Guitar Nilsson Postat 20 november 2009 Postat 20 november 2009 Personligen ser jag det som en "myt" kring ämnet att använda en dynamisk mick för klick, dä kondensatorer har en mycket snabbare responstid i diskanten. Jag har själv provat, och tycker småmembranare sköter jobbet bäst. Jaha, att ha SM57 på slagsidan var bara en egen fundering. Bra att veta.... Borde inte en småmembrans konding isåfall vara bättre än sm57 även på virveln? Där har vi ju verkligen snabb diskant. Bara vi kommer igång med inspelandet vill jag testa att sätta en mick under virveln med samma avstånd till både sejaren och klubban. Och på så sätt få en kanal som både kan vässa virveln och ge lite klick. Sen mickar man kaggen o virveln som vanligt förstås.
stratsvante Postat 21 november 2009 Postat 21 november 2009 Jag är ju säkert den enda här som blev helt salig första gången jag hörde min baskagge me en 5 på slagskinnet och plastklubba. Lätt fantastiskt, klick men ändå kött! Hade då en B 52a samt en 57 i mitten av en väldigt dämpad kagge, precis där klubban träffar 5an, skit bra enligt mig. Kan låta lite skumt i OH mickarna men det kan man fixa till, värt att prova i alla fall!
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 november 2009 Postat 21 november 2009 Är det ingen som kör med två mickar, en inne i kaggen och en på slagsidan, kanske en SM57 mycket nära klubban? Där borde det klicka. Det stora ljudet får man inne trumman. Nja.... Det "stora" bastrumljudet får du faktiskt allra bästa utanför frontskinnet. En kagge flyttar en hel del "luft" så för att få ett stort ljud så måste du låta ljudet få växa till sig lite. En stormembranare framför resonansskinnet är bäst för storleken men används väldigt sällan då det är lite besvärligt med slaskandet samt odynamiska trumslagare. Köra med en mick riktad mot slagskinnet är däremot en god idé. Ta en pigg liten rackare av småmembransmodell som tål ljudtrycket så får du en jäkla bra snärt i skinnet. Glöm inte att fasvända denna mick bara då den antagligen hamnar i motfas mot micken inne i kaggen! Ett par knep på vägen till trådskaparen. Det är bättre att trigga fram klicket i efterhand. Alltid det lättaste att få fram i en kagge. Det svåra med att micka baskagge är att få till "stomljudet"! Energin går ofta förlorad på grund av dåligt placerade mickar i kaggen. De flesta bara kastar upp micken i "hålet" och förlitar sig på att det är där en kagge låter bäst. Icke sa Nicke! Skinnärvaro får du ju närmare anslaget du kommer. "Bommel" i kaggen får du bästa utanför kaggen. Stomljud, läs "trä", får du om du placerar micken nära trummans stomme, riktad mot utkanten på slagskinnet i stället för mitten där klubban träffar. Leta efter energin i trumman, trigga sedan med nån plug och lägg på en sampling! Sampla en metallbit som du slår på eller nåt och mixa ihop detta så ska du se att du får en kagge som går att limma fast i en mix! Take care! /Cruncharn'
Ken Kängström Postat 21 november 2009 Postat 21 november 2009 Nja....Det "stora" bastrumljudet får du faktiskt allra bästa utanför frontskinnet. En kagge flyttar en hel del "luft" så för att få ett stort ljud så måste du låta ljudet få växa till sig lite. En stormembranare framför resonansskinnet är bäst för storleken men används väldigt sällan då det är lite besvärligt med slaskandet samt odynamiska trumslagare. Köra med en mick riktad mot slagskinnet är däremot en god idé. Ta en pigg liten rackare av småmembransmodell som tål ljudtrycket så får du en jäkla bra snärt i skinnet. Glöm inte att fasvända denna mick bara då den antagligen hamnar i motfas mot micken inne i kaggen! Ett par knep på vägen till trådskaparen. Det är bättre att trigga fram klicket i efterhand. Alltid det lättaste att få fram i en kagge. Det svåra med att micka baskagge är att få till "stomljudet"! Energin går ofta förlorad på grund av dåligt placerade mickar i kaggen. De flesta bara kastar upp micken i "hålet" och förlitar sig på att det är där en kagge låter bäst. Icke sa Nicke! Skinnärvaro får du ju närmare anslaget du kommer. "Bommel" i kaggen får du bästa utanför kaggen. Stomljud, läs "trä", får du om du placerar micken nära trummans stomme, riktad mot utkanten på slagskinnet i stället för mitten där klubban träffar. Leta efter energin i trumman, trigga sedan med nån plug och lägg på en sampling! Sampla en metallbit som du slår på eller nåt och mixa ihop detta så ska du se att du får en kagge som går att limma fast i en mix! Take care! /Cruncharn' Kanonbra tips Cruncharn! Ska själv labba lite med dina tips!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.