Jump to content
Annons

Hur mixar man en bas?

Odjuret (oregistrerad)

Recommended Posts

Koprofag (oregistrerad)

En ganska lösaktig fråga, men har lite problem med bas! Jag anser det det svåraste instrumentet att få till.
Just nu har jag lajnat det och mickat upp, så har två separata kanaler. Sen har jag kört lajnen i Guitar Rig och blandat med mickade kanalen och rattat fram rätt nasalt pruttljud för att det ska bita igenom och ha en egen karaktär. Jag brukar föredra bas clean (mer tryck) men i sin egen träiga fas så den sticker fram.

MEN...

Hur mixar man egentligen bas? Det enda jag vet är att man kan lyssna på referensskivor för att få ett hum om det hela.

Hur lyssnar man på "boominess"? Hur balanserar man krisp mot botten? Svårt att veta, för jag känner inte riktigt mina monitorer. De må vara 8-tummare, men det känns inte som att de återger rätt tryck utan mer "luftig boom". Boom kommer väl alltid finnas, för tar jag bort den tar jag även bort viktig baskaraktär runt 200-500 hz..men hur kan jag veta hur mycket som är tillåtet för att helheten fortfarande ska låta dyr och tight? Jag menar, om jag på rak arm rattar till ett dyrt ljud betyder det att det enda som finns kvar är bas, och inte ett intrument.

Jag antar att det är ett klassiskt dilemma, just hur alla basister är så ouppskattade och står snäppet över ljudtekniker. Dvs. längst ner på hjälteskalan. ☺️

*Kram till alla basister i forumet*

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
En ganska lösaktig fråga, men har lite problem med bas! Jag anser det det svåraste instrumentet att få till.

Just nu har jag lajnat det och mickat upp, så har två separata kanaler. Sen har jag kört lajnen i Guitar Rig och blandat med mickade kanalen och rattat fram rätt nasalt pruttljud för att det ska bita igenom och ha en egen karaktär. Jag brukar föredra bas clean (mer tryck) men i sin egen träiga fas så den sticker fram.

MEN...

Hur mixar man egentligen bas? Det enda jag vet är att man kan lyssna på referensskivor för att få ett hum om det hela.

Hur lyssnar man på "boominess"? Hur balanserar man krisp mot botten? Svårt att veta, för jag känner inte riktigt mina monitorer. De må vara 8-tummare, men det känns inte som att de återger rätt tryck utan mer "luftig boom". Boom kommer väl alltid finnas, för tar jag bort den tar jag även bort viktig baskaraktär runt 200-500 hz..men hur kan jag veta hur mycket som är tillåtet för att helheten fortfarande ska låta dyr och tight? Jag menar, om jag på rak arm rattar till ett dyrt ljud betyder det att det enda som finns kvar är bas, och inte ett intrument.

Jag antar att det är ett klassiskt dilemma, just hur alla basister är så ouppskattade och står snäppet över ljudtekniker. Dvs. längst ner på hjälteskalan. ☺️

Dyrt ljud?

Vad menas???

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tja du verkar ju veta vart du vill i alla fall. Till att börja med glöm för allt i världen inte kompressorn. Basen ska som regel komprimeras ganska hårt för att inte sno för mycket utrymme. Jag brukar börja med att skära basen med ett brant low cut filter vid ca 80hz, sen brukar ja ta bort lite low-mid runt 200hz, kroppen kan du få fram runt 600-800 hz (se bara till att inte boosta andra instrument där, då det kommer gröta)

Du kan även testa att använda en multibandskompressor som komprimerar det låga registret ganska hårt för att få bort grumligheten. Riskten är dock att man överanvänder och får en bas utan botten. Det handlar om att kompromissa...

Det finns inga rätt och fel. Se till att spela in basen så jämnt du kan och var inte rädd för att klippa ihop flera tagningar tills det sitter snyggt. Fingerspel ger oftast ett mjukare sound, medan plektrum såklart låter med distinkt och "plastigt"

Redigerat av Yllet
Dela på andra sajter

Tja du verkar ju veta vart du vill i alla fall. Till att börja med glöm för allt i världen inte kompressorn. Basen ska som regel komprimeras ganska hårt för att inte sno för mycket utrymme. Jag brukar börja med att skära basen med ett brant low cut filter vid ca 80hz, sen brukar ja ta bort lite low-mid runt 200hz, kroppen kan du få fram runt 600-800 hz (se bara till att inte boosta andra instrument där, då det kommer gröta)

Du kan även testa att använda en multibandskompressor som komprimerar det låga registret ganska hårt för att få bort grumligheten. Riskten är dock att man överanvänder och får en bas utan botten. Det handlar om att kompromissa...

