Jump to content
Annons

Går det att assigna kortkommandon till andra fönster än mixer, piano roll, osv?


Ultravåld

Recommended Posts

Det är ofta som jag sitter med t ex en synt och en effekt på densamma och vill skruva först lite på synten, sen lite på effekten, sen lite på synten igen. Jobbigt är det emellertid att synt- och effektfönster har en tendens att försvinna längst bak ifall man går in i exempelvis pattern-fönstret. Med alla fönster som ligger på F5, F6, F7 är det ju inget meck iom kortkommandona. Jobbigare blir det dock om jag efter att jag skruvat på min synt och min effekt vill gå in i piano rollen men sen vill gå tillbaka för att skruva lite till (jag måste trycka F6, klicka fram synten, trycka F9, klicka fram effekten, ibland dra dom rätt också).

Går det på något vis att assigna kortkommandon till syntar eller effekter? Eller spara en viss "layout" och sen med ett kommando komma tillbaks till denna? 4 knapptryckningar är ju ändå dubbelt så många som 2, och 4 gånger så många som en...

Svårt att förklara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen aning om men det är väl inte omöjligt att du kan lägga upp och spara olika arbetsytor, workspaces (finns exempelvis i Cubase). Det kan väl också göra skillnad om du kör respektive plugg "always on top".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ofta som jag sitter med t ex en synt och en effekt på densamma och vill skruva först lite på synten, sen lite på effekten, sen lite på synten igen. Jobbigt är det emellertid att synt- och effektfönster har en tendens att försvinna längst bak ifall man går in i exempelvis pattern-fönstret. Med alla fönster som ligger på F5, F6, F7 är det ju inget meck iom kortkommandona. Jobbigare blir det dock om jag efter att jag skruvat på min synt och min effekt vill gå in i piano rollen men sen vill gå tillbaka för att skruva lite till (jag måste trycka F6, klicka fram synten, trycka F9, klicka fram effekten, ibland dra dom rätt också).

Går det på något vis att assigna kortkommandon till syntar eller effekter? Eller spara en viss "layout" och sen med ett kommando komma tillbaks till denna? 4 knapptryckningar är ju ändå dubbelt så många som 2, och 4 gånger så många som en...

Svårt att förklara.

Tryck på kontakten längst uppe i vänstra hörnet, välj "Detached"... Då är effekten alwayson top...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar. Det är helt underbart att ha dubbla skärmar i FL.

Har själv provat koppla in laptopen med den stationäras skärm.

Då har jag pianoroll på latopen och playlisten på den andra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar.

Jo det hade varit underbart, men det är tydligen så att jag har nån fattig xp-homeversion som inte tillåter flera skärmar. Och cd-spelaren på min laptop är trasig, så nåt byte av op är inte aktuellt på ett tag. Men tack för tipset iallafall, jag har tänkt mycket på det själv faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar.

Jo det hade varit underbart, men det är tydligen så att jag har nån fattig xp-homeversion som inte tillåter flera skärmar. Och cd-spelaren på min laptop är trasig, så nåt byte av op är inte aktuellt på ett tag. Men tack för tipset iallafall, jag har tänkt mycket på det själv faktiskt.

aha (: Nästa grej att införskaffa kanske är en ny dator då ^__^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar.

Jo det hade varit underbart, men det är tydligen så att jag har nån fattig xp-homeversion som inte tillåter flera skärmar. Och cd-spelaren på min laptop är trasig, så nåt byte av op är inte aktuellt på ett tag. Men tack för tipset iallafall, jag har tänkt mycket på det själv faktiskt.

aha (: Nästa grej att införskaffa kanske är en ny dator då ^__^

Det är det för fan hela tiden. 🙂 Kanske skulle det inte vara det lika ofta ifall microsoft slutade släppa operativsystem där enda skillnaden från föregående version är att det kräver bisarrt mycket mer datorprestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar.

Jo det hade varit underbart, men det är tydligen så att jag har nån fattig xp-homeversion som inte tillåter flera skärmar. Och cd-spelaren på min laptop är trasig, så nåt byte av op är inte aktuellt på ett tag. Men tack för tipset iallafall, jag har tänkt mycket på det själv faktiskt.

aha (: Nästa grej att införskaffa kanske är en ny dator då ^__^

Det är det för fan hela tiden. 😛 Kanske skulle det inte vara det lika ofta ifall microsoft slutade släppa operativsystem där enda skillnaden från föregående version är att det kräver bisarrt mycket mer datorprestanda.

HAHA VISTA SUGER (i musikprogram) men övrigt också (tycker åtminstone jag!) !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar.

Jo det hade varit underbart, men det är tydligen så att jag har nån fattig xp-homeversion som inte tillåter flera skärmar. Och cd-spelaren på min laptop är trasig, så nåt byte av op är inte aktuellt på ett tag. Men tack för tipset iallafall, jag har tänkt mycket på det själv faktiskt.

aha (: Nästa grej att införskaffa kanske är en ny dator då ^__^

Det är det för fan hela tiden. 🙂 Kanske skulle det inte vara det lika ofta ifall microsoft slutade släppa operativsystem där enda skillnaden från föregående version är att det kräver bisarrt mycket mer datorprestanda.

HAHA VISTA SUGER (i musikprogram) men övrigt också (tycker åtminstone jag!) !

Jag kör som sagt inte vista, så jag vet inte. Men det är precis vad jag också har hört. Jag tänkte mer på att windows inte har lärt sej att göra så mycket mer än att konsumera mer cpu dom senaste 10 åren. Klart att det finns skillnader, men motiverar dom verkligen dom absurda systemkravökningarna? Fast nu är vi mer än lovligt off-topic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en smart lösning för dig vore att införskaffa någon billig extra datorskärm eller fler skärmar. Det är helt underbart att ha dubbla skärmar i FL.

Har själv provat koppla in laptopen med den stationäras skärm.

Då har jag pianoroll på latopen och playlisten på den andra =)

Dubbla skärmar är kanske och ta i, eller vad vet jag?

Om jag inte har helt fel så lär "Presonus Faderport" vara ganska bra nytta vid detta tillfälle.. Jag har faktiskt läst väldigt lite om den, men om jag förstått rätt så styr man programmet genom den här "saken" ☺️

Rätta mig gärna om jag har fel! ☺️

fridens. /fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...