Jump to content
Annons

Är detta vanligt bland stora tidningar?


JJRockford

Recommended Posts

Precis lika dumt som det låter: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article1979624.ab

"Självklart föredrar vi att höra musiken, men ibland kommer det album med stora band vi inte vill ignorera men inte heller har möjlighet att höra, vilket är fallet med Black Crowes. Det är antingen en kvalificerad förhandsgissning eller ingen recension alls, så i det här fallet valde vi den förra."

Logiskt eller vadå?!?!?!?! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Precis lika dumt som det låter: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musik/article1979624.ab

"Självklart föredrar vi att höra musiken, men ibland kommer det album med stora band vi inte vill ignorera men inte heller har möjlighet att höra, vilket är fallet med Black Crowes. Det är antingen en kvalificerad förhandsgissning eller ingen recension alls, så i det här fallet valde vi den förra."

Logiskt eller vadå?!?!?!?! :rolleyes:

Seriös tidning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man kunna skriva något om sådant som man inte har hört...? Det låter helt bisarrt. :rolleyes:

Låter lika seriöst som vissa veckotidningar, som har fejkat intervjuer med kändisar och i nästa nummer dementerat under stämningshot, med en pytteliten notis som ingen ser...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hur kan man kunna skriva något om sådant som man inte har hört...? Det låter helt bisarrt. :rolleyes:

Det är ju precis det som händer varje dag på det här forumet och alla andra forum.

Prylar rekommenderas hit och dit utan jämförelser eller att ens ha prövat dem.

Det är helt bisarrt, ja 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Expressens kultursida recenserade en bok som inte hunnit bli utgiven och SVD:s Tv-recensent ett program som jag har för mig alldrig hade sänts.

Så det förekommer men det är klart det blir pinsamt när man blir avslöjad.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man kunna skriva något om sådant som man inte har hört...? Det låter helt bisarrt. :rolleyes:

Det är ju precis det som händer varje dag på det här forumet och alla andra forum.

Prylar rekommenderas hit och dit utan jämförelser eller att ens ha prövat dem.

Det är helt bisarrt, ja 🙂

Du kan inte prova allt, så därför kan du inte ge en hands on rekomendation varje gång. Jag brukar ibland tipsa om prylar som jag läst här och hört av kollegor de är nöjda med, men då är jag också väldigt tydlig med att skriva att jag inte har provat själv och inte på nått sätt står för att de är så pass bra som andra sagt. Sedan vad personen gör med informationen är upp till denna.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hur kan man kunna skriva något om sådant som man inte har hört...? Det låter helt bisarrt. :rolleyes:

Det är ju precis det som händer varje dag på det här forumet och alla andra forum.

Prylar rekommenderas hit och dit utan jämförelser eller att ens ha prövat dem.

Det är helt bisarrt, ja 🙂

Du kan inte prova allt, så därför kan du inte ge en hands on rekomendation varje gång. Jag brukar ibland tipsa om prylar som jag läst här och hört av kollegor de är nöjda med, men då är jag också väldigt tydlig med att skriva att jag inte har provat själv och inte på nått sätt står för att de är så pass bra som andra sagt. Sedan vad personen gör med informationen är upp till denna.

//Anders

Precis. Man bör poängtera att man inte har någon erfarenhet av produkten själv om det skulle hända att man känner för att rekommendera nåt man inte testat. Då borde det alltså stått i recensionen att "OBS! Jag har inte lyssnat på skivan i fråga. Recensionen är baserad på tidigare genomlyssningar av andra skivor med samma grupp." 🙂 det hade ju sett sådär ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hur kan man kunna skriva något om sådant som man inte har hört...? Det låter helt bisarrt. :rolleyes:

Det är ju precis det som händer varje dag på det här forumet och alla andra forum.

Prylar rekommenderas hit och dit utan jämförelser eller att ens ha prövat dem.

Det är helt bisarrt, ja 🙂

Du kan inte prova allt, så därför kan du inte ge en hands on rekomendation varje gång. Jag brukar ibland tipsa om prylar som jag läst här och hört av kollegor de är nöjda med, men då är jag också väldigt tydlig med att skriva att jag inte har provat själv och inte på nått sätt står för att de är så pass bra som andra sagt. Sedan vad personen gör med informationen är upp till denna.

