Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför har vissa studios så extremt stora mixerbord? 😄 Verkar vara en peniförlängare för mig...jag kan inte tänka mig att dom använder alla under en låt...om du inte mickar symfoniorkestrar med körer förstås....en bra förklaring tack!!

Annons
Mollin (oregistrerad)
Postat

Varför dom har så stora beror antagligen på att det är mycket att spela in, alla trummor på varsin kanal kanske? (inte "alla" men cymbal på en, virvel, hi-hat osv.) dubbla spår? En del gitarr, med olika effekter på, olika melodier kanske? 😄

Jag är inte säker men det är vad jag gissar på.

Postat

Jag gissar att det är för att ha möjligheter att kunna göra det mesta. Det är väl sällan man använder fler än typ 50 kanaler så det kan ju tyckas onödigt med fler men de som mixar film kan ju ha upp till 200 kanaler så det beror väl på 😄

Postat

större produktioner, även när det gäller en vanlig pop-låt, kan ibland ha många kanaler, å då är det skönt att kunna skicka ut alla kanaler separat på en fet mixer, när man mixar analogt. Själv så mixar jag i datorn och behöver således ingen mixer alls.

Som exempel kan ja ju nämna att låten "It can happen to anyone of us, anyone you think of, anyone can fall...." (vet inte vad den heter egentligen) ligger på ca 120 kanaler 😕

..å mitt senaste egna inspelade verk låg på 60-70 kanaler å då var de skönt att jag fick vara i en studio som hade ett 72-kanals NEVE-mixer när jag skulle mixa den 😄

Postat
Varför har vissa studios så extremt stora mixerbord? 😄 Verkar vara en peniförlängare för mig...jag kan inte tänka mig att dom använder alla under en låt...om du inte mickar symfoniorkestrar med körer förstås....en bra förklaring tack!!

Därför att kunden vänder sig till en annan studio om man inte kan ta emot projektet på 50 kanaler..

Postat
Som exempel kan ja ju nämna att låten "It can happen to anyone of us, anyone you think of, anyone can fall...." (vet inte vad den heter egentligen) ligger på ca 120 kanaler 😕

..å mitt senaste egna inspelade verk låg på 60-70 kanaler å då var de skönt att jag fick vara i en studio som hade ett 72-kanals NEVE-mixer när jag skulle mixa den 😄

Du kanske tänker på "Gareth Gates - Anyone of us"...men varför 120 kanaler?? vad lade man upp på dom kanalerna? Vad lade du på din stora 70 kanals mix?

Postat

10 kanaler trummor.

6 kanaler sång.

20 kanaler backvox.

2 kanaler bas.

8 kanaler kompgitarr.

6 kanaler gitarr fills.

2-10 kanaler synthar.

Ett gäng Stereo kanaler som grupper, typ 8 (8x2=16).

Så 70 kanaler på en "vanlig" Pop låt är inget konstigt!

Postat

Antal kanaler har du fått svar på varför man vill ha, men till ursprungsfrågan så ser jag mer, är mixerbord nödvändigt överhuvud taget. Egentligen inte anser jag. Varför vill man ha det då, jag ser två stora anledningar, den första är hur det ser ut för kunden. Att ha ett stort bord ger ett gott intryck till din kund, men detta ger även ett lika stort kontrollbord. Andra anledningen och den jag anser störst är för att man gillar det sound som just det mixerbordet ger, det kan röra som om eq-delen eller pre amps eller allt. Men är det nödvändigt med mixerbord så är mitt svar, nej.

MVH

Anders

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kan välja mellan att ha 6 kanals mixerbord, 14, 28, 42, 56, 70, 84, 98 osv osv osv ... jag har Reason! 😆😮 Det måste ju klå dom flesta mixerborden som säljs idag? 🙂 (antal kanaler snackar jag om då, kanske inte kvalitén)

Redigerat av Mollin
Postat
Jag kan välja mellan att ha 6 kanals mixerbord, 14, 28, 42, 56, 70, 84, 98 osv osv osv ... jag har Reason! 😆😮 Det måste ju klå dom flesta mixerborden som säljs idag? 🙂 (antal kanaler snackar jag om då, kanske inte kvalitén)

Om du har en dator som klarar av det ja.

Mollin (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du har en dator som klarar av det ja.

Garanterat! 🙂 eller jag har ju inte provat det, men jag tvivlar inte på det 🙂

EDIT; Fast, nja. Det beror helt på vad du har i kanalerna, en Fet pad eller en simpel sinuston.

Redigerat av Mollin
Postat

Är stora mixerbord nödvändiga?

Oftast nej !!

Gizmoziz e inne på en viktig detalj, att det skall se maffigt ut för kunderna..

För min egna del e det korkat att köpa stora analoga vidunder + outboard rackar med burkar,

för att inte tala om allt kablage som drages fram å tillbaka mellan mixer och rackar.

när det mesta av burkarna man behöver (eq och dynamiska + effektenheter/kort) går att få eller finns inbyggda i digitalborden..

