hackeman Postat 3 november 2004 Dela Postat 3 november 2004 Fin frilla. 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 3 november 2004 Dela Postat 3 november 2004 Fin frilla. 🥰 Inte lika fin som din 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xipe Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 (redigerat) Shawn Lane, Yngwie Malmsteen, Rusty Cooley, Paul Gilbert, Brian Carroll, Jason Becker... tusentals sängkammargitarrister... att vara snabb/teknisk är inte så svårt - kräver dock talang och/eller disciplin (all respekt!). Tycker själv Batio är rätt tråkig, No Boundries är dock tolererbar att lyssna till... Om man nu imponeras av teknik, specifikt plektrumteknik, så finns det en anledning till att jag nämnde Shawn Lane först, öven om jag lika gärna kunnat satt Jason Becker där... Jason och Shawn är ju dock "out of contention" numera... 😄 Vet ni inte vilka det är så skall ni inte kommentera det gitarrtekniska. 😳 Själv gillar jag möjligen Bucketheads rocksolon som han gjorde när han spelade med Axl på GNR:s tänkta comeback (som det tyvärr inte blev något av 🙁). Buckethead Night Train solo 1 (3,5 Mb, WMV) Buckethead Night Train solo 2 (3,1 Mb, Quicktime) Buckethead har iofs en del skönt i sin solorepetoar också... typ två låtar i.a.f. Redigerat 7 november 2004 av Xipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Fasiken vad kul att höra folk jämnföra två av de snabbaste gitarristerna. Ok, låt oss sitta ned och räkna antal spela toner per sek/min? Det finns en snabbare kille som heter Marcus Paus och är från Norge. Kolla in honom. Han spelade i ett band som hette Cucumber(?). Kul att någon nämner Paus från norge. Han va till och med i Guinnes rekordbok som världens snabbaste gitarrist. Han lyckades med det otroliga 466 toner på en sekund!!! Det är ca 28000 toner på en minut!! Jag såg han på TV för några år sedan. Det gick så rackarns fort så det va inte klokt. Men det lät apa! Det var bara ett enda brus av toner som lät. Inte vackert alls. Men snabbt var det i alla fall. Jag berättade om honom för min gitarr lärare på GIT, han trodde inte en sekund på mig. "No way man! Have you bin on the weed again?" Cucumber är förövrigt bland dom sämsta banden i världen! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Fasiken vad kul att höra folk jämnföra två av de snabbaste gitarristerna. Ok, låt oss sitta ned och räkna antal spela toner per sek/min? Det finns en snabbare kille som heter Marcus Paus och är från Norge. Kolla in honom. Han spelade i ett band som hette Cucumber(?). Kul att någon nämner Paus från norge. Han va till och med i Guinnes rekordbok som världens snabbaste gitarrist. Han lyckades med det otroliga 466 toner på en sekund!!! Det är ca 28000 toner på en minut!! Jag såg han på TV för några år sedan. Det gick så rackarns fort så det va inte klokt. Men det lät apa! Det var bara ett enda brus av toner som lät. Inte vackert alls. Men snabbt var det i alla fall. Jag berättade om honom för min gitarr lärare på GIT, han trodde inte en sekund på mig. "No way man! Have you bin on the weed again?" Cucumber är förövrigt bland dom sämsta banden i världen! 😉 Lol människa, det där är ett skrivfel avrundat så var det 46.6noter/sekund inte 466. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 7 november 2004 Dela Postat 7 november 2004 Fasiken vad kul att höra folk jämnföra två av de snabbaste gitarristerna. Ok, låt oss sitta ned och räkna antal spela toner per sek/min? Det finns en snabbare kille som heter Marcus Paus och är från Norge. Kolla in honom. Han spelade i ett band som hette Cucumber(?). Kul att någon nämner Paus från norge. Han va till och med i Guinnes rekordbok som världens snabbaste gitarrist. Han lyckades med det otroliga 466 toner på en sekund!!! Det är ca 28000 toner på en minut!! Jag såg han på TV för några år sedan. Det gick så rackarns fort så det va inte klokt. Men det lät apa! Det var bara ett enda brus av toner som lät. Inte vackert alls. Men snabbt var det i alla fall. Jag berättade om honom för min gitarr lärare på GIT, han trodde inte en sekund på mig. "No way man! Have you bin on the weed again?" Cucumber är förövrigt bland dom sämsta banden i världen! 