Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan

Detta kanske är väldigt idiotiskt då man aldrig ska lägga upp musik man inte är nöjd med, men iaf, detta bjuder jag på. Jag bestämde mig idag för att lära mig lite hur synthen fungerade (brukar aldrig göra synthmusik, eller elektronisk musik) När jag hade lekt lite så tänkte jag bara stänga ner utan att välja save, men sen kom jag att tänka på er, bakfulla och härliga idag. Så jag tänkte, att en som aldrig gjort elektronisk musik, eller tänker börja med det, kan ju lägga upp sin lek och troligtvis ge er ett gott skratt åt min okunskap i ämnet, som säkert kommer fram i det ni hör 😛 Jag lägger inte detta på studios server, då jag inte tänker förpesta den med min lek, utan om ni vill lyssna på något som en som aldrig sysslat med elektronisk musik eller liknande förr lekte ihop så är det bara att lyssna (är ett intro och ett tema). Om ni skriver i tråden så får ni vara hur jävliga ni vill, inget som jag blir ledsen över med tanke på vad det är för något 😄 Passa på att spy lite galla vet jag. Men mitt syfte gick hem, jag lärde mig mer om min synth, som annars mest tagit plats. Hoppas ni får er ett gott skratt med alla rookiemisssar man säkert gör i stilen när man aldrig gjort det innan, och då menar jag verkligen aldrig!

MVH

Anders

Lite kul måste man ha

EDIT: för er som inte orkar gå till sluitet av tråden så lägger jag även en länk här till resultatet av tråden 🙂

Redigerat av Gizmozis
Annons
Postat

Ingen som fick sig ett gott skratt eller spyr galla? Va det så illa att det mest skapade irritation kanske? Det var inte meningen i så fall.

MVH

Anders

Postat

Sitter på jobbet men tänkte lyssna är jag kommer hem... Ska bli intressant, ett gott skratt förlänger livet och lite galla är alltid bra att bli av med 😛 hehe

Postat
Jag tycker inte att det är irriterande- Lägger själv upp en fil om den inte blir som man hoppades på

Ja, som sagt, detta blev ju vad jag hoppades på, då mitt syfte var att lära mig min synth eftersom jag ändå har den (är xpand förresten som använts), Sen att det blev en snutt i en stil som jag aldrig gjort förr, eller lyssnar på vanligtvis blev rätt förvånande för mig själv 😛 Men då tänkte jag på er som sysslar med denna stil att ni kunde få er ett litet leende från en lek 😄 Förresten, jag som aldrig gjort detta förut, vad kallas den stil som jag gjort?

MVH

Anders

Postat
Jag tyckte det lät helt ok! 😳 Det var inte alls så dumt faktiskt. 😎

/M

hehe...antar du var lite sarkastisk, Känns som en omöjlighet att detta skulle vara bra, med tanke på att jag aldrig gjort något i stilen (vilken det nu är) förr, och egentligen inte har en aning om vad jag gör, vad man bör göra i stilen osv 🙂

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Jag tyckte det lät helt ok! 😳 Det var inte alls så dumt faktiskt. 🙂

/M

hehe...antar du var lite sarkastisk, Känns som en omöjlighet att detta skulle vara bra, med tanke på att jag aldrig gjort något i stilen (vilken det nu är) förr, och egentligen inte har en aning om vad jag gör, vad man bör göra i stilen osv 🙂

MVH

Anders

Där tar du fel, jag var inte alls sarkastisk. (damn smileys 😎) Bara för att det var första gången du gjorde det betyder det inte att det behöver vara dåligt. Jag tyckte som sagt att det var bra.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat
Jag tyckte det lät helt ok! 😳 Det var inte alls så dumt faktiskt. 😎

/M

MVH

Anders

Där tar du fel, jag var inte alls sarkastisk. Bara för att det var första gången du gjorde det betyder det inte att det behöver vara dåligt. Jag tyckte som sagt att det var bra.

/Memphis

Oj, det var jag verkligen inte beredd på. Har mest bara suttit här och flabbat åt mig själv, men det var kul att leka med synthen måste jag säga 🙂

MVH

Anders

Postat
Sitter på jobbet men tänkte lyssna är jag kommer hem... Ska bli intressant, ett gott skratt förlänger livet och lite galla är alltid bra att bli av med 😳 hehe

Kom på en sak, jobb på söndag. Det var länge sedan jag gjorde (om man inte räknar studion utan ens vanliga jobb), f-n va segt! Feeling for you 😎

MVH

Anders

Postat
Låter jue rätt okej.