Nu prata jag givetvis om exklusiva digitalbord och inte några hobbybord 🙂

Postat

Oftast nej !!

För min egna del e det korkat att köpa stora analoga vidunder + outboard rackar med burkar,

för att inte tala om allt kablage som drages fram å tillbaka mellan mixer och rackar.

när det mesta av burkarna man behöver (eq och dynamiska + effektenheter/kort) går att få eller finns inbyggda i digitalborden..

Nu prata jag givetvis om exklusiva digitalbord och inte några hobbybord 😕

Vilka digitalbord tänker du på då?

Postat

Vid inspelnings = Nej

Vid Mixning = Nej men dom tillför ett annat arbetssätt och har ett sound i sig själva ( Bra mixerbord villsäga ).

Mixar man i ett bord fokuserar man mer på ljudet än om man mixar i datorn ( ITB ) men om det är bättre eller sämre beror på vem som sitter bakom rattarna.

Postat

Vet att Backstreet boys brukar hamna runt ett 100-tal spår för sången allena. Så visst behövs det kanaler, även om säkert många av dom bussas.

Kan tänka mig att Biran tänker på bord som kanske DM2000 och uppåt.

Postat
10 kanaler trummor.

6 kanaler sång.

20 kanaler backvox.

2 kanaler bas.

8 kanaler kompgitarr.

6 kanaler gitarr fills.

2-10 kanaler synthar.

behöver lite detaljer här nu...(ursäkta att jag e tjatig men jag har absolut ingen erfarenhet med mixerbord o dess användning what so ever)

...varför (som i ditt exempel Fredrik) skulle man ha 20 kanaler backvox? 8 kanaler kompgura??? 😆 kanske finns en bra logik i det här mönstret men jag vet inget logiskt därför ser jag inget logiskt haha 😄

ingen som vill ta in mig som en praktikant i studion?? det här är ju skandalöst vad lite jag kan!!

Postat (redigerat)
10 kanaler trummor.

6 kanaler sång.

20 kanaler backvox.

2 kanaler bas.

8 kanaler kompgitarr.

6 kanaler gitarr fills.

2-10 kanaler synthar.

behöver lite detaljer här nu...(ursäkta att jag e tjatig men jag har absolut ingen erfarenhet med mixerbord o dess användning what so ever)

...varför (som i ditt exempel Fredrik) skulle man ha 20 kanaler backvox? 8 kanaler kompgura??? 😆 kanske finns en bra logik i det här mönstret men jag vet inget logiskt därför ser jag inget logiskt haha 😄

ingen som vill ta in mig som en praktikant i studion?? det här är ju skandalöst vad lite jag kan!!

Jag tar mig friheten att svara en kortis på den med backvox iaf haha.. 😉

I fallet "Anyone of us - Gareth Gates" så användes ca 60 kanaler med backvox, det var 3 oktaver dubb på melodin, flera stämmor och massa dubb på dessa, även flera oktaver på en del stämmor, samt olika personer som sjöng samma sak flera gånger... (eller öhm två personer, men många kanaler ja). I detta fallet ligger nivåerna på de olika dubbarna olika samt panoreringen på alla olika, till att gemensamt göra en "fet snygg backvox-effekt".... I detta fallet kanske man kan tycka det är lite overkill och överproducerat, men den som har lagt ner så mycket energi (eller kalla det vad ni vill) har oftast koll på att det faktiskt ger det där "lilla extra" som gör att produktionen låter lite "dyrt"... Men, ja, det e klart det går att få till ett snyggt resultat utan att göra en sådan overkill. Jag har som mest ca 20-25 kanaler med backvox, men en del produktioner kanske bara 4 kanaler.. beror på hur man vill att det ska låta helt enkelt. Tjo!

Redigerat av Limpan
Postat

För min del så ser jag ingen anledning att skaffa ett mixerbord då jag mest bara sitter hemma i sängkammarn vid min gamla dator från tidigt 1800-tal och snickrar musik... jag menar.. Man använder ju allt som finns i datan.. när man spelar in....................

Jag menar... om jag skulle behöva köpa ett mixerbord.. Vars faan ska jag då sova?? 😄

Alltså...jag menar........ 😆

Postat

Testa att spela in en 110 mans orkester 😆

Många äldre proffstudios spelade in mycket klassisk musick också. Och sen under 50-60-70 talet var det vanligt med orkester arr på poplåtar och också alla olika sorters storband inom jazzen.

Postat
Vet att Backstreet boys brukar hamna runt ett 100-tal spår för sången allena. Så visst behövs det kanaler, även om säkert många av dom bussas.

Kan tänka mig att Biran tänker på bord som kanske DM2000 och uppåt.

Helt korrekt saverman 😏

DM2000 är insteget i digitalbordens värld som jag har i åtanke, sedan stiger storlek och kostnader på borden..

Postat (redigerat)

Kan tänka mig en massa anledningar!

1. För dom har råd.

2 För att dom har det kvar.

3 För att när man har slut på kanaler så är det kört.

Betänk att många av dessa kolosser kommer från en tid då man kunde spela in 16~48 kanaler direkt och att det oftast rörde sig om inline bord som gjorde att man både kunde spela in och mixa samtidigt.. Är själv "uppväxt" bakom ett Soundcraft TS24 bord kopplat mot en Otari MTR 90 24 kanalers analogbandare och tyckte att jag alltid hade för lite kanaler 😉

Varför har vissa studios så extremt stora mixerbord? 😐 Verkar vara en peniförlängare för mig...jag kan inte tänka mig att dom använder alla under en låt...om du inte mickar symfoniorkestrar med körer förstås....en bra förklaring tack!!

Edit: Fast vi kan göra en liten beräkning också.. ett normalt trumset behöver lätt 8~12 micar beroende på hur många pukor det rör sig om.. stärkare till gitarrer 2 mickar (2 gitarrister). Bas 1 mic samt en lineingång soslosång 1 mic samt kör 2 mickar.. Få se nu.. vi är redan upp i 19 kanaler och detta rör sig om en simpel rocksättning för liveinspelning 😉

Redigerat av hegobald
Postat
...varför (som i ditt exempel Fredrik) skulle man ha 20 kanaler backvox? 8 kanaler kompgura??? kanske finns en bra logik i det här mönstret men jag vet inget logiskt därför ser jag inget logiskt haha

Ta tex en vanlig Pop Refräng.

Lead = 3 - 6 kanaler

Person 1 stämma 1 = 3 kanaler

Person 1 stämma 2 = 3 kanaler

Person 1 Lead dubb = 3 kanaler

Person 1 oktav 1 = 3 kanaler

Person 1 oktav 2 = 3 kanaler

Person 2 stämma 1 = 3 kanaler

Person 2 stämma 2 = 3 kanaler

Person 2 Lead dubb = 3 kanaler

Person 2 oktav 1 = 3 kanaler

Person 2 oktav 2 = 3 kanaler

Lead adlibs = 2 kanaler

Person 1 adlibs = 2 kanaler

Summa = 40 kanaler sång

Och detta är ändock relativt lite baserad på en soloartist.Ta tex Backstreet boys då 4-5 av killarna gör stämmorna , adlibd , leaddubbar och så brukar dom ha ett par tjejer som fyller ut refrängerna oxå då kommer man snabbt upp i 70-100 spår sång.

Postat
Testa att spela in en 110 mans orkester 😆

Då får jag då inte alls sova... Attans! 😆

...2 våningssäng e ett givet val!! 😲 haha

Postat
...varför (som i ditt exempel Fredrik) skulle man ha 20 kanaler backvox? 8 kanaler kompgura??? kanske finns en bra logik i det här mönstret men jag vet inget logiskt därför ser jag inget logiskt haha

Lead = 3 - 6 kanaler

Lead adlibs = 2 kanaler

Summa = 40 kanaler sång

Och detta är ändock relativt lite baserad på en soloartist.Ta tex Backstreet boys då 4-5 av killarna gör stämmorna , adlibd , leaddubbar och så brukar dom ha ett par tjejer som fyller ut refrängerna oxå då kommer man snabbt upp i 70-100 spår sång.

en sidofråga...vi säger att det är så många spår då, men hur får dom in alla spår i mixerbordet? vad är källan? vad använder dom som inspelning/sequencer? vad gäller idag? Adat? den gamla hederliga 24 kanalaren? eller använder man som jag, Cubase o kör allt ifrån den? om man kör Cubase..hur fansiken får man ut 100 spår till ett äldre mixerbord???....skulle vilja se det ljudkortet med såna utgångar hahaha 😲

Elof (oregistrerad)
Postat

Lead = 3 - 6 kanaler

Lead adlibs = 2 kanaler

Summa = 40 kanaler sång

en sidofråga...vi säger att det är så många spår då, men hur får dom in alla spår i mixerbordet? vad är källan? vad använder dom som inspelning/sequencer? vad gäller idag? Adat? den gamla hederliga 24 kanalaren? eller använder man som jag, Cubase o kör allt ifrån den? om man kör Cubase..hur fansiken får man ut 100 spår till ett äldre mixerbord???....skulle vilja se det ljudkortet med såna utgångar hahaha 😲

Du kör ut allt från en valfritt program med valfria omvandlare. Det är inga problem att ha ett system med så många utgångar. Ofta har man fler utgångar än ingångar i större studios.

Postat
Varför har vissa studios så extremt stora mixerbord? 😆

Dom har försökt sälja, men ingen är intresserad .... 🙂

/X

Postat

Oftast nej !!

Nu prata jag givetvis om exklusiva digitalbord och inte några hobbybord 😆

Vilka digitalbord tänker du på då?

NEVE Capricorn!!!!

Sa ja te er!!! He he he!!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.