😉 Lol människa, det där är ett skrivfel avrundat så var det 46.6noter/sekund inte 466. Nä, det måste ha varit 4,66.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Det är alltså seriöst ett skrivfel i Guiness rekordbok. Rekordet ligger på 46.6 noter/sekund Redigerat 8 november 2004 av Shadows Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xipe Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Fasiken vad kul att höra folk jämnföra två av de snabbaste gitarristerna. Ok, låt oss sitta ned och räkna antal spela toner per sek/min? Det finns en snabbare kille som heter Marcus Paus och är från Norge. Kolla in honom. Han spelade i ett band som hette Cucumber(?). Kul att någon nämner Paus från norge. Han va till och med i Guinnes rekordbok som världens snabbaste gitarrist. Han lyckades med det otroliga 466 toner på en sekund!!! Det är ca 28000 toner på en minut!! Jag såg han på TV för några år sedan. Det gick så rackarns fort så det va inte klokt. Men det lät apa! Det var bara ett enda brus av toner som lät. Inte vackert alls. Men snabbt var det i alla fall. Jag berättade om honom för min gitarr lärare på GIT, han trodde inte en sekund på mig. "No way man! Have you bin on the weed again?" Cucumber är förövrigt bland dom sämsta banden i världen! 🙂 Lol människa, det där är ett skrivfel avrundat så var det 46.6noter/sekund inte 466. Nä, det måste ha varit 4,66.... 140 bpm x sextondelstrioler = 14 noter/sekund. Nu snackar vi iofs om sånt som Yngwie gör i sömnen, men det är riktigt jävla snabbt. Många sovrumsgitarrister som tycker speed är allt klarar av raka sextondelar uppemot 240-260 bpm - de som kan sweepa bra kan nog komma upp i en 350 bpm (om nu sweep picking räknas?). Jag håller mig dock skeptisk till att mycket högre hastigheter än 300-350 bpm är mätbara ö.h.t.; 466 noter/sekund är f.ö. kvalifierat skitsnack, detsamma för en tiondel av detta (46 noter/sekund) -- mycket snabbare än 14-16 anslag per sekund låter bara som en enda röra på gitarr; och jag tippar på att högre än en 20-25 anslag/sekund är fysiskt omöjligt. Som jag nämnde tidigare, lyssna på Shawn Lane... han visste hur ett plektrum skulle tas. - Your browser does not support the HTML5 audio tag (ca. 14 anslag/sekund) PS - För er som inte kan räkna bpm vettigt så är 46,6 anslag/sekund detsamma som sextondelar spelade i 700 bpm. Lycka till med den bedriften... 🙁 466 anslag per sekund är sextondelar spelade i 1864 bpm, eller trettioandradelar spelade i 932 bpm. Yeah right.... Jag föreslår att alla som har ett musikprogram tar och programmerar en hihat till sextondelar och börjar med att spela det i 300 bpm, så får ni höra hur löjligt det är att någon skulle klara mer än dubbla den hastigheten -- än mindre 20 gånger den hastigheten. PS - Marcus Paus är snabb som fan dock (hur man mäter hans oväsen vet jag inte), men förmodligen en av de mest ointressanta musikerna jag någonsin lyssnat på. Redigerat 8 november 2004 av Xipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 Jo visst låter det otroligt och omöjligt. Vet inte om det är en fysisk möjlighet att lira 466 toner på en sekund. Antagligen inte. Men det var vad som stod i Guinnes rekordbok. Jag kollade även på ett band med Paus i en video verkstad, där kunde jag dela upp en sekund i 26 bilder. Och där såg man att han ena bilden hade vänsterhanden längst upp på halsen för att på nästa bild ha handen längst ner på halsen. Och denna rörelse hade han alltså gjort på 1/26 dels sekund, och under den rörelsen så hade han träffat x antal toner. Så nog lirar han fort alltid! Xipe du skrev att 20-25 anslag/sekund är fysiskt omöjligt. Jag provade för skojs skull för ett par år sedan (i samband med att jag så Paus) med att se hur fort jag kunde spela rena toner på elgitarr. Jag klarade 19/sec, sedan började jag missa toner. Och om man jämför med Vai och Yngwie så är jag en fis i Nilen. Dom lirar i alla fall minst 10 toner mer per sekund än vad jag lyckades med. För övrigt så tycker jag att det är totalt ovesentligt hur fort man spelar. Huvudsaken är att det man spelar låter bra! Men jag blev otroligt impad när jag såg och hörde Marcus Paus spela. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xipe Postat 8 november 2004 Dela Postat 8 november 2004 (redigerat) Jag klarade 19/sec, sedan började jag missa toner. Och om man jämför med Vai och Yngwie så är jag en fis i Nilen. Dom lirar i alla fall minst 10 toner mer per sekund än vad jag lyckades med. Vet du vad du hur man räknar ut anslag per sekund från bpm/notdelar? Peka gärna på en enda låt där någon av de ovan nämnda ens spelar 20 toner per sekund.... (alltså: 16-delar i 300 bpm, 32-delar i 150 bpm eller sextondelstrioler i 200 bpm) -- en låt där de spelar 29 toner/sekund??? Finns inte!! Vai är inte så snabb, men om man byter ut honom mot t.ex. Michael Angelo så har jag fortfarande inte hört någon låt där varken Yngwie eller Angelo spelar så snabbt... inte med alternate picking i.a.f. Jag misstror inte alls att du spelade 19 anslag/sekund dock; som jag sa så är det mycket folk (många japaner på nätet bl.a.) som är grymt snabba. Brukar inte vara så mycket string skipping, speciellt rent eller alls bra dock... Gör ett eget örontest vettja... spela in sextondelar i 240 bpm på elgitarr... spela sedan in sextondelar i 280 bpm. Lyssna på dem. För övrigt så tycker jag att det är totalt ovesentligt hur fort man spelar. Huvudsaken är att det man spelar låter bra! Definitivt! Förmodligen därför jag lyssnar så lite på instrumentell gitarrmusik, för mycket wankers... PS - Kamera med 26 bilder per sekund == vanlig video-/filmkamera i NTSC-format; knappast tillräckligt för att följa ens min plektrumhand. Redigerat 8 november 2004 av Xipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Shadows Postat 13 november 2004 Dela Postat 13 november 2004 Men för helvete människor jag har ju sagt hur det är. Rekordet är uppmätt på 46.6noter/sekund och 466 är ett skrivfel i Guiness rekordbok. Lita på mig jag kan det här. Till dig som var skeptisk till allting över 30noter/sekund: Ifall det hade gällt spel med plektrum så hade jag hållt med. Till och med Michael Angelo säger att han inte ofta går över 15noter/sekund med plektrum. John petrucci från Dream Theather säger att hans snabbaste inspelning ligger på 16delar i 226 vilket är lite snabbare än 15noter/sekund. Men nu gäller det inte spel med plektrum utan snabbast möjliga och då pratar vi om tapping, 30noter/sekund med tapping är inte speciellt svårt. Sätt din metronom på 180bpm och spela 32dels kvintoler i ett enkelt mönster t.ex. 5-7-8-10-t12 spela detta mönster två gånger per klick så spelar du 30noter/sekund. Ifall du sen lägger till fler fingrar med högerhanden blir det ännu lättare att komma upp i sån fart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 13 november 2004 Dela Postat 13 november 2004 Jag böjer mig, jag hade nog säkert fel. Hehe, man kan ju inte alltid ha rätt 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Xipe Postat 16 november 2004 Dela Postat 16 november 2004 (redigerat) Till dig som var skeptisk till allting över 30noter/sekund: Ifall det hade gällt spel med plektrum så hade jag hållt med. Klart jag förutsatte att det gällade spel med plektrum... att tappa och att "spela gitarr" är knappast synonymt. Till och med Michael Angelo säger att han inte ofta går över 15noter/sekund med plektrum. John petrucci från Dream Theather säger att hans snabbaste inspelning ligger på 16delar i 226 vilket är lite snabbare än 15noter/sekund. Två ord. Shawn Lane. ...men inte ens han kom i närheten av 46.6 anslag/sekund. Redigerat 16 november 2004 av Xipe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.