Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har för slö dator och har därför beställt nytt moderkort, minne och processor. Det som oroar mig är mina pågående arbeten. Jag kan inte färdigställa dem eftersom processorn inte orkar med fler spår. Jag undrar ifall någon vet eller har erfarenhet av om det kan bli strul om byter dator, installerar om Live och kör på nytt. Räcker det att bränna ner projekt-mapparna och bara flytta dem till den nya datorn.

Kan tänka mig att det kan bli lite problem för live att hitta Vsti, pluggar och liknande men de kan man ju installera om också på samma ställen som de låg innan.

Nån som vet nåt?

Vill inte sabba mitt arbete sofar....

Mvh

Andreas

Annons
Postat (redigerat)

Det är klart att problem kan det ju alltid bli. Har du my documments på en annan hårdisk än operativsystemet brukar det inte vara några problem för då kan du alltid plugga in den hårdisken i den nya datorn. Allt som du spelar in i Live lägger sig under mappen ableton under my documments så det är inget problem om du inte sabbar den då det gäller inspelat. Har du däremot dragit in externa filer från andra platser får du problem med att lokalisera dessa.

Det finns dock ett sätt och det är att använda det kommando som 7an heter Save and Collect. Kommer inte ihåg hur man gjorde i 6an. När man gör så samlas allt som används i ett project på ett ställe så om du gör detta på det du är rädd om och backar up så ska det inte vara några problem. Då det gäller externa pluggar måste dessa instaleras på nytt oftas ligger dom i någon C: mapp men jag brukar ha pluggarna också i My Documments som ligger på en annan hårdisk. De pluggar som inte kräver total ominstalation kan man lätt styra Live att hitta vid datorbyte. Sen kan det vara bra att veta att de pluggar som saknas inte förlorar sin automatiseringen i ett spår all den informationen är kvar men du får upp pluggen som saknad.

Instalerar du pluggen igen så kommer den att fungera med dom automatiseringar som du har gjort igen.

Som jag sa tidigare kan alltid oförutsedda saker ske när man byter dator men jag har nyligen gjort det själv och jag måste sägga att då det gäller Live har det varit helt smärtfritt. Däremot har jag haft problem med andra program.

Edit. Då det gäller save and colect. Kan det lätt bli mycket dubbellagring av filler om många project refererar till samma fil. Kan dock vara mycket värt att passa på och göra en storstädning bland alla gamla projekt och slänga allt som inte används längre innan man påbörjar flytten. Borde man för övrigt göra oftare även när man inte ska byta dator. En varningens ord dock läs manualen så du vet var dom olika sakerna hamnar så att du inte slänger saker som faktiskt används.

Exempel på detta kan var Frezze och Consolidate som skapar alldeles egna ljudfiler och även om man har orginaltagningarna kan det vara väldigt dumt att slänga bort i alla fall det som ligger i consolidate mappen.

Redigerat av DivineCo
Postat

Hej och tack för svaret!

Jag kör med 6:an och jag har en liten mapp till varje projekt på flera Gigabyte. Är allt samlat i denna mapp? I mappen finns flera mappar, "samples", "Ableton project info" och en liten mapp med filnamnstillägget .als. Räcker det med att spara denna mapp? Jag hittar inte direkt något av intresse i "mina dokument"-mappen, det ligger förvisso en mapp med namnet "Ableton" där men den innehåller inte några av mina filer vad jag kan se...

Räcker det att spara min projekt-mapp till varje låt, eller?

mvh

Andreas

Postat

Jajamän! "Collect & Save" heter det minsann i 6:an också. Du hittar det precis under Save As i File-menyn.

Då sparas allt använt råmaterial, inspelningar och samplingar i Lives projektmapp. Allt utom data till ev. Rewire-klienter.

Kopiera mappen rakt av och lägg var du vill på din nya dator. Sedan är det bara att jobba vidare!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.