musik (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Hej! Ska jag köpa en dynamisk mikrofon för att spela in elgitarrljudet framför förstärkaren, eller bör jag använda någon av mina Sony kondensatormikar? Jag har läst att man nästan "måste" ha en dynamisk mik i dessa sammanhang? Samtidigt såg jag i en annan tråd att SM58 fick nedslående ord. 😮 :musik
fredrik @ mi7 Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Eller varför inte lite av båda? :-) http://www.mi7.com/products_item.asp?id=21...w&from=tree Denna funkar grymt bra på gitarrstärk. Jag lånade ut ett ex till en av de anställda hos en av våra återförsäljare här i stan för ett par veckor sedan. Han konstaterade att det var det bästa gitarrljudet han någonsinn haft och beställde en egen ATM250DE på direkten.
Claes Holmerup Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 (redigerat) Den där Audio-Technica micen verkar vara klart intressant. 🙂 En bandmic kan också vara en riktig höjdare på gitarrstärkare. SM57 är ju annars en klassiker som funkar bra, men som kanske inte ger så jättekul ljud... ☺️ Redigerat 4 mars 2008 av Claes
musik (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Audio Technica ATM250DE: 3495;-. SM57: 990;- (emusic) SM58: 1190;- (emusic) (sätter ut priserna ifall fler undrar...)
Dingbats Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Man måste väl inte köra dynamisk heller... jag har kört en halvtaskig stormembransmick till elgitarr rätt mycket, och jag tycker det ger ett roligare ljud än SM57 till det mesta, lite mer crunch i det.
musik (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Är SM58 helvärdelös till elgitarrförstärkaren? Det är väl mer en sångmik efter vad jag förstår nu... I så fall SM57 hellre?! Stormembransmik, kondensator. Hmm... ja, jag har ju varit inne en del på märket MXL. Går rörmik bort helt? Bandmik som nämnts här kan ju vara bra. Egentligen hoppas jag kunna låna hem ett par tre mickar, men hur stor är sannolikheten? 10%? ☺️ :musik
Claes Holmerup Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 SM57 och SM58 låter inte särskilt kul, så jag skulle helst undvika dem. Det finns många som gillar dem - kanske för att de är vana vid deras sound - men jag är inte något fan av dessa gamla reliker... Beta-modellerna är betydligt trevligare i så fall. Jag har inte testat det själv, men Line Audio Design's CM3 (småmembranare) borde också funka utmärkt till gitarrstärkare. Den är minst sagt överkomlig i pris också. ☺️
Emil Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 När du spelar in gitarrförstärkare (speciellt distade ljud) är det framförallt mellanregistret man vill åt. Ofta skär man sedan både topp och botten. Detta gör att kondensatormikrofoner med rakare frekvensgång sällan lämpar sig lika bra i mina öron. Till en del rena ljud eller som komplement eller rumsmikrofon kan det dock passa bra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.