//Anders

Precis. Man bör poängtera att man inte har någon erfarenhet av produkten själv om det skulle hända att man känner för att rekommendera nåt man inte testat. Då borde det alltså stått i recensionen att "OBS! Jag har inte lyssnat på skivan i fråga. Recensionen är baserad på tidigare genomlyssningar av andra skivor med samma grupp." 🙂 det hade ju sett sådär ut...

Ja, håller helt med dig. De hade kunnat skriva en liten artikel om en förväntan av skivan utifrån tidigare skivor och sagt att de återkommer med en rescension efter lyssning. Det hade varit mest korrekt tycker jag, om de nu kände att bandet var för stort för att ignorera.

MVH

Anders

EDIT: förtydligande

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Och Aftonbladet är alltid identisk som dan innan, så det räcker att köpa blaskan en gång!

Alltså, det var inte Aftonbladet som skrivit recensionen den här gången (förvånande nog? :rolleyes:) utan en annan tidning som hette Maxim har jag för mig.

Jaja, inte för att det spelar så stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju en kategori artister där recensenterna vanemässigt har bestämt sig i förväg vad dom tycker och ska skriva, t ex Sting, Toto och Vikingarna

..och i sådana fall är de helt olämpliga som recensenter. Vissa recenserar dessutom musik i genre som de inte alls gillar själva - och det är också helt meningslöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det ju en kategori artister där recensenterna vanemässigt har bestämt sig i förväg vad dom tycker och ska skriva, t ex Sting, Toto och Vikingarna

..och i sådana fall är de helt olämpliga som recensenter. Vissa recenserar dessutom musik i genre som de inte alls gillar själva - och det är också helt meningslöst.

Ja och just det händer också väldigt ofta. Att recensenten inte ens gillar stilen. Då är det ju i princip omöjligt att få ett bra betyg. Men samtidigt så vill man ju inte ha ett hardcore fan av bandet ifråga. Så det kan vara en tunn tråd ibland.

Men det är faktiskt ofta man läser inledande texten av en recension där det står nåt i stil med "jag måste erkänna att jazz har aldrig varit min kopp kaffe" eller "hårdrock är inte direkt något jag skulle lyssna på hemma". Och då blir det ju som sagt helt värdelöst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Sen finns det ju en kategori artister där recensenterna vanemässigt har bestämt sig i förväg vad dom tycker och ska skriva, t ex Sting, Toto och Vikingarna

..och i sådana fall är de helt olämpliga som recensenter. Vissa recenserar dessutom musik i genre som de inte alls gillar själva - och det är också helt meningslöst.

Ja men så var det under 80-talet vill jag minnas. Där satt Elvis Costello-kopian Mats Olsson i Expressen och sågade hårdrocksplatta efter platta. Han förnekade inte heller att han inte gillade den genren. Det skulle inte funka idag. Men sen var det inte helt ovanligt att journalister recenserade konsterter som de aldrig var på. Minns när jag var på Iron Maiden 84..eller om det var 85..mmm börjar bli senil.. på hovet och det var värdens drag. I Expressen dagen efter stod det typ att det var dött, publiken var oengagerad bla bla . Då kan man fan inte varit där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag minns att jag skrattade, men likväl var det en kass recension 🙂

Strix Q (som uppkom ur bandet som Uggla lirade med när han fortfarande var punk, -77) släppte en platta 1981 som hette La la la . Jag minns inte vem eller var men recensionen löd Nej nej nej!..och inte en rad till 😛

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Minns en recension i Aftonbladet av ett av Blink 182:s album som kort och gott löd något i stil med:

Sverige har Hjalle och heavy, USA har Blink 182

Betyget blev ett -

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns en Aftonbladet recension av en av Blink 182:s album som kort och gott löd något i stil med:

Sverige har Hjalle och heavy, USA har Blink 182

Betyget blev ett -

Den var f-n nästan ännu värre eller "bättre" om man så vill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem läser musikrecensioner år 2008?

Jag. För fan; CloseUp Magazine.

Men jag läser inte aftonbladets recensioner. De kanske - allvarligt talat? - är bra. Jag vet inte.

Jag tycker det är betydligt intressantare att läsa artiklar och intervjuer med band/artister/producenter/whatever än recensioner. Läser inte Closeup längre, men jag minns att dom brukade ha ganska roliga intervjuer. Recensenter är ofta så jävla bittra och avundsjuka och ibland känns det som att dom letar efter grejer att hacka ner på. Allt förpackat i dom snärtigast möjliga formuleringar. Men har man köpt tidningen så är det väl klart att man läser recensionerna också. Men jag skulle inte köpa en tidning med enbart recensioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...