Det finns inga rätt och fel. Se till att spela in basen så jämnt du kan och var inte rädd för att klippa ihop flera tagningar tills det sitter snyggt. Fingerspel ger oftast ett mjukare sound, medan plektrum såklart låter med distinkt och "plastigt"

paul mccartney spelade med plektrum och hans spel är dynamiskt och runt.. inte plastigt och distinkt.. allt handlar om inspelnings- och mixtekniken...

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
allt handlar om inspelnings- och mixtekniken...

.....Måste tillägga basen också ☺️ Ja, jag vet, man kan få sjyst ljud med budgetbasar också och det är inte det jag menade. Ibland har man bara en så klar bild i huvudet hur man VILL att det ska låta och då kan instrumentet ha stor betydelse oavsett pris då du är ute efter ett riktigt konkret slags grundljud. Jag vet det projekt jag pillar på nu, där testade jag fyra basar innan jag hittade den jag ville ha 😄 Men nu låter det som det skall...weeeeeee

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Dela på andra sajter

Jag dör av nyfikenhet!!!

Vad menas med "dyrt ljud"?

Please!?!?!?!?!?

/Crunch'

När inspelningen kostat mer än vad du har råd med och du har knappt råd med nudlar. Det kallar jag j-vligt dyrt ljud ☺️

Dela på andra sajter

Hmmm...

Fast sånt tar man liksom för givet!?

Intonering, hals-setup för studio, slipning av band om det behövs, genomgång av elektronik, reko kablar, nya strängar, gazcooker etc....

Fast det som gör att referensen "dyrt" basljud uppstår.... sitter i händerna på den som lirar.

Du kan köpa världens dyraste prylar och ändå sitta med samma problem.

Ser man rent tekniskt på det hela så har det tagits upp många gånger.

Ingångsförstärkaren!

Bas är ett jobbigt instrument att hantera för elektronik.

Låga, slöa frekvenser samt en helsikes massa energi i ljudet.

Det krävs sin transformator för att kunna alstra det kräm som behövs för att kunna återge basljud bra.

Det jag förmodar att du kallar för "dyrt" ljud.

En bättre mic/line preamp är en bra start för att kunna ta dig vidare då du verkar ha bra koll på hur du ska skruva basljudet.

För mig låter det som att det inte verkar finnas så mycket av basljudet att skruva med så att det blir torrt och får en papperskaraktär.

Hoppas du hittar nån lösning på grejjerna hörru och lycka till!

/Cruncharn'

Dela på andra sajter

.....Måste tillägga basen också 🙂 Ja, jag vet, man kan få sjyst ljud med budgetbasar också och det är inte det jag menade. Ibland har man bara en så klar bild i huvudet hur man VILL att det ska låta och då kan instrumentet ha stor betydelse oavsett pris då du är ute efter ett riktigt konkret slags grundljud. Jag vet det projekt jag pillar på nu, där testade jag fyra basar innan jag hittade den jag ville ha 🙂 Men nu låter det som det skall...weeeeeee

MVH

Anders

tänkte att det tillhörde inspelningstekniken.. 😆

annars kan man ju alltid rada upp allt som får basen att låta bra.. basisten, rummet, stärkaren, basen, plektrum/fingerspel, preamps, mickar, lineboxar, omvandlare, tekniker, signalkedja, mixtekniker, kompressorer, eq, mixen som det ska vara i - alltså sammanhanget (en välljudande bas kan låta skit i en mix.) processesering med efterklang osv, mastering, format analogt/digitalt, kodning för spridning (mp3) osv osv osv...

men i slutändan handlar det BARA om att musikern gillar det ljudet som blivit framkranat.. 😄

Dela på andra sajter

Ha ha ha!!!

IDF, vi måste skrivit samtidigt eller?

Ha det gött!

/Cruncharn'

haha eller så är det bara jag som är allmänt ignorant.. 😆

förmodligen lite av varje.. hehe

Dela på andra sajter

.....Måste tillägga basen också 🙂 Ja, jag vet, man kan få sjyst ljud med budgetbasar också och det är inte det jag menade. Ibland har man bara en så klar bild i huvudet hur man VILL att det ska låta och då kan instrumentet ha stor betydelse oavsett pris då du är ute efter ett riktigt konkret slags grundljud. Jag vet det projekt jag pillar på nu, där testade jag fyra basar innan jag hittade den jag ville ha 🙂 Men nu låter det som det skall...weeeeeee

MVH

Anders

tänkte att det tillhörde inspelningstekniken.. 😆

annars kan man ju alltid rada upp allt som får basen att låta bra.. basisten, rummet, stärkaren, basen, plektrum/fingerspel, preamps, mickar, lineboxar, omvandlare, tekniker, signalkedja, mixtekniker, kompressorer, eq, mixen som det ska vara i - alltså sammanhanget (en välljudande bas kan låta skit i en mix.) processesering med efterklang osv, mastering, format analogt/digitalt, kodning för spridning (mp3) osv osv osv...

men i slutändan handlar det BARA om att musikern gillar det ljudet som blivit framkranat.. 😄

så sant, min tanke var bara att trådskaparen inte kanske tänkte på betydelsen av att välja "rätt" instrument till rätt låt och inte bara välljudande 🙂

MVH

Anders

Dela på andra sajter

Jag har endast en bas så den blir jag tvingad att använda oavsett vilket "sound" jag är ute efter!

