Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenixen.

Jag är jäkligt sugen på en Fender VG stratocaster och ska införskaffa mig en sådan. Jag har kollat runt lite och hittat den på thomann för 18K. Jag snackade också med folket på 4sound där man kunde få den för ca 20K men då kunde man även ta den på avbetalning. Jag hade tänkt ta den på avbetalning där så fort jag har skaffat mig en inkomst (är arbetslös just nu) men jag såg nu en lockande grej i tidningen:

"Dollarn lägre än någonsin! Många företag förlorar på det, men för svenskar som köper från USA blir det billigt."

Aha! Tänkte jag då och googlade snabbt fram en sida från usa som sålde VG stratocasters. Där kostade den i svenska kronor endast 10K. Guld tänkte jag. Jag har dock inga som helst erfarenheter av att beställa från USA och vet inte vad man ska tänkta på. Har ej heller stålarna nu, men tänkte ändå be om råd här. Mina frågor lyder:

1.Borde jag köpa från USA?

2.Om ja, vilken affär borde jag köpa ifrån som är säker och billig?

3.Hur fungerar detta med frakt/tull/garantier osv?

4.Bör jag bojkotta idén med att köpa från USA och isåfall hur bör jag gå till väga för att få så billigt som möjligt?

Tack på förhand. MVH Tobias

Annons
Postat

3.Hur fungerar detta med frakt/tull/garantier osv?

Frakt får du betala. Räkna med att det finns några olika alternativ, varav några är dyrare och går fortare. Båtfrakt är billigast men kan ta några månader.

Sen tillkommer det tull som är några procent för det mesta. Har för mig att man ibland åker på att betala en tullavgift också, för jobbet.

Sen tillkommer det moms på varans värde och på frakten. Momsen är 25%.

Garanti - i princip får du skicka tillbaka varan till den affär som sålt till dig. I USA är garanti ofta några månader. I Europa är det i princip 3 år om du handlar som privatperson (för detaljer om detta, kolla på konsumentverkets hemsida).

Betalar till USA gör man vanligen med betalkort. Det finns mycket tydliga regler på hur sådana transaktioner skall skötas så där kan man vara lugn. Men jag rekommernderar ett kort där du får faktura som du sen skall betala, inte ett som drar pengar direkt från ditt konto. Då kan du låta bli att betala fakturan om det blivit fel med dragningen. Sådana kort brukar kosta några hundralappar om året i avgift och vanligtsvis får man dem bara om man har fast inkomst.

Oftast blir det trots allt billigast att handla från Usa, särskilt om man handlar specialgrejor. Extremt stor skillnad kan det bli på smala begagnade saker, den där begagnade specialgitarren kan bli rejält mycket billigare.

Å andra sidan är det lite bökigt och man tar en större risk att varan inte är exakt det man tänkt sig.

Gunnar

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Pris: 10000 SEK.

Frakt: 650 SEK.

Tullavgift - som kan vara upp till 5% har det sagts mig: 500 SEK.

Svensk mervärdesskatt: 11150 x 0.25 = 2787.50 SEK

SUMMA: 11150 + 2787.50 = 13937.50 SEK.

Slutsats: Du tjänar några tusen, men tar en del risker med eventuella fraktskador och bristande garantimöjligheter.

😛

:musik

Postat

Hejsan, jag har köpt en del prylar från USA. Det fungerar jättebra när det gäller småsaker, strängar och plektrum osv. Sånt som är billig frakt. Strängar blir tex. superbilligt, tex. på http://www.firstqualitymusic.com/ där jag brukar köpa sådant.

Det blir genast krångligare när man köper större saker. Man har ofta ingen kontroll över hur de skickar sakerna. Jag beställde en gång ett jättefint soft gitarrcase från USA. Jag tänkte att de kan säkert knyckla ner det i en liten förpackning så det inte blir så dyrt. Tror caset kostade 120 $ eller något liknande och var jättefint med löstagbar väska osv. Jag skrev att de skulle skicka billigaste möjliga för jag hade inte bråttom. Vad jag inte hade tänkt på var att caset var förstärkt med tunna stålband som gick längs framsidan inne i tyget (för att skydda gitarren). Det gjorde att de skickade caset i en stor förpackning eftersom det inte gick att vika ihop. Och sedan flygfrakt. Jag tror frakten blev 700 kr. Sedan tull på frakt + pris. Dvs tull på 1700 kronor. Sedan moms på frakt + pris + tull. Jag tror allt gick på runt 2500 kr till slut. Mer än dubbla priset. Fast caset är bra, använder det fortfarande. Bara så ni fattar. Man betalar moms på summan av tull frakt och varans pris, inte bara priset som man skulle kunna tro.

Ska man köpa dyrare instrument så är det bättre att flyga dit och ta med det hem själv. Då blir det ungefär lika dyrt, fast man får en USA resa på köpet. Naturligtvis ska man förtulla den när man kommer hem. Fast jag har hört att en del människor tar med sig dyra instrument in på grönt utan att betala. Då ska helst gitarren se använd ut och gärna repor på caset. Man får heller inte ha med sig kvitton, de får man posta hem först. Men det skulle jag aldrig göra.

TJ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.