Jump to content
Annons

Hämnas personer som utsätts för fysiskt och/eller psykiskt våld?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 75
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kollektiv mobbing.

finns det någon annan?

Klar det finns annan? Hört talas om hustrumisshandel som inte bara är något fysiskt utan något väldigt påfrestande för psyket?

men det är inte mobbing

du kanske ska slå upp vad ordet mobbing kommer av - mob

Det fyller inte speciellt stor funktion att agera språkpolis här, right?

Det handlar väl mest om vilket ord eller man väljer. Sen är det ju fiffigt om inblandade parter är överens om vad begreppet innebär. Man kan prata om kränkande behandling eller trakasserier, i grupp eller enskilt. Och det kan ske på ett fysiskt eller psykiskt plan. Jag tycker samlingsbegreppet "mobbning" är bra.

Om det bara är ordet du är ute efter, så kan du ju läsa "en person kan trakassera en annan" i stället för "en person kan mobba en annan", så är alla överens.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ja och hur gör man på ett ställe som det här när man upplever att man blir mobbad? Är det förenligt med forumreglerna att ta "hämd" direkt eller i ett senare skede eller inte alls?

Men som svar på din fråga som känns lite mer preciserad nu så tror jag att man gör det men kanske inte alltid på rätt person dvs. mobbaren utan det är nog ur den typen av händelser (mobbing i olika former) som dessa avskyvärda dåd som vi läser om alltför ofta har sitt ursprung (senast i Finland). Ser man på det på det sättet så faller ju ansvaret tillbaka på oss alla dvs. i slutänden på det samhällsklimat vi tycker ska råda.

Det kanske kan vara en tankeställare för vissa element här också. Man nämner Demomannen och Nattvaktaren vad är det dom gör att folk tar upp just dom? Har sett lite trådar och ärligt talat så kan jag väl tycka att dom inte ligger i närheten av årets mr Niceguy direkt. Är det så att dom inte platsar här typ inte är rumsrena nog så kan man ju undra hur långt vår demokratiska rätt att uttrycka ska sträcka sig innan ledningen reagerar?

Aettan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill bara poängtera att jag inte kallar Demomannen för en mobbare. Han gick enl min uppfattning kraftigt över gränsen, men till viss del var det mitt fel också. Ville bara säga det.

Man bör vara försiktig med vad man skriver på nätet för alla vi som sitter bakom skärmarna är människor med känslor som kan ta mycket illa vid sig. Det är nog rätt lätt att glömma. 😛

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ett ord kommer från behöver dock inte spela någon roll när det gäller dagens betydelse av ordet.

dagens betydelse innefattar fortfarande att det är en grupp som utsätter en eller flera andra

det har inte ändrats

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ett ord kommer från behöver dock inte spela någon roll när det gäller dagens betydelse av ordet.

Om man blir retad, knuffad eller spottad på av en annan person - öga mot öga s.a.s., vad heter det då om inte mobbning?

kränkning, misshandel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ett ord kommer från behöver dock inte spela någon roll när det gäller dagens betydelse av ordet.

dagens betydelse innefattar fortfarande att det är en grupp som utsätter en eller flera andra

det har inte ändrats

Ursäkta men då måste jag väl klappa dig på huvet:

"

Din sökning i NE gav 2 träffar.

mobbning

mobbning, att en eller flera individer upprepade gånger och under en viss tid tillfogar en annan individ skada eller obehag. Läs mer »

Källa: Nationalencyklopedin

[...]"

Nog om det stickspåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad ett ord kommer från behöver dock inte spela någon roll när det gäller dagens betydelse av ordet.

dagens betydelse innefattar fortfarande att det är en grupp som utsätter en eller flera andra

det har inte ändrats

Jo, det har det. Dags att uppdatera vokabulären.

Från NE:

"mobbning, att en eller flera individer upprepade gånger och under en viss tid tillfogar en annan individ skada eller obehag."

Fortsätter med:

"Mobbning förutsätter en viss obalans i styrkeförhållandena: den som blir utsatt, mobboffret, har svårt att försvara sig mot den eller dem som angriper. Mobbning kan ske direkt, med fysiska eller verbala medel, eller indirekt, t.ex. genom social isolering ("utfrysning")."

EDIT: Vallhagen hann före. Håller också med om meningslöst sidospår.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Nog om det stickspåret?

nej

saol:

mobb=pack, slödder

mobba=utesluta ur kamratkretsen

pack eller slödder kan inte vara en ensam person, en kamratkrets kan inte bestå av endast en person

finns gott om ord som beskriver det en ensam person kan utsätta andra för

mobbning är inte ett av dom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att alla (utom möjligen olsberg, som jag aldrig sett höja rösten mot någon) kan behöva fundera på om det verkligen är så himla fett att hålla på och vara svindryga och roliga på andras bekostnad.

(Samtidigt tycker jag att det är himla roligt att läsa nattvaktarens inlägg)

konstigt dubbeltyckande

jo, det var lite det som var meningen att få fram. Det kan vara lätt att bara fokusera på humorn och dom dräpande replikerna och missa (eller välja att missa) att folk tar åt sej, blir kränkta, knäckta osv. Det är verkligen en märklig dualitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Frågan kvarstår. Om inte personer som utsätts för fysiskt och/eller psykiskt våld hämnas - vad beror det på?

Tack till de som svarat vad de tror. Men vad anser ni andra?

Personligen är det för mig helt otänkbart att inte hämnas om någon/några utsatte mig för fysiskt och/eller psykiskt våld. Därför tycker jag alla dramaserier, filmer och dylikt är skrattretande overkliga där hot, mobbning och sådant förekommer överhuvudtaget. Och det är ju ganska vanligt förekommande, så det är nog en delförklaring till varför jag kommit att se relativt lite på tv.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nu har jag läst lite mer/gjort en sökning här på forumet när det gäller i bästa kamratanda och stärkande kommentarer som herr Demonprocenten (=-100%) och hans sidekick Nattvandraren (förmodligen en trött jävel) (hoppas det inte finns fler såna här, alltså inte trötta jävlar då för det får man vara 😛 ) har bistått med. Och jag kan inte komma till någon annan slutsats än att det vore väl bