Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

kollade på u tube häromdagen, såg ett gammalt video klipp med free när dom kör alright now live..nåt som fångade mitt intresse var de två ihopgaffade sångmickarna som leadsångaren (paul rogers) anväde.

jag vill minnas att j sett denna sorts mick arrangemang förut..på nån annan rulle från den här tiden( 1969/19709).

undrar om det var för att få ett fetare sound? eller om en mick gick till reverb/fx och en gick till en ren kanal? eller kanske en till monitor ljudet och en till ut ljudet?

kort sagt

vad var det bra för? e de nån som vet?

nyfiken på detta kuriosa

/mvh stef

Annons
Postat

Jag är inte helt 100 men jag tror att de båda mickarna gick till varsitt PA.

Anläggningarna var inte så kraftiga på den tiden så ville man ha mer watt fick man helt enkelt lägga till ett PA.

Som sagt jag är inte helt hundra.

Postat

har också använts för en torr o en blötare kanal för effekter..

en hårsnodd funkar lika bra som gaffa och klibbar inte lika mkt efter.. 😛

Postat

tack o bock

roligt med svar

Det där med svaga PA låter ju inte helt otroligt för tiden. Stora ute gig ala woodstock var väl ngt nytt för tiden och PAsystemen hade kanske inte hunnit med i den utvecklingen.

tackar för deltagande

alltid roligt med sån här kuriosa

mvh stef

Postat

Angående PA då och nu så hörde jag en gång att det PA som Beatles använde i början/mitten av 60-talet var på 100 watt. Vilket förklarar varför man hör publiken mer än musiken ibland 😛 OM det nu är sant.

Postat
Den andra micken kan ha gått till en liveupptagning.

Hmm kanske rent av till live upptagningen som j kollat på....inte så dumt gissat

och visst PA systemen var säkert inte så starka i början och mitten av 60talet . Men mot slutet hade det kanske hunnit hända nåt ändå. Det hände mycket musikaliskt sätt...så varför inte på teknik sidan? ....

mvh/stef

Postat
Angående PA då och nu så hörde jag en gång att det PA som Beatles använde i början/mitten av 60-talet var på 100 watt. Vilket förklarar varför man hör publiken mer än musiken ibland 😛 OM det nu är sant.

jo det ska väl ha varit en av anledningarna till att dom slutade spela live - dom hörde inte ens sig själva

sägs det

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.