Jump to content
Annons

Hur får man 0ms


cerez (oregistrerad)

Recommended Posts

cerez (oregistrerad)

Hur stor betydelse på ljudkortet har det med hur många ms man kan ha ? Vilka ljudkort pallar 0ms med ASIO drivare ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Inga

Däremot har en del ljudkort något som kallas directmonitoring. Då går signalen ut innan den passerar AD-omvandlaren. Det gör dock att man inte kan använda några effekter på ljudet i realtid. Såvida du inte använder extern hårdvara.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Inga

Däremot har en del ljudkort något som kallas directmonitoring. Då går signalen ut innan den passerar AD-omvandlaren. Det gör dock att man inte kan använda några effekter på ljudet i realtid. Såvida du inte använder extern hårdvara.

Om vi snackar Line 6 "Tone Direct Monitoring" så snackar dom ju om att dom klarar det (effekter i realtid alltså) med riktigt låg latency. Ohh ja..det funkar ju 😏 Allt går direkt från usb till drivarna för dsp behandling. Är det skillnad mot andra "direkt monitoring"?

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

0 ms är ju en omöjlighet, det är inte så svårt att räkna ut.

Men det går ju att få riktigt låg latency (det vill säga icke hörbar) med alla mjukvarumixers med dedikerad DSP och med en snabb dator + ljudkort med bra drivisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var någon på det här forumet som sade sig inte kunna spela in med latency på över 3 ms men de flesta klarar nog 10 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det var någon på det här forumet som sade sig inte kunna spela in med latency på över 3 ms men de flesta klarar nog 10 ms.

Ja skämt åsido. Det där är bara larv. Visst kan man det och lite till!

Edit: En annan missuppfattning ang. latency som florerar är ju i mixläge där många frågor handlar om varför det knastrar och hänger sig.. Inspelning så lågt som möjligt, Vid mix dra på latencyn 😄

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

cerez (oregistrerad)

Jag har min ASIO drivare inställd på 4ms det är för mycket. 1ms är jätte bra spel känsla men ljudet blir då knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det var någon på det här forumet som sade sig inte kunna spela in med latency på över 3 ms men de flesta klarar nog 10 ms.

Ja skämt åsido. Det där är bara larv. Visst kan man det och lite till!

Edit: En annan missuppfattning ang. latency som florerar är ju i mixläge där många frågor handlar om varför det knastrar och hänger sig.. Inspelning så lågt som möjligt, Vid mix dra på latencyn 😄

Över 3 ms är ju på gränsen. Om man tex spelar in trummor (medhörning), eller nåt annat rytmiskt på gitarr, piano eller vad som helst så är det väldigt tråkigt om man kan känna av latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att komma riktigt lågt, som i en Pod t ex. Men ner till noll kommer man aldrig.

Konfunderad nu. När jag kör med min Pod så visar Cubase en fördröjning på ca 20-30 mS. Med mitt sunkiga M-audio FW410 är motsvarande 7-10 mS. Skall en Pod(XT) vara lägre menar du? Undrar bara hur man fixar det då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency får man ju alltid och det går ju inte att komma runt. Så fort du har en AD/DA så blir det ju en fördröjning. Det får man ju även i "hårdvara" som t.ex. POD, digital outboard o.s.v.

Att ställa ner till under typ 5 ms verkar galet, det betyder ju att datorn knappt får några buffrar alls att arbeta med - inte konstigt att ljudet hackar o.s.v. Tunar du din dator ordenligt så att inget annat stör och stänger av alla realtidseffekter så funkar det nog. De flesta USB ljudkort är inte att rekommendera heller, de tar mer CPU och har inte funktioner för garantera bandbredd m.m.

Det enda som funkat riktigt bra är som sagt ljudkort med DSP mixer (typ Motu 828) och möjlighet till direct monitoring. Men då kan man ju inte spela in med effekter och det är väl därför det börjar komma ljudkort med DSP för effekter också (motu igen...).

Jag har hållt på med inspelning på datorer sedan soundblaster tiden och egentligen aldrig tyckt att det varit något stort problem. När jag spelar in ser jag till att inte ha projektet fullt med realtidseffekter o.s.v. utan jag bygger ett projekt för mix och ett för inspelning. Jag tror tom faktiskt att jag anpassar mig till fördröjningen, i alla fall så länge det är max runt 10 ms.

Jag har haft ett 20-tal ljudkort genom åren och måste säga att det är stor skillnad på proffsgrejorna och typ m-audio m.fl. Just nu kör jag t.ex. motu och det är verkligen klockrent, men det finns ju andra typ RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att komma riktigt lågt, som i en Pod t ex. Men ner till noll kommer man aldrig.

Konfunderad nu. När jag kör med min Pod så visar Cubase en fördröjning på ca 20-30 mS. Med mitt sunkiga M-audio FW410 är motsvarande 7-10 mS. Skall en Pod(XT) vara lägre menar du? Undrar bara hur man fixar det då.

Jag menade självklart när du lyssnar direkt genom podden, utan att en dator är inblandad. För även då finns det en viss latency, men den är väldigt låg.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 3 ms hinner ljudet lite drygt en meter (ljudets hastighet är ca 340 m/s). Så klarar man av att stå ett par-tre meter från förstärkaren i en replokal eller på en spelning, så fixar man nog att spela in gitarr med 7-8 ms latency... Visserligen så brukar det ju vara betydligt bättre lyssning i en studio, så att man hör hårfina detaljer bättre, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 3 ms hinner ljudet lite drygt en meter (ljudets hastighet är ca 340 m/s). Så klarar man av att stå ett par-tre meter från förstärkaren i en replokal eller på en spelning, så fixar man nog att spela in gitarr med 7-8 ms latency... Visserligen så brukar det ju vara betydligt bättre lyssning i en studio, så att man hör hårfina detaljer bättre, men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte riktigt att jämföra med verkligheten..

Ok om det tar 3 ms för ljudet att flytta sig en meter, ska man ju också ta i beräkning att dator/ljudkort tar 3 ms för att räkna ut vad som händer. Lägger man ihop det med det fysiska avstånd man har ifrån en monitorhögtalare (om man inte använder lurar) har man plötsligt 6 ms innan ljudet når öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes indeed! Och om man då någon gång fixat att spela gitarr "live", stående mer än 2 meter från förstärkaren, så kan det teoretiskt alltså inte vara några problem. Men så fort man har saker visuellt, eller hur man nu ska kalla det, så är det lätt att lura hörsel.

Undrar förresten hur det påverkar latencyn in en gitarr-rig om man har digitala effekter inkopplade?

Annars tycker jag själv att det är mycket lättare att spela in med lurar, brukar bli tajtare så.

Link to comment
Dela på andra sajter

cerez (oregistrerad)

skumma igenom alla svar med det nii skrivit antar jag att ingen lyckats ha ASIO drivaren på 0 1 eller 2 ms vid gehör spelande tex trummor

Link to comment
Dela på andra sajter

skumma igenom alla svar med det nii skrivit antar jag att ingen lyckats ha ASIO drivaren på 0 1 eller 2 ms vid gehör spelande tex trummor

Då krävs en riktig monsterdator, kan se hur lågt jag kommer med min nya Mac Pro när den anländer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
skumma igenom alla svar med det nii skrivit antar jag att ingen lyckats ha ASIO drivaren på 0 1 eller 2 ms vid gehör spelande tex trummor

Då krävs en riktig monsterdator, kan se hur lågt jag kommer med min nya Mac Pro när den anländer.

Om du har latencyn i Logic på 64 samples så ligger du under 2 ms. (vet dock inte vad Logic har för säkerhetsbuffert).

44,1 samples är 1 ms (i 44,1 kHz samplingsfrekvens såklart). Jag kan inte tänka mig att du skule ha några problem att köra 32 samples på din kommande maskin, men som sagt så ligger det ju någon säkerhetsbuffert på kanske 32 eller 64 samples. (?) Sen tar ju omvandlingen själv sin lilla tid också, men den är extremt liten.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, det beror på vad du tänker göra.

