Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har nyligen köpt en Yamaha 03D digitalmixer, så har jag skapat två "scener". Och eftersom vi ska använda mixern ute så tänkte vi köra med CakeWalk till våra muskbakgrunder. Så jag spela in en låt med olika midi spår. och lade även på ett spår med control change kommando i början av låten som laddar in scen 1 (en scen med volyminställningar som vi vill ha dem under låten) sen i slutet av låten är det tänkt att scen2 ska laddas in. där alla reglar är mutade utom utljudet o reglen för ena mikrofonen, som ligger på kanal 4. MEN nu till problemet. När midispåret är slut och scen2 är inladdat så slås kanal1 på mixern av :S dvs (mute) och hade nu scen2 bestått av att regel 1 varit uppdragen så hade dena reglen också dragits ner.

Samma sak är om jag stannar cakewalk låten mitt i, så slås kanal1 av och reglen dras ner.

Så det verkar som regel 1 lever sitt eget liv med andra ord :S Någon som varit med om liknande?

i Cubase fungerar det klockrent men jag vill ju använda cakewalk för att göra låtar (enbart midi) för att kunna använda Cakewalk virtual jukebox till göra en setlista med låtar för att köra ute live.

Annons
Postat

Byter scen gör du med Program Change. Vad gäller automation av mixerns kanaler görs det med Control Change.

Nivåerna för ch1 hittar du på CC01 och On/off på CC64.

CC64 används i normala fall av sustain-pedalen så jag gissar att Cakewalk skickar ut ett meddelande om att bryta sustainen när du trycker Stop.

Det tolkas av 03D som ett Off-kommando och stänger av...

Det var ett tag sedan jag lämnade Cakewalk så har jag inget svar på vilken inställning du kan/ska göra. Men jag skulle börja med att böka bland Event och midi filter + se till att din midiklaviatur inte skickar ut till samma midi-interface som du kopplat 03D:an på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.