Jump to content
Annons

Börja blir tröttna på digitala värld!


Recommended Posts

Den digitala världen är alltför "exakt" för min smak finns bara ettor och nollor och inga mellanlägen och inget sker av en "slump" som det gör i analog utrustning.

Du har nog inte använt rätt sorts ettor och nollor isåfall! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Musik är väl ändå ett definitionsbegrepp som är upp till beskådaren på samma sätt som konst är, eller? För somliga kan säkert ljudet av en rulltrappa som leder en ur tunnelbanan en fredagseftermiddag vara musik.

Huruvida datorer är inblandade eller inte har ingen som helst inverkan på hantverket som krävdes för att skapa musiken. Oavsett vilka verktyg som används så finns alltid olika sätt att jobba med dem som ger olika resultat.

Att någon bara kan "slänga ihop något som låter bra" är väl förresten också det ett hantverk som inte alla behärskar. På samma sätt som att alla inte kan förfalska en tavla på några timmar med ett resultat som knappt går att skilja från originalet som tog månader.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som musicerar som jag känner sig att de inte har tålamod att sitta framför datorn och lära sig program. Och visst är väl inlärningströskeln lika hög att lära sig ett seq.prog. som att lära sig spela t.ex gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den digitala världen är alltför "exakt" för min smak finns bara ettor och nollor och inga mellanlägen och inget sker av en "slump" som det gör i analog utrustning.

Helt sant, digital musik är ytterst förutsägbar. Exempelvis finns bara 16bitar (65536 positioner) x 44.1kHz = 2 890 137 600 möjliga positioner för samplingarna i en sekund ljud i CD kvalitet. D.v.s i vänster kanal, höger kanal har lika många.

En vanlig skiva är i stereo och omkring 50min lång. Alltså:

2 890 137 600 x 2 kanaler x 60 sekunder x 50 minuter = 17 340 825 600 000 möjliga kombinationer. Vilket känns lite fjuttigt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Den digitala världen är alltför "exakt" för min smak finns bara ettor och nollor och inga mellanlägen och inget sker av en "slump" som det gör i analog utrustning.

Helt sant, digital musik är ytterst förutsägbar. Exempelvis finns bara 16bitar (65536 positioner) x 44.1kHz = 2 890 137 600 möjliga positioner för samplingarna i en sekund ljud i CD kvalitet. D.v.s i vänster kanal, höger kanal har lika många.

En vanlig skiva är i stereo och omkring 50min lång. Alltså:

2 890 137 600 x 2 kanaler x 60 sekunder x 50 minuter = 17 340 825 600 000 möjliga kombinationer. Vilket känns lite fjuttigt.

/Majken

Ush vad lite. Det är ju pinsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ush vad lite. Det är ju pinsamt.

Sant.. förlåt! Jag räknade helt fel, jag har ju ränkat ut arean. Inte antalet möjliga kombinationer. Det skulle vara 65536 ^ 44100 alltså upphöjt och inte gånger men så stora tal hanterar tyvärr inte min miniräknare, den stannar vid 33 siffror eller något liknande.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte heller mycket... Helt kass... 😱

Testa att skriva in 6 siffror i datorns kalkylator och skriv sedan utropstecken. Kolla sedan CPU temp och vänta. (eller avbryt om du tycker det är jobbigt)

EDIT: ang miniräknare och sånt.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Många som musicerar som jag känner sig att de inte har tålamod att sitta framför datorn och lära sig program. Och visst är väl inlärningströskeln lika hög att lära sig ett seq.prog. som att lära sig spela t.ex gitarr?

Skämtar du?

Jag har spelat Keyboards/Orgel sedan 1990 och anser mig fortfarande ha mycket att lära.

Jag har spelat gitarr sedan 1996 och tycker fortfarande att jag inte kan lira.

(Detta kan även ha att göra med min allmäna klantighet, men den borde gälla sequencers också) 😱

De programvaror jag använt (sequencers och trackers) lär man sig behärska hjälpligt inom några månader..och inom något år så är man hyfsat duktig på dem.

Indianerna borde organisera sig och förflytta sin verksamhet till en stad som har ett fungerandes koncept 

Jadu, saker som fungerar i Falun kan man räkna på en fläktinspektörs fingrar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

De programvaror jag använt (sequencers och trackers) lär man sig behärska hjälpligt inom några månader..och inom något år så är man hyfsat duktig på dem.

Lära sig, ja.

Men för att spela studio som alla du ser upp till krävs det fortfarande en hel del jobb eller?

Knappast något man lär sig på en kafferast, eller ens "några år".

Mitt pianospel haltar fortfarande ordentligt trots att jag fuskat i närmare 25 år (säger mer om mig än svårigheten att lära sig spela piano kanske... :rolleyes: ) och vad beträffar inspelningsteknik har jag otroligt mycket kvar att lära. Jag tycker nog att man kan betrakta inspelningsstudion som ett instrument som man måste träna sig på och lära sig hantera, precis som ett piano - varken svårare eller lättare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog att man kan betrakta inspelningsstudion som ett instrument som man måste träna sig på och lära sig hantera, precis som ett piano - varken svårare eller lättare...

Men fruktansvärt mycket roligare :rolleyes:

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Den digitala världen är alltför "exakt" för min smak finns bara ettor och nollor och inga mellanlägen och inget sker av en "slump" som det gör i analog utrustning.

Det låter som om du inte lärt dig hantera "den digitala världen".

Självklart finns det möjligheter att, som Ralf Hütter brukar säga, låta maskinerna överraska oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu, saker som fungerar i Falun kan man räkna på en fläktinspektörs fingrar. :rolleyes:

Skulle dom inte lägga ner FFF?

Man kan ju alltid hoppas!

Vad gäller studios och den digitala världen så kommer jag bra överens med mina ettor och nollor, men jag tyckter absolut att det var svårare att lära mig behärska en hammondorgel än tex. ProTools.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Så sant, så sant!!

Det är väl bara mitt agg mot mjukvarusynthar som lyser igenom... :rolleyes:

Kan någon vänlig människa förklara för mig varför syntonanister alltid tycker att det är finare med dsp-syntar är mjukvarudito?

Processen är ju exakt densamma, men där t ex Virusen är låst till Access-hårdvaran och os är ju datorn oändligt mycket mer flexibel.

Är det så enkelt att syntnördarna gillar blinkande lysdioder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den digitala världen är alltför "exakt" för min smak finns bara ettor och nollor och inga mellanlägen och inget sker av en "slump" som det gör i analog utrustning.

Du har aldrig jobbat som teknisk projektledare hör jag. Huruvida tekniken kommer att funka eller sunka deadline är alltid en slump. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det följer hela trenden med avhumanisering som samhället genomgår. När jag var liten skulle man tycka synd om/vara snäll mot, biaffrabarn och fattiga i tredje världen. Sedan under åttiotalet blev det sälar och sjökor och efter det var det träd och buskar. Nuförtiden är det mest synd om mjukvarutillverkare.

Dessutom tycker jag att man har rätten att gnälla på allting som man inte tycker är bra musik. Jag kan tänka mig att många konstnärer är arga för att folk köper "paint by numbers" och gör egna konstverk hemma (he he).

Och visst är det skillnad. När jag började spela trummor så tog det lång tid att öva upp synkronicitet och sådant,. Men det är vid Olsberg inte lätt att programmera trummor i Cubase. Det tog nästan lika lång tid att lära sig.

Sedan kommer det alltid att finnas skitmusik och bra musik. Dåligt gjord och bra gjord musik. Taflliga typer som gör lättsmält skräp för den stora massan och riktiga konstnärer som gör sin grej. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon vänlig människa förklara för mig varför syntonanister alltid tycker att det är finare med dsp-syntar är mjukvarudito?

Processen är ju exakt densamma, men där t ex Virusen är låst till Access-hårdvaran och os är ju datorn oändligt mycket mer flexibel.

Jo, det är sant! Men jag tycker ändå inte att det är samma sak att "skruva" ljud mha musen eller en controller, mot att ha dedikerad hårdvara.

Sedan måste jag ju säga att de där "virtuellt analoga" syntharna inte heller är lika skojsiga som riktiga analoga synthar. Inte riktigt samma liv och värme i ljudet.

Är det så enkelt att syntnördarna gillar blinkande lysdioder?

Ja, det också! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

en musiker är en som ser musikaliska mönster med öronen! Spelar väl ingen roll om ljuden kommer från en kåltrast eller en packningsmaskin i en fabrik. Halo! eko eko eko

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det följer hela trenden med avhumanisering som samhället genomgår. När jag var liten skulle man tycka synd om/vara snäll mot, biaffrabarn och fattiga i tredje världen. Sedan under åttiotalet blev det sälar och sjökor och efter det var det träd och buskar. Nuförtiden är det mest synd om mjukvarutillverkare.

För bövelen.. skriv en text om det där! Klockrent juh! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder gärna datorer till det mesta ... När det gäller synthesizers så föredrar jag dock mina gamla härliga analog-monster framför mjukvarusynthar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började att spela på dragspelet så har det blivit mer drag under galoscherna kan jag lova....

När jag började med musik på data så har det blivit ett jävla drag från fläktarna... 😲

Datorn är bra när man ska redigera och pilla men jag personligen föredrar att sitta vid ett piano eller annat instrument när jag skapar musik...Datorn dödar min kreativitet.

Men det är juh jag det. (Nu ska jag gå och sova. Är trött som fan...)

🙁

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...