som känner till dom VST:na? e det nåt bra att ha?

Skaffa hellre AD än EZD.

Link to comment
Dela på andra sajter

förresten...har funderat på att skaffa mig "addictive drums" eller "ez drummer"...nån som känner till dom VST:na? e det nåt bra att ha?

Skaffa hellre AD än EZD.

många som säger det faktiskt...ville bara dubbelkolla med folkets åsikter.... 😲 har du använt den själv? om ja, hur funkar den? lättanvänlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig testat EZD men kör AD och BFD och är riktigt nöjd med AD. Väldigt lättanvänt och låter bra!

Vad Virtual Guitarist beträffar så har åtminstone jag aldrig lyckats med det. Använder den akustiska rätt mycket men elgittarerna kan bli lite väl statiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

förresten...har funderat på att skaffa mig "addictive drums" eller "ez drummer"...nån som känner till dom VST:na? e det nåt bra att ha?

Skaffa hellre AD än EZD.

många som säger det faktiskt...ville bara dubbelkolla med folkets åsikter.... 😏 har du använt den själv? om ja, hur funkar den? lättanvänlig?

Bra program bägge två. Men för i princip samma pengar som AD får du nu det här om nån månad (kompatibelt med alla expansioner till EZD om du vill fylla på ..)

http://www.toontrack.com/s20.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga Pampiga trummor i AD eller EZD men kolla in Stormdrum / Stormdrum 2 om du gillar trummor a´la Maffig Hollywood Filmproduktion.

Stormdrum

SD2 / The next generation - Stormdrum 2

O så undrar jag om det finns något rock ackord VST där ute...

Ministry Of Rock

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga Pampiga trummor i AD eller EZD men kolla in Stormdrum / Stormdrum 2 om du gillar trummor a´la Maffig Hollywood Filmproduktion.

Stormdrum

SD2 / The next generation - Stormdrum 2

O så undrar jag om det finns något rock ackord VST där ute...

Ministry Of Rock

Ja, den slår ju VG med några längder enligt mina öron 🙂 Förresten..är det inte VG i Therése Anderssons låt i melodifestivalen, låter ofrånkomligt så i?! http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/...2616&lpos=0

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

I en annan tråd så frågade jag hur mycket bättre t.ex. Addictive Drums är jämfört med Alesis HR-16 - den 25 år gamla trummaskinen, men fick då till svar att de låter likvärdigt. Snopet!! Jag hade hoppats på minst 5 ggr bättre.

Förslag för ditt mästerverk:

Timpanis

Trumpeter och annat blås

Stråkar, gärna en ensam cello live

Körer med mycket reverb

😊

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni när ni vill göra nåt mer pampigt?

genom kontraster kan man få åtminstone största delen av en låt att bli pampig

gör en väldigt avskalad vers å blås på med artilleriet i refräng så kommer den uppfattas som pampig(are)

sen överlag långsamma saker, inte massa snabba grejer som ligger å småduttar

mycket hänger på hur olika instrument spelas å i vilket register

Link to comment
Dela på andra sajter

Generalbas a´la barock... Det heter inte barock för ingenting..det är verkligen ba´ Rock.. fett som h**v**e många gånger.. 🙂

😉

jistanes...!!! här svängs det runt med orden så jag blir alldeles yr. och din signatur hjälpte mig inte att bli på något håll klok kring något alls..

jag borde nog lägga mig ner och vila lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...