Skall du spela trummor och bara spela in- ställ latencyn på 500 millisekunder (inte för att jag tror det går att ställa så högt). Spelar ingen roll - ljudet kommer in ändå. Det behövs ingen medhörning av trumljudet när man spelar in trummor så då spelar latency ingen roll.

Skall du spela in sång och vill lägga på eko kan du också ha mycket hög latency utan problem. Det vill säga om du kan köra medhörningen utan latency, direkt i mixer eller ljudkort. Ekot kan du köra i datorn, att det kommer med en fördröjning är ju hela iden med eko.

Skall du spela in gitarr direkt in i ljudkortet, genom en massa effekter och sen ut i hörlurarna blir det en helt annan sak. Där kan en fördröjning bli kännbar.

Skall du spela in en mjukvarusynt så kan det också spela stor roll. Men ibland spelar det ingen roll vilken latency du har på ljudkortet eftersom mjukvarusynten kan ha rejält hög latency.

Allt handlar om att lära sig sin utrustning och dess begränsningar och möjligheter.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion har en funktion som skickar ut ett klick och sen in igen (man kopplar en audioutgång till en ingång med en sladd). På så vis kan man enkelt få reda på den VERKLIGA latencyn. Finns det någon liknande funktion i t ex Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion har en funktion som skickar ut ett klick och sen in igen (man kopplar en audioutgång till en ingång med en sladd). På så vis kan man enkelt få reda på den VERKLIGA latencyn. Finns det någon liknande funktion i t ex Logic?

Finns i cubse också... Det går lätt att ordna manuellt - det är bara att spela in klicket och jämföra förändringen mellan orginalspåret och "kopian". Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sagt det förr men kan ju vara intressant att nämna igen. Hjärnans latency till fingrarna hos t ex. en gitarrist är 4 ms.

De flesta gitarrister jag känner har nog snarare 20 ms låter det som :-)

Det känns ju mer om man har lurar, men annars finns det som sagt fördröjningar överallt. Ljudets väg i luften, buffrar i olika AD/DA omvandlare, buffrar i inspelningsprogram och effekter o.s.v.

Midi har ju rätt sunkig upplösning redan från början, och timingen är inte alltid klockren heller.

Tror knappast att det gör någon större skillnad utan det är mest snobberi. Svänget hänger inte på 2 ms hit eller dit i alla fall, då hade ingen kunnat göra musik med tanke på ovanstående fördröjningar.

Sluta titta på siffran - lyssna. Funkar det så funkar det (i dubbel bemärkelse).

Men jag kommer ihåg när jag började lira in på dator typ 96/97 eller när det var - då var det ett problem. Nu fungerar de flesta moderna grejer (med firewire) kanon tycker jag.

Ibland skapar jag ett särskilt inspelningsprojekt utan massa effekter, bussar m.m. Realtidseffeker kör jag aldrig med, och i så fall genom en extern låda där man kan tappa både ren och processad signal (typ pod). Gör man så kan man köra väldigt låg latency. Direct monitoring fungerar ju också klockrent för det mesta.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid sånginspelning vill jag ha medhörningen omedelbart - så där är det helt underbart med RME:s "Total Mix" som ger helt latencyfri medhörning (nåja - jag har för mig att det handlar om någon sample latency, men det får man väl leva med... 🥰:rolleyes: ) tack vare den inbyggda DSP-mixern.

När jag spelar trummor vill jag ha kort latency och trivs bäst med ca 3-6ms (ca 1-2 meter), medan keyboards inte är några stora problem med 12ms. Längre latency känns lite väl segt, tycker jag - så det undviker jag om det går. Vid mix ställer jag däremot upp latency på max, eftersom det blir lättare för datorn att orka då - och latencyn påverkar ju inte mixningen, så det är ingen fara att göra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...