Viktigt (enligt mig) när det gäller bas så är det mycket kompressor som gäller, jag lägger alltid även en limiter sist i kedjan. Sedan får man pilla med eqn en hel del för att få det att passa in i sitt sammanhang!

Jag linear basen in i en Joe Meek VC3 med kompressor redan vid inspelningstillfället, sedan så brukar jag även lägga på en kompressor till på spåret (oftast nån från mitt UAD-1 kort), basen jag använder är en Fender P-bas med en extra "Jazz" mick!

Dela på andra sajter

Jag har endast en bas så den blir jag tvingad att använda oavsett vilket "sound" jag är ute efter!

Viktigt (enligt mig) när det gäller bas så är det mycket kompressor som gäller, jag lägger alltid även en limiter sist i kedjan. Sedan får man pilla med eqn en hel del för att få det att passa in i sitt sammanhang!

Jag linear basen in i en Joe Meek VC3 med kompressor redan vid inspelningstillfället, sedan så brukar jag även lägga på en kompressor till på spåret (oftast nån från mitt UAD-1 kort), basen jag använder är en Fender P-bas med en extra "Jazz" mick!

Kanske bara är jag då som gör så med att kolla flera olika instrument för att hitta grunden jag är ute efter, men det funkar för mig iaf och mycket jobb blir redan gjort i detta stadie inför mixningen :rolleyes:

//Anders

Dela på andra sajter

Kanske bara är jag då som gör så med att kolla flera olika instrument för att hitta grunden jag är ute efter, men det funkar för mig iaf och mycket jobb blir redan gjort i detta stadie inför mixningen :rolleyes:

//Anders

Hade säkert testat med olika basar om jag hade haft fler!

Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

MEN...

Jag antar att det är ett klassiskt dilemma, just hur alla basister är så ouppskattade och står snäppet över ljudtekniker. Dvs. längst ner på hjälteskalan. :rolleyes:

Inom de flesta musikstilar (oftast inte jazz) så börjar trycket och definitionen på basen strax över där kaggen har sitt, då slipper man dessutom sidechaina.

Kaggen brukar ligga runt 70-90 beroende på stämning och musikstil. Ofta högre i frekvens ju mer "busy" kaggespel det är, eftersom det blir grötigare med tryck vid lägre frekvens om man matar snabbt.

Om du har för lite tryck i basen så komprimera först, kan vara bra med en kompressor som ger lite dist och driver på lite. Det kan även räcka med att bara ha nån distbox eller en preamp med input och outputrattar, så du kan köra igenom och driva på skiten. Även om det hörs solo så kan disten vara som bortblåst bland alla andra instrument och du får bara en mer väldefinierad bas.

Något av det absolut bästa jag prövat på bas för mix, en "trollerilåda" är en limiter vid namn Gates STA level. Den finns i reissue, men är dyr: http://www.retroinstruments.com/technical.html

En plugg påminner om gateslimitern är Vintage Warmer, testa den (inte i tvåbandsläget).

Släng på lite extra nånstans från 100 till 160 hz, där finns det som gör att basen tar plats. Övertoner och tydlighet kan man boosta i oktaver, runt 400, 800, 1600 (även 1200 brukar ha trevligheter att bjuda på).

Jag brukar, om problem i basen hörs, skära ganska brant med högpass runt 40-50 hz.

För att få basen att sitta bättre i mixen kan du tex komprimera den på trummornas buss, eller med bara kaggen vilket då får lite sidechaineffekt, om man mot förmodan skulle behöva det...

Redigerat av Elof
Dela på andra sajter

ren nyfikenhet... vad använder ni för bas strängar?

jag använder Trujillo-modellen, Dunlop. enromt fet sound

min bas är en Fender Precision, men ska byta till en Fender Jaguar.

Måste instämma här om strängarnas betydelse..

Strängarna jag använder e det tunnaste (DR 0,40-0,95) jag kan hitta till basen (Peavy Cirrus),

helt enkelt för att jag vill ha mkt ton och lite djupbas..

Djupbas går alltid att dra på efteråt om det behövs efter komprimeringen..

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.