Jump to content
Annons

Att sälja konsertbiljetter vid sidan om


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har upptäckt att en del personer säljer konsertbiljetter på Ebay. Många gånger dessutom till dyrare eller klart dyrare priser än vad de kostat. På engelska kallas ursprungspriset Face Value.

Jag hittade en snubbe som sålt 1000 biljetter på detta sätt på Ebay och hade 100% nöjda köpare sedan år 2002.

Får de verkligen hålla på så?

Jag fick ett svar från engelskt håll att det är lagligt via Nätet, men att det ses som skillnad om man säljer biljetterna utanför arenan. Varför?

Hur stor är risken att den biljett man handlar via Ebay är falsk?

Hur kul är det på en skala, om man bokat resa och hotell och märker först när man är i biljettkön att biljetten är fake?

Varför jag kom in på detta överhuvudtaget var att jag skulle gå på en konsert med en känd artist men upptäckte att nästan varje spelplats i Europa var "Sold out", hur många månader som helst i förväg. Verkade helskumt... Och strax därefter såg jag mängder med biljetter på Ebay för turnén.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

I Sverige är det tyvärr inte olagligt att sälja biljetter till högre pris än inköpspris. Däremot kan arrangörerna sätta upp egna regler vilket Ticnet har gjort. Deras "användaravtal" säger att det inte är tillåtet att sälja biljetterna för mer än inköpspris och att sådana biljetter kan komma att makuleras. Men det är alltså upp till säljaren och köparen att följa reglerna, det finns ingen möjlighet att med hjälp av lagen komma åt biljettförsäljning. Detta är också varför det i Sverige finns ett antal oseriösa bolag som helt livnär sig på att sälja biljetter i andra hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte säga annat än jag tycker det suger också men... en fördel är att om man har is i magen o väntar till sista minuterna innan koncerten börjar så kan man mycket väl få tag på biljetter utanför arenan till mindre än inköpspris. Då säljer de hellre med viss förlust än total förlust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ticnet har ju även en begränsning i hur många biljetter varje person får köpa men jag anser att det är alldeles för många. Sittplatser är ju viktigt att man får brevid varandra men ståplatser som går åt först borde det vara en maxgräns på 2 per person så att det inte ska kunna vara möjligt att sälja dessa vidare för det är de som blir dyrast. Synd att det finns personer som gör detta för pengars skull, de förstör det som är allra bäst med musik idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget annat att tillägga än att även jag tycker det suger. Blir irriterad på de som köper biljetterna för att tjäna pengar på dem, bara rider på andra människor så.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ok, men... hur ofta är biljetterna falska?

Apropå detta med laglighet eller olaglighet. När jag var på John Fogerty här i stan för ett och annat år sedan så kom Polisen och haffade en kille som sålde 2-3 biljetter till konserten utanför arenan. Grejen var att jag såg att han skulle ha bara 50 kr mer per biljett än vad de kostade ursprungligen och jag hade säkert kunna tänka mig att köpa biljetter av honom ifall jag inte hade köpt biljett på Pustervikbiljetter (TicNet) dessförinnan. Jag gick fram och frågade Polisen varför han arresterades och om biljetterna var falska, men de sa att de säkerligen var äkta men att man inte fick sälja biljetter svart i Sverige, så det så!!! Har det ändrats på ett par år? De förde in honom i sin Polisbil. Sedan gick jag och såg konserten.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag inte riktigt förstår är varför inte arrangören själv auktionerar ut biljetterna (en del, åtminstone) till konserter som man vet kommer bli utsålda. Det går ju uppenbarligen att tjäna grova pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...