Jump to content
Annons

Hjälp , TLA FAT eller Roland RS50

Recommended Posts

Annons

Hmmm... Roland RS50... Trist ROMpler i Rolandformat, men iofs gissningsvis hyfsat mycket bang-for-the-buck som en nybörjarsynth.

Men, vad har du tänkt göra med den?

Du har väl lagt upp en del techno här, och om det är det du ska pyssla med så är ju frågan om du inte skulle satsa på en beggad Korg MS2000 eller nån annan VA-synth istället. Ger garanterat mer användbara ljud och även bättre möjligheter att lära sig göra egna.

Om sedan en kompressor är vettigare är väl lite svårt att uttala sig om. Jag skulle lägga pengar på bra synth och kör med mjukvarukompressor, men jag är ju en synthnörd så lyssna inte för mycket på mig... 😉

Dela på andra sajter

Roland har ju kommit ut med en ny synt, Juno D. Hur den är har jag ingen aning om men jag tror att den är mer lämplig som techno synt än RS50. Och så är ju den rätt så billig oxå.

Hmmm... Om inte jag är ute och cyklar helt, så är RS50 och JunoD i stort sett samma synth (jämför bilderna!). De har bara uppdaterat ljuddelen lite grann i JunoD, fläskat på med lite coola beskrivningar i reklamen ("radiofärdiga ljud"!) och dessutom döpt om den till "Juno" för att nybörjare ska tro att det har nåt att göra med de gamla legendariska analoga Juno-syntharna... Gör att man blir lite ilsk 😉, men den är nog ändå en rätt så bra förstasynth.

Jag röstar nog fortfarande på en MS2000 eller nåt liknande om man vill göra techno... Access Virus A (eller B?) kanske också finns i lämplig prisklass...? Eller en Roland JP8000/8080? Eller Yamaha AN1x? (Du skrev ju att du hade en MIDI-klaviatur. Då kan du ju kolla efter rackmodellerna så spar du en liten slant...)

Förresten, alla de här är emuleringar av analoga synthar, så vill du ha realistiska pianon så kanske inte ovan nämnda Juno-D/RS50-ROMplers är så dumma ändå...

Jag började med en ROMpler (Korg M1) och iofs, jag lärde mig rätt så mycket på den också. Men jag tror ändå att man mycket fortare börjar leka fram egna ljud om man har rattar att skruva på istället för att behöva dyka in i en massa menyer mha knappar och en liten display. Bättre för kreativiteten!

Dela på andra sajter

KORG MicroKORG, Novation K-station och Alesis Micron är väl några bra och billiga alternativ! Jag tror att de kan falla dig i smaken om du nu inte kräver 61-88 tangenters klaviatur då förstås! 😉

Dela på andra sajter

Ah, visste väl att jag hade glömt en del...

mikroKorgen har väl kanske iofs lite väl få röster om man ska använda den som sin enda synth...?

Och när det gäller både den och Alesis Micron så har de lite få rattar. Då kan man ju slänga in Waldorf microQ också som jämförelse (den är superb men kanske lite svår/djup som första synth).

Oj, blir kanske lite rörigt det här...

För att försöka summera det här så tycker jag att man ska försöka få tag på en synth som har:

-så mycket rattar som möjligt

-allra minst 4 röster, helst närmare 10. (Beror iofs på vad man använder i övrigt.)

Dela på andra sajter

Om jag skall vara ärlig tycker jag JP8000 faktiskt låter rätt tråkig. Skulle nog satsa på en Virus istället om jag hade pengarna.

Angående rattar och reglage så är de roliga att ha, men de tenderar att höja priset. Men ska man få en bra bild över hur det hela funkar, så är det nog inte alls fel att ha så många som möjligt.

Ska du göra trance och sånt. Se till att den har många oscillatorer eller bra unison funktioner (kräver många röster).

Redigerat av Neko
Dela på andra sajter

Om jag skall vara ärlig tycker jag JP8000 faktiskt låter rätt tråkig. Skulle nog satsa på en Virus istället om jag hade pengarna.

Jo, jag håller nog med, tyckte ännu sämre om AN1x... Men samtidigt vet jag många som gillar båda maskinerna, så jag tänkte bara rekommendera ett gäng alternativ, så får han själv kolla upp vilka han gillar...

Angående rattar och reglage så är de roliga att ha, men de tenderar att höja priset. Men ska man få en bra bild över hur det hela funkar, så är det nog inte alls fel att ha så många som möjligt.

Jo, precis. Och de lite äldre VA-syntharna börjar ju komma ner i ganska så humana priser nu på beg-marknaden...

Dela på andra sajter

Roland har ju kommit ut med en ny synt, Juno D. Hur den är har jag ingen aning om men jag tror att den är mer lämplig som techno synt än RS50. Och så är ju den rätt så billig oxå.

Hmmm... Om inte jag är ute och cyklar helt, så är RS50 och JunoD i stort sett samma synth (jämför bilderna!). De har bara uppdaterat ljuddelen lite grann i JunoD, fläskat på med lite coola beskrivningar i reklamen ("radiofärdiga ljud"!) och dessutom döpt om den till "Juno" för att nybörjare ska tro att det har nåt att göra med de gamla legendariska analoga Juno-syntharna... Gör att man blir lite ilsk 😳, men den är nog ändå en rätt så bra förstasynth...

Aha, okej. Där ser man. 😮

Dela på andra sajter

Och när det gäller både den och Alesis Micron så har de lite få rattar.

Man borde ju kunna införskaffa en midikontrollenhet och sköta rattandet därifrån ja? 😲

Dela på andra sajter

Man borde ju kunna införskaffa en midikontrollenhet och sköta rattandet därifrån ja? 😄

Varför inte köpa en synth som passar från början? En som har det man vill? 🙂

Dela på andra sajter

Man borde ju kunna införskaffa en midikontrollenhet och sköta rattandet därifrån ja? 😉

Varför inte köpa en synth som passar från början? En som har det man vill? 😉

Därför att en sån synth brukar vara lite smått snordyr, så då får man hitta på egna lösningar ☺️

Dela på andra sajter

Jämför priset på en micron och en beggad virus eller nova eller ms2000....

På vendolin.se finns just nu en virus b för 5000:-, en virus a för 4000:-, en nova för 3800:-, flera ms2000 för runt 3000:-!!

Andrahandspriserna på lite äldre VA-synthar är ju sjukt låga just nu! 😉

Edit: Titta!

<-

*snyft*

243....!!!

☺️

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.