Jump to content
Annons

Recommended Posts

Biorno (oregistrerad)
Postat

Tjena,

Tänkte kolla om någon har testat denna som verka riktigt smidig:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172498&fm=1

Eller om nån har nåt annat att rekommendera om man vill spela lite på sin UF-8 utan att behöva dra igång datorn och köra in en pianofont.

Behöver ingen värsting utan bara nåt som låter lite.

Annons
Postat
Tjena,

Tänkte kolla om någon har testat denna som verka riktigt smidig:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172498&fm=1

Eller om nån har nåt annat att rekommendera om man vill spela lite på sin UF-8 utan att behöva dra igång datorn och köra in en pianofont.

Behöver ingen värsting utan bara nåt som låter lite.

Hej, jag har för mig att någon på Fitzpatrick (sverige grossisterna för CME) nämnde någonting om att nya expansioner är på gång. jag hade slängt iväg ett mail till dom och kollat. hemsidan är http://www.fitzpatrick.se/ .

lycka till.

Postat

Vad jag vet är de nya expensionerna från CME inte pianon utan synthar (från Creamware bland annat)...

Har faktiskt inte hört om någon som testat piano-expensionen! Så även jag är nyfiken på om den är nåt att ha eller inte.

Ett annat billigare alternativ är att kika efter nån gammal synth/ljudmodul på begagnatmarknaden. Jag använder t.ex. en Alesis Nanosynth till mitt UF8 när jag vill spela och inte ids köra igång datorn. -Inget höjdarljud, men tillräckligt bra för lite spontanspelande.

Och det finns alltså garanterat massvis med liknande småburkar undanstoppade i folks garderober, både allt-i-allo-syntar med helt ok pianon, och dedikerade pianomoduler.

Biorno (oregistrerad)
Postat
Vad jag vet är de nya expensionerna från CME inte pianon utan synthar (från Creamware bland annat)...

Har faktiskt inte hört om någon som testat piano-expensionen! Så även jag är nyfiken på om den är nåt att ha eller inte.

Ett annat billigare alternativ är att kika efter nån gammal synth/ljudmodul på begagnatmarknaden. Jag använder t.ex. en Alesis Nanosynth till mitt UF8 när jag vill spela och inte ids köra igång datorn. -Inget höjdarljud, men tillräckligt bra för lite spontanspelande.

Och det finns alltså garanterat massvis med liknande småburkar undanstoppade i folks garderober, både allt-i-allo-syntar med helt ok pianon, och dedikerade pianomoduler.

Tack för svar men hur får man ström till enheten med en separat ljudmodul? Antar att det inte kommer ström i midikontakterna och i nuläget får man ju strömmen från USB'n?

Postat

Tack för svar men hur får man ström till enheten med en separat ljudmodul? Antar att det inte kommer ström i midikontakterna och i nuläget får man ju strömmen från USB'n?

Man får med strömadapter till den enheten du köper helt enkelt. Om du köper begagnat, försäkra dig att strömadaptern verkligen är med, de kan vara krånliga att få tag på..och dyra.

Postat

Ja, precis. Använd adaptern som kom tillsammans med UF8an. (Om du bara kör med USB funkar inte aftertouch heller, så det finns stor anledning att använda adaptern även om man kör med USB!)

Och det är inte så bökigt med adaptrar om du inte har nån. -Det finns i stort sett alltid grejer på Clas Ohslon eller Kjell&Co som funkar, bara man vet vad man ska leta efter.

Biorno (oregistrerad)
Postat

Man får med strömadapter till den enheten du köper helt enkelt. Om du köper begagnat, försäkra dig att strömadaptern verkligen är med, de kan vara krånliga att få tag på..och dyra.

Fan vad trög jag är tänkte jag först, men sen fattar jag nog inte ändå, behöver inte CME'n ström för att skicka midisignalerna till den externa boxen? För även om den har ström så den kan spela upp ljuden så får jag ju inte ström in till CME'n? eller fattar jag konstigt.

Biorno (oregistrerad)
Postat

Oj... hade inte ens sett att det fanns en exterrn strömkontakt förräns nu.. det förenklar ju saken, ajdå att jag inte fick med en sån men som sagt det är ju bara plugga in vad som helst. Kul att testa aftertouch nu också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.