DrHans Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 (redigerat) Har precis köpt ny burk! 😳 /3GB swthcen fungerar inte alls för mig. Kommer inte in i XP efter att jag lagt till den. Fick starta upp i felsäkertläge och ta bort de de fyra tecknena "/3GB" från boot.ini Eftersom det inte funkar Är det bättre att plocka ur 2 minnen och köra 2gb ram istället för 4gb? Jag har 4x1gb. För enligt min moderkortsmanual skall man antingen sätta i minnen x0 x0 eller 0x 0x eller xxxx i de fyra portarna. ( Förklaringen till 0:orna och kryssen. Första exemplet X0 x=minne i första porten på första minnesportparet. 0=inget minnen i andra porten i första minnesportparet. ) Fattar man förklaringen? Jag testade först med 2gb minne. Ett minne i vardera minnesportparet. Jag gjorde ett litet experiment för att kunna se om det blev någon skillnad om jag petade i mer. Ställde ljudkortet på 256samples i 44.1khz Startade ett projekt 16bitar 44.1 Jag startade 5stereospår och la ( håll i er nu ) 37st waves IR1 full i stereo( som jag minns är rätt hungrig ) som insert. Sen kunde jag inte starta fler. Sen petade jag i två minnen till i de tomma platserna så att jag nu har 4gb i burken. Startade jag samma projekt och kunde då peta på ( håll i er igen ) 3st IR1 till och 143st waves C1 i stereo. Summa 40 IR1 och 143 C4 ( Inte illa ) Tyvärr testade jag inte hur många c1 jag kunde ha lagt till med 2gb ram. Men den stora frågan är jobbar datorn sämre om jag låter alla fyra minnena sitta i eller kommer den att jobba bättre. Om man bara ser på antal pluggar så fick jag ju in ett par till. Tänk om jag fått 3GB switchen att funka hur månge kunde jag startat då månne tro???? Redigerat 2 mars 2008 av DrHans
Eternal Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 "Eftersom det inte funkar Är det bättre att plocka ur 2 minnen och köra 2gb ram istället för 4gb?" Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall.
Pär Ekberg Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 (redigerat) Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! Jag tror du har skrivit in switchen fel eller något. Kopiera din boot.ini så kan jag korra den rätt. /Pär E Redigerat 5 mars 2008 av Pär Ekberg
DrHans Postat 5 mars 2008 Trådstartare Postat 5 mars 2008 Fick massa strul med minnet. Vet inte om det berodde på det. Växlingsminnet hängde kvar. Alltså det gick inte ner efter att jag stängt ner cubase. Efter jag plockat ur de två extra upphörde problemet. Pär: Kopierar gärna min boot.ini så att du kan korrigera den. Tack så mycket. Skickar dig ett PM när jag varit i studion.
BoJoel Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 En sprillans ny burk som inte funkar. Låter som ett fall för återförsäljaren tycker jag.
Eternal Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! /Pär E Vad menar du nu? Hur kan det vara en nackdel?
DrHans Postat 5 mars 2008 Trådstartare Postat 5 mars 2008 Så här ser den ut. [boot loader]timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect Och så här gjord jag om den [boot loader]timeout=1 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /3GB
DrHans Postat 5 mars 2008 Trådstartare Postat 5 mars 2008 En sprillans ny burk som inte funkar. Låter som ett fall för återförsäljaren tycker jag. Tror du missförstått tråden. Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! /Pär E Vad menar du nu? Hur kan det vara en nackdel? Ja för mig vart det ju det. Det verkar vara så att minnet strular lite med 4gb i. Men jag har ju inte gjort några vetenskapliga tester.
Ajdin Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 En sprillans ny burk som inte funkar. Låter som ett fall för återförsäljaren tycker jag. Tror du missförstått tråden. Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! /Pär E Vad menar du nu? Hur kan det vara en nackdel? Ja för mig vart det ju det. Det verkar vara så att minnet strular lite med 4gb i. Men jag har ju inte gjort några vetenskapliga tester. /3GB /Userva=2900
DrHans Postat 5 mars 2008 Trådstartare Postat 5 mars 2008 En sprillans ny burk som inte funkar. Låter som ett fall för återförsäljaren tycker jag. Tror du missförstått tråden. Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! /Pär E Vad menar du nu? Hur kan det vara en nackdel? Ja för mig vart det ju det. Det verkar vara så att minnet strular lite med 4gb i. Men jag har ju inte gjort några vetenskapliga tester. /3GB /Userva=2900 På samma ställe där jag skrev in "/3GB"?
Ajdin Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 En sprillans ny burk som inte funkar. Låter som ett fall för återförsäljaren tycker jag. Tror du missförstått tråden. Nej, kör på 4GB men skit i switchen i så fall. Då är det verkningslöst. Mer skada än nytta! /Pär E Vad menar du nu? Hur kan det vara en nackdel? Ja för mig vart det ju det. Det verkar vara så att minnet strular lite med 4gb i. Men jag har ju inte gjort några vetenskapliga tester. /3GB /Userva=2900 På samma ställe där jag skrev in "/3GB"? yes
Pär Ekberg Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Hallå, Du har gjort rätt med 3GB switchen. vänta med USERVA switchen. Den skall ställas in efter lite parametrar som videokorts minne, ev. DSP-kort typ av softsamplers, ev. Raid, Core2Duo eller quad,AMD osv. så skit i Userva tills du kommit igång. Går datorn inte igång alls om du skriver in 3GB switchen? Då är det något annat galet. Spontant så tror jag att något av minnena är paj. Eftersom den inte startar när du försöker allokera ramet utöver de 2 första gigabytena. /Pär E
DrHans Postat 5 mars 2008 Trådstartare Postat 5 mars 2008 Hallå, Du har gjort rätt med 3GB switchen. vänta med USERVA switchen. Den skall ställas in efter lite parametrar som videokorts minne, ev. DSP-kort typ av softsamplers, ev. Raid, Core2Duo eller quad,AMD osv. så skit i Userva tills du kommit igång. Går datorn inte igång alls om du skriver in 3GB switchen? Då är det något annat galet. Spontant så tror jag att något av minnena är paj. Eftersom den inte startar när du försöker allokera ramet utöver de 2 första gigabytena. /Pär E Hej! Den startar med 4gig i. Men inte med "/3GB switchen" i boot.ini jag lyckades tillslut komma in i felsäkert läge och ya bort svitchen
Pär Ekberg Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Exakt! När du startar med switchen (med 4 gbi) så verkar det som att datorn inte kan allokera minnet. Dvs. att det bör vara HW fel. Kör du datorn med 4 GB i utan switchar så allokeras inget minne över 2 GB. /Pär E
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 5 mars 2008 Postat 5 mars 2008 Om det mot förmodan skulle visa sig att det inte går att köra musikprogrammet 100% med 4 gig i men att du ändå har användning av minneskapaciteten till annat datorjobb så går det ju att lägga till en "Less Memory boot". Dvs. du kan välja när datorn startar hur mycket minne den ska använda just då. Jag kör det på min i och med att Logic för PC bara klarar under 1 gig i minne och går bäst med 512 meg faktiskt.
DrHans Postat 6 mars 2008 Trådstartare Postat 6 mars 2008 Exakt! När du startar med switchen (med 4 gbi) så verkar det som att datorn inte kan allokera minnet. Dvs. att det bör vara HW fel. Kör du datorn med 4 GB i utan switchar så allokeras inget minne över 2 GB. /Pär E Hmm. Jag skulle kunna byta ut de två minnena jag har i datorn idag mot de två andra. Då får vi svar på det.
Thomas Postat 6 mars 2008 Postat 6 mars 2008 (redigerat) Har precis köpt ny burk! 😏/3GB swthcen fungerar inte alls för mig. Kommer inte in i XP efter att jag lagt till den. Fick starta upp i felsäkertläge och ta bort de de fyra tecknena "/3GB" från boot.ini Är den helt uppdaterad med alla patchar? Microsoft har en (rätt gammal) hotfix för detta som gäller XP SP1. Här är en länk. Redigerat 6 mars 2008 av Thomas
Hammurajen (oregistrerad) Postat 6 mars 2008 Postat 6 mars 2008 //... vänta med USERVA switchen. Den skall ställas in efter lite parametrar som videokorts minne, ev. DSP-kort typ av softsamplers, ev. Raid, Core2Duo eller quad,AMD osv...// Skulle du kunna utveckla det här lite mer detaljerat? Jag har just beställt en ny dator med Intel quad-CPU, 4 gig ram (2x2gig), 3 HHD (2 har jag tänkt köra i raid0, fast jag vet inte ens var gör raid-inställningen i datorn...) och har tänkt stoppa i mitt gamla XP Home som OS. Vad är det man ska göra, och i vilken ordning?
DrHans Postat 6 mars 2008 Trådstartare Postat 6 mars 2008 Har precis köpt ny burk! 🙂/3GB swthcen fungerar inte alls för mig. Kommer inte in i XP efter att jag lagt till den. Fick starta upp i felsäkertläge och ta bort de de fyra tecknena "/3GB" från boot.ini Är den helt uppdaterad med alla patchar? Microsoft har en (rätt gammal) hotfix för detta som gäller XP SP1. Här är en länk. Tack för en bra och relevant länk. Fast jag har service pack2 XP. Annars hade det känts som ett klockrent svar.
DrHans Postat 6 mars 2008 Trådstartare Postat 6 mars 2008 Pär: Testade med de två andra minnena istället och de funkade utan anmärkning.
Otto Postat 6 mars 2008 Postat 6 mars 2008 Mderkort slog mig oxå, har för mig vissa kort grejjar till så du slipper trixa med 3 gb switch ? Jag har ett asus P5 ws kort med 4 gig ram installerat, win xp sp2 säger jag har 3,25 gig ram.
DrHans Postat 6 mars 2008 Trådstartare Postat 6 mars 2008 Vilket moderkort? 🙂 http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...amp;cat2_no=170
DrHans Postat 7 mars 2008 Trådstartare Postat 7 mars 2008 Bump! Vart någon klokare när ni fick reda på moderkort?
Linus Postat 7 mars 2008 Postat 7 mars 2008 (redigerat) Nej, jag blev tyvärr inte klokare. Den där datorn borde ju klara en hel del, om än bäst med ett 64-bit OS Om du nu skiter i både /3GB och USERVA=XXXX och startar datorn med 4 GB RAM instoppat... Hur mycket minne ser du i Kontrollpanelen/System? (Du kan också högerklicka Den här datorn och välja Egenskaper) Kör också igång CPU-Z och kolla vad som står under fliken Memory. Har du många PCI-kort eller mycket RAM på grafikkortet som stjäl mycket minnesadresser? Även om XP 32-bit har en maxgräns på 4 GB RAM-moduler, har även adressrymden i operativsystemet en maxgräns på 4 GB. Dvs. stoppar du i ett 512 MB grafikkort ryker det minnesadresser för grafikminnet. Nu säjer väl många "Grafikkortet använder inte datorns RAM" och det är sant. Men har du 4 GB RAM + 512 MB VRAM finns det 4,5 Gigabyte minnen i datorn men bara 4 Gigabyte kan adresseras i 32-bitars OS. Inaktivera systemresurser du inte behöver. Starta om maskinen och kör CPU-Z igen om det hjälper något. Why can't I see all of the 4GB of RAM in my machine? Summary of the recent spate of /3GB articles Redigerat 7 mars 2008 av Linus
Lee Postat 7 mars 2008 Postat 7 mars 2008 (redigerat) Exakt! När du startar med switchen (med 4 gbi) så verkar det som att datorn inte kan allokera minnet. Dvs. att det bör vara HW fel. Kör du datorn med 4 GB i utan switchar så allokeras inget minne över 2 GB. /Pär E Nu är jag kanske ute på djupt vatten men... /3Gb switchen är till för att användarprogram skall kunna allokera minnet över 2Gb. Med 4Gb i maskinen så kan användarprogrammen köra på 2Gb och windows kärnan i de andra 2Gb. Datorn kör alltså i alla fall. Med /3Gb så får användar programmen tillgång till 3Gb och kärnan "bara" 1Gb. Vanligtvis visar minnet i Kontrollpanelen/System bara typ 3.25Gb men det beror på att all minneshantering och pekare skall klaras av på 32bitar (=4Gb) och har man ett kraftigt grafikkort på 500Mb så försvinner det addressutrymmet från de 4Gb. Sedan skall kärnan ha sina interna addresser också och då ramlar man snart ner på 3,25Gb. Och man vill inte att användarprogram skall börja använde utrymmet där kärnan huserar så 3Gb blir på något sätt lagom. Edit: Svara inte i telefon medans du skriver ett inlägg. Det kan ta lång tid och någon annan (Linus) kan ha svarat redan, vilket gör svaret rätt meningslöst... Redigerat 7 mars 2008 av Lee
Twilight_Zound Postat 7 mars 2008 Postat 7 mars 2008 Hur blir det då med flera kärnor ex quadcores osv...?? Med 3072MB ram och ett 512 Mb grafikkort... Känns nästan som om det spelar kvitta nuförtiden... Antingen ska man ha värsta monsterdatorn bara för att men du klarar dig lika bra med budgetpc från elgiganten...
mixtur Postat 7 mars 2008 Postat 7 mars 2008 Hur blir det då med flera kärnor ex quadcores osv...?? Med 3072MB ram och ett 512 Mb grafikkort... Känns nästan som om det spelar kvitta nuförtiden... Antingen ska man ha värsta monsterdatorn bara för att men du klarar dig lika bra med budgetpc från elgiganten... Grejen är också att vissa moderkort/bios får en typ "owerflow" om man har mer än 4gb, och då räknas minnet ner istället. En del får ut typ 3.2 av sina 4 o.s.v. En del väljer att bara köra 3 gb... Problemet med /3gb är också att programmen måste vara kompilerade på ett speciellt sätt för att de skall kunna använda sig av det extra minnet. Förvisso är t.ex. cubase det, men långt ifrån alla program. Hur som helst, jag röstar på det förslag som handlade om hårdvarufel på något minne. Problemet verkar ju inträffa när du faktiskt allokerar mer än 3 gb. Själv kör jag 4 gb utan switchar m.m. och windows rapporterar 3,4 gb. Men så fort alla mina favoprogram finns i 64 bit för Vista så tänkte jag uppgradera. Andra program kan jag köra i virtual PC eller liknande - det är mest musikprogrammen som kräver realtidsprestanda för min del. //J
DrHans Postat 7 mars 2008 Trådstartare Postat 7 mars 2008 Hur blir det då med flera kärnor ex quadcores osv...?? Med 3072MB ram och ett 512 Mb grafikkort... Känns nästan som om det spelar kvitta nuförtiden... Antingen ska man ha värsta monsterdatorn bara för att men du klarar dig lika bra med budgetpc från elgiganten... Grejen är också att vissa moderkort/bios får en typ "owerflow" om man har mer än 4gb, och då räknas minnet ner istället. En del får ut typ 3.2 av sina 4 o.s.v. En del väljer att bara köra 3 gb... Problemet med /3gb är också att programmen måste vara kompilerade på ett speciellt sätt för att de skall kunna använda sig av det extra minnet. Förvisso är t.ex. cubase det, men långt ifrån alla program. Hur som helst, jag röstar på det förslag som handlade om hårdvarufel på något minne. Problemet verkar ju inträffa när du faktiskt allokerar mer än 3 gb. Själv kör jag 4 gb utan switchar m.m. och windows rapporterar 3,4 gb. Men så fort alla mina favoprogram finns i 64 bit för Vista så tänkte jag uppgradera. Andra program kan jag köra i virtual PC eller liknande - det är mest musikprogrammen som kräver realtidsprestanda för min del. //J Fast jag testade ju de andra två minnena. Nu kör jag ju på de två andra.
peite Postat 18 januari 2009 Postat 18 januari 2009 (redigerat) Jag ser också 3,25 GB RAM under Systemegenskaper med mina 4GB (har ett GIGABYTE EP45-UD3R) så då behöver väl jag inte ändra i boot.ini? Har också ett grafikkort som enligt utsago endast använder (eller "implementerar" som de säger) 256 MB GDDR2 men i ATI's kontrollmeny så står det 512 MB hur nu det kan komma sig? Redigerat 18 januari 2009 av peite
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.