Kanske lite tråkigt ljudval men annars soft

Oj, nu börjar man bli fundersam. Nu är det två som sagt att det låter okej om ens lek. Jag trodde ju detta skulle bli värsta skämttråden 😳 Ja du, detta med ljudval, jag har ju inte en aning som vad som skulle låta sjyst i stilen, vad som är kul och vad som är tråkigt, men visst skulle man kunna hitta något roligare om man satte sig och funderade lite, har ju inga referenser alls, om man inte räknar med de gånger jag haft radion på och ibland tagit hem något från någon medlem här på forumet för att lyssna, filmer har man ju sett, så det är ju en referens också, men det är ytterst sällsynt att jag kommer i kontakt med elektronisk musik annars, men som sagt, det var faktiskt riktigt kul att ratta på en synth 😎

MVH

Anders

Postat (redigerat)

Tja! Nu har jag kommit hem och lyssnat på låten.. den var.... ok.. Inte dålig, men lite tråkig. Gillade melodislingan som jag inte kan låta bli att känna igen från nån annan låt.

De första sekunderna vart jag nästan nervös över att folk tyckte att den var ok, men när trumrasslet slängde sig med vid 0:17 (typ) tyckte jag låten lyftes väldigt mycket.

Har hört (mkt) sämre från folk som enbart lyssnar på elektronisk musik.

Genre? Jadu.. Svårt att klassificera.. House á la 70-tals snutserie? 😳

Får man fråga vad du rultar runt i för genre "normalt" sett?

Och ja... det är oerhört segt att jobba söndagar, gick upp strax efter fem och förbannade mitt "vuxna" liv och min mobil, hur något så litet kan vara så irriterande förstår jag inte, men så kom jag att tänka på idol-danny och minipudlar och insåg att det är de små som är mest irriterande. 😎 Hej, villospår! 🙂

Helt ok elektroskuld var det iallafall. 🙂

Fridens!

edit: jag borde verkligen kontroll-läsa mina inlägg innan jag postar

Redigerat av Tracer
Postat (redigerat)
Tja! Nu har jag kommit hem och lyssnat på låten.. den var.... ok.. Inte dålig, men lite tråkig. Gillade melodislingan som jag inte kan låta bli att känna igen från nån annan låt.

De första sekunderna vart jag nästan nervös över att folk tyckte att den var ok, men när trumrasslet slängde sig med vid 0:17 (typ) tyckte jag låten lyftes väldigt mycket.

Har hört (mkt) sämre från folk som enbart lyssnar på elektronisk musik.

Genre? Jadu.. Svårt att klassificera.. House á la 70-tals snutserie? 😳

Får man fråga vad du rultar runt i för genre "normalt" sett?

Och ja... det är oerhört segt att jobba söndagar, gick upp strax efter fem och förbannade mitt "vuxna" liv och min mobil, hur något så litet kan vara så litet kan vara så irriterande förstår jag inte, men så kom jag att tänka på idol-danny och minipudlar och insåg att det är de små som är mest irriterande. 😎 Hej, villospår! 🙂

Helt ok elektroskuld var det iallafall. 🙂

Fridens!

Melodin har jag inte en aning om vart den skulle komma ifrån. Det var en helt improvisation (en tagning rakt av), men det är ju mycket möjligt att den påminner om något annat ändå 🙂

Vanligtvis så sysslar jag mycket rock och lite hårdare pop. Haha...men nu är jag inte oskuld längre iaf i denna genrer. Börjar få konstiga tankar om att man kanske skulle göra något av det här nu när folk inte tyckte det var ett skämt, hm...skumma tankar som börjar infinna sig 🙂 Men om man skulle göra något av det här, vilka saker skall jag tänka på först och främst, och om man skulle lyssna på något i liknande stil för att få sig en uppfattning om hur mixen ska vara, har ni något tips på någon bra platta då?

MVH

Anders

EDIT: just det, på din fråga vad jag sysslar med vanligtvis kom jag på en sak till, spelar ju JAZZ också cirka en gång i veckan 🙂

Redigerat av Gizmozis
Postat

Soundmässigt tycker jag det lät helt ok. Sen var ju själva musiken rätt fjantig 😳 , skulle dock kunna funka som signatur till nått program.

Postat (redigerat)
Soundmässigt tycker jag det lät helt ok. Sen var ju själva musiken rätt fjantig 😳 , skulle dock kunna funka som signatur till nått program.

Jag är nog lite fjantig som person 😎 men allvarligt, det är nog lätt hänt att man blir "fjantig" när man bara leker.

MVH

Anders

EDIT: stavfel

Redigerat av Gizmozis
Postat

Fint sväng i trumpaketet, däremot lite tråkig när den inte utvecklas mer men ljudvalen i sig hade en rätt skön clash..

fick lite retrovibbar av jarré-riff-liknande syntljudet.

Utöver att den blir rätt itrriterande efter 3 varv i winamp så är det inte direkt dåligt..

Postat
Fint sväng i trumpaketet, däremot lite tråkig när den inte utvecklas mer men ljudvalen i sig hade en rätt skön clash..

fick lite retrovibbar av jarré-riff-liknande syntljudet.

Utöver att den blir rätt itrriterande efter 3 varv i winamp så är det inte direkt dåligt..

Nä, tjatigheten kom eftersom det då bara var för att lära mig min synth och jag inte utvecklade något i musiken, men man sulle ta och göra det, den skumma känslan att man kan göra något av detta blir allt starkare och starkare 😳

MVH

Anders

Postat
Tycker det låter bra! Mycket bättre än det man brukar höra från elektoniknissarna som postar sitt här.

Du har ju tänkt rätt. Till skillnad mot andra!

Nu känns det som jag verkligen bör göra en låt av detta 😳 Ska nog ta och göra det. Men då skulle jag gärna behöva lite tips på mixar som NI tycker låter riktigt j-vla bra, så jag lyssnar in mig på hur man mixar denna stil.

MVH

Anders

Postat

Vad musikstilen skulle kallas vet jag inte men Gizmosis kanske kan bli vårens heta fluga på klubbarna i London ;-)

Allvarligt talat, melodislingan är mer eller mindre rippad från ett band som hette Hipnosis, början av 80-talet, sysslade med slislkig Italo-Disco. Men din version är mer uppbruten och följer nog inte deras slinga hela vägen.

Kan inte komma på vad låten heter, men det var något "rymdigt" typ solaris eller kvasar, nebulosa.....

Det du gjort låter ju helt ok, och dina kunskaper från den organiska värld du är van att jobba med är ju inte helt oväsentliga för att få fram en balanserad ljudbild.

Tjo

/X

Postat (redigerat)
Vad musikstilen skulle kallas vet jag inte men Gizmosis kanske kan bli vårens heta fluga på klubbarna i London ;-)

Allvarligt talat, melodislingan är mer eller mindre rippad från ett band som hette Hipnosis, början av 80-talet, sysslade med slislkig Italo-Disco. Men din version är mer uppbruten och följer nog inte deras slinga hela vägen.

Kan inte komma på vad låten heter, men det var något "rymdigt" typ solaris eller kvasar, nebulosa.....

Det du gjort låter ju helt ok, och dina kunskaper från den organiska värld du är van att jobba med är ju inte helt oväsentliga för att få fram en balanserad ljudbild.

Tjo

/X

hehe...har man kanske gjort en ripp off utan att ens ha hört orginalet 🙂 Säg gärna till om du kommer på vad låten heter, då får jag ju ändra min melodi helt enkelt.

MVH

Anders

EDIT: läste ditt inlägg igen, modefluga 😉😛🙂 Kommer jag nog aldrig bli.

Redigerat av Gizmozis
Postat (redigerat)

Jag kunde ju inte släppa det här, så nu har jag surfat lite.

Hypnosis (va säker på att det va med i)

Låten : Pulstar, 1983

http://www.youtube.com/watch?v=K1sFLChY3IE

Verkar som Vangelis gjort den från början eller skrivit den.....

(se Related Videos)

Det är väl bara nergångsgrejjen som är lik egentligen, men den är å andra sidan rätt signifikativ, troligtvis därför flera tyckt att det verkar bekant.

/X

Redigerat av xarl
Postat
Jag kunde ju inte släppa det här, så nu har jag surfat lite.

Hypnosis (va säker på att det va med i)

Låten : Pulstar, 1983

http://www.youtube.com/watch?v=K1sFLChY3IE

Verkar som Vangelis gjort den från början eller skrivit den.....

(se Related Videos)

Det är väl bara nergångsgrejjen som är lik egentligen, men den är å andra sidan rätt signifikativ, troligtvis därför flera tyckt att det verkar bekant.

/X

Åh, TACK!! Det var exakt den slingan jag oxå tyckte den påminde om, fast jag kom varken på grupp eller låttitel. *poppa jotob*

Postat

AH, där ser man, blir att ta och ändra lite i melodin då 🙂 Det va rätt likt alltså, f-n man skulle kanske börjat med musik 1982, fast, det var ju då jag föddes 🙂

MVH

Anders

Postat

Okej. Om vi ska vara lite allvarliga, och inga snälla ord eller så nu, verkar inte som detta blev det skämt jag trodde det skulle bli. SKA jag göra något av det här? Ärligt? (ändra lite i nedgången på melodin då också)

MVH

Anders

Postat (redigerat)
Okej. Om vi ska vara lite allvarliga, och inga snälla ord eller så nu, verkar inte som detta blev det skämt jag trodde det skulle bli. SKA jag göra något av det här? Ärligt? (ändra lite i nedgången på melodin då också)

MVH

Anders

Alltså, såna där små halvmysiga trudelutter ploppar vi synthpopare ur oss ett par om dan, de flesta blir liggandes som din, en bra början - men sen då?

