Jump to content
Annons

Recommended Posts

ub_beast (oregistrerad)
Postat

Hej Studio Forum,

Jag köpte nyligen ett par Alesis M1 Active Mk2 - högtalare. Det har fungerat väldigt bra, men har nyligen börjat krångla (eller rättare sagt: den ena högtalaren).

Ett ljud har börjat höras ifrån diskanten. Ljudet i sig låter hela tiden (oavsett om jag har någon musik eller annat ljud på eller inte) och kan bäst beskrivas som ett brus som dock går upp och ner i en snabb cykel: DiDiDiDiDi (om ni förstår vad jag menar.) Ljudet är inte högt, men naturligtvis irriterande.

Ljudet är också konstant oavsett om jag höjer eller sänker volymen (både på mixerbordet, datorn eller högtalaren själv).

Jag har också prövat att byta kablar, så det är inget kabelproblem.

Jag har ingen erfarenhet av högtalare sedan tidigare, men eftersom jag köpte dem från Tyskland så tänkte jag kolla om det är någon som har en aning om vad det kan vara innan jag skickar tillbaka dem dit.

Tacksam för Svar

mvh Oskar Edvinsson

Annons
audioexcitement (oregistrerad)
Postat
Hej Studio Forum,

Jag köpte nyligen ett par Alesis M1 Active Mk2 - högtalare. Det har fungerat väldigt bra, men har nyligen börjat krångla (eller rättare sagt: den ena högtalaren).

Ett ljud har börjat höras ifrån diskanten. Ljudet i sig låter hela tiden (oavsett om jag har någon musik eller annat ljud på eller inte) och kan bäst beskrivas som ett brus som dock går upp och ner i en snabb cykel: DiDiDiDiDi (om ni förstår vad jag menar.) Ljudet är inte högt, men naturligtvis irriterande.

Ljudet är också konstant oavsett om jag höjer eller sänker volymen (både på mixerbordet, datorn eller högtalaren själv).

Jag har också prövat att byta kablar, så det är inget kabelproblem.

Jag har ingen erfarenhet av högtalare sedan tidigare, men eftersom jag köpte dem från Tyskland så tänkte jag kolla om det är någon som har en aning om vad det kan vara innan jag skickar tillbaka dem dit.

Tacksam för Svar

mvh Oskar Edvinsson

Har du möjlighet att lyssna på dem i en annan ljudanläggning?

ub_beast (oregistrerad)
Postat

Provade att koppla in dem i ett annat mixerbord, men det lät på samma sätt tyvärr.

Det mixerbord jag har kan jag dessutom stänga av strömmen på, och när jag gör det så låter det fortfarande, d.v.s endast när högtalarna har ström i sig från väggen.

Det är helt enkelt ngt i högtalaren som verkar påverkas av den vanliga jordade strömkällan från väggen.

Men egentligen har jag ingen aning, är helt frågande inför det här...

Vad finns det i högtalaren som kan gå sönder? Säkringar? Är som ni förstår en amatör på det här och är glad för den hjälp som jag kan få.

Tacksam för svar än en gång 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.