Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Royalty mellan upphovs-/man/män/kvinna/kvinnor (nedan kallad upphovsman) och förläggare kan teoretisk sett fördelas hur som helst så länge åtminståne upphovsmannen inte är ansluten till STIM. Om båda är anslutna kan förlaget inte roffa åt sig mer än 33,33%. Detsamma gäller för t.ex. danska upphovsmän/förlag, när de är anslutna till STIM’s motsvarighet KODA. Dessa fördelningsregler är fasta och kan inte förhandlas annorlunda — i alla fall inte till förlagets fördel.

Men hur förhåller det sig t.ex. för (utländska) upphovsmän/förlag, anslutna till t.ex. ASCAP (USA) och PRS (Storbritannien)? Någon själ här på forumet som vet?

Annons
Postat

hmm.....är inte jätteinsatt i frågan, men jag vet att i många länder tar förlaget 50% istället för sveriges 33%.

Men om man gör en internationell greja, där ens svenska förlag använder sig av ett utländskt förlag för att "collecta" i andra länder, så har jag ingen aning om vad som händer med royaltys från de andra länderna....men jag kan gissa att fördelningen sker efter vad som är standard i det landet det handlar om..!?

Postat

Är du verkligen säker på att ett svenskt förlag inte kan ha högre andel än 33,3%?

Det är väl mer en standard som brukar följas.

Vanligt är iallafall att när ett svenskt förlag collectar i utlandet så gäller 50%

Även utomlands i länder som tyskland, UK, USA är 50% ofta utgångsläge. Detta gäller alltså om du signar med ett utländskt förlag. Då är det inte säkert att de collectar både performance och mechanical åt dig, utan du kanske måste sköta det ena själv, eller ge dom i uppdrag att göra det, (mot ytterligare %).

Det är ofta en förhandlingsfråga oxå, hur, var och när avtalet gäller.

Reglerna och förfaringssätt skiljer sig från land till land.

Så STIM är ju lämpliga att kolla med.

/Carl

Postat
Är du verkligen säker på att ett svenskt förlag inte kan ha högre andel än 33,3%?

Ja, jag är 66,67% säker... :rolleyes:

Som STIM-ansluten upphovsman/förläggare är man i princip låst till STIM's fördelningsregler, vilka bl.a. säger att ett förlags andelar inte får överstiga 33,33% för skyddat verk (både text och musik). För instrumentala verk (eller vid mekaniska rättighetsfördelningar) gäller dock som utgångsläge högst 50% för förlaget.

Postat

Alltså... BUMP-eti-fucking-BUMP...

Ganska så (o)intressant, egentligen... förmodar jag! 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.