Därför jobbar jag numera efter devisen: skriv först-prodda sen.

En idé;

behåll bzz-bas ljudet, och byt ut synthljudet till såna där 70-tals disco stråkar, ala Boney M (det va före din tid så konsultera Wikipedia eller dyl 🙂 )

Korta, staccato (tror jag det heter)

loopen va väl ok, men fixa lite mer disco house vibe på trummorna ? kanske kan funka??

Då tar du ett steg från det som gör det lite fjompigt just nu.

Jag tror faktiskt inte att likheten med Pulstar skulle gå under låtstöld. Men skulle det bli en Mega hit och någon gör anspråk så är det väl bara att adda Vangelis som co-writer, det skulle ju bara vara kaxigt 🙂

Hepp

/C

Redigerat av xarl
Postat

MVH

Anders

Alltså, såna där små halvmysiga trudelutter ploppar vi synthpopare ur oss ett par om dan, de flesta blir liggandes som din, en bra början - men sen då?

Därför jobba jag numera efter devisen, skriv först-prodda sen.

En idé;

behåll bzz-bas ljudet, och byt ut synthljudet till såna där 70-tals disco stråkar, ala Boney M (det va före din tid så konsultera Wikipedia eller dyl 🙂 )

loopen va väl ok, men fixa lite mer disco house vibe på trummorna ? kanske kan funka.

Jag tror faktiskt inte att likheten med Pulstar skulle gå under låtstöld. Men skulle det bli en Mega hit och någon gör anspråk så är det väl bara att adda angelis som co-writer, det skulle ju bara vara kaxigt 🙂

Hepp

/C

Eftersom detta är första gången jag gör denna stil och aldrig direkt har lyssnat på det, har du förslag på låt eller platta som innehåller de trummor du efterfrågar så man kan lyssna in sig lite, kul att lära sig nya saker också ju. Ska byta ut leadljudet, fick upp lite tankar kring dissonanser som kommer fram som reverse, mellan de korta tonerna också i meldon också😄 Sen som du säger så är det ofta man får fram små korta trudelutter, det vet jag ju i den stilen jag brukar syssla med. kanske ska blanda in lite av mina jazzinfluenser också i detta, vem vet 🙂

MVH

Anders

Postat

Njae, inga referenser direkt, men om du tänker lite Stonebridge kanske.....

Lyssnade nu igen i mina riktig monitorer, egentligen ska du ju dubba bzz-basen med en elbas och kanske ge den en liten genomgång för att få spelet lite mer disco. Och använda Bzzz-basen som kompletterande dub i vissa delar av arret.

Trummorna låter i o f s rätt ok, men har du delay på nån loop som ligger i Mid-registret? låter lite rörigt där.

Jag tycker att det som gör melodin lite fjantig är när du vänder den och går upp med i stort sett samma figur.

Lite jazz kanske inte är fel men beroende på vad du har siktet inställt på (vilket jag vet att du inte har, just nu iallafall), så tror jag att du vinner på att hålla det ganska enkelt.

Dom där Italienarna har ju byggt hela sitt arr kring harmoniväxlingar och ganska sparsmakade variationer av grundtemat.

/C

Postat (redigerat)
Njae, inga referenser direkt, men om du tänker lite Stonebridge kanske.....

Lyssnade nu igen i mina riktig monitorer, egentligen ska du ju dubba bzz-basen med en elbas och kanske ge den en liten genomgång för att få spelet lite mer disco. Och använda Bzzz-basen som kompletterande dub i vissa delar av arret.

Trummorna låter i o f s rätt ok, men har du delay på nån loop som ligger i Mid-registret? låter lite rörigt där.

Jag tycker att det som gör melodin lite fjantig är när du vänder den och går upp med i stort sett samma figur.

Lite jazz kanske inte är fel men beroende på vad du har siktet inställt på (vilket jag vet att du inte har, just nu iallafall), så tror jag att du vinner på att hålla det ganska enkelt.

Dom där Italienarna har ju byggt hela sitt arr kring harmoniväxlingar och ganska sparsmakade variationer av grundtemat.

/C

Jag ska kika på det, leta efter stonebridge som du sa och helt enkelt leka mig fram så får det bli det de blir. Är ju inte min genrer då som sagt 😛 Jag kanske har ett delay i mellanregistret, ska kika på det också🙂

MVH

Anders

EDIT: just det, med lite jazzinfluenser så tänkte jag att man kanske kan lägge ett rhodes piano med lite färgade härliga ackord. lite altererat och sådär så det bara myser i magen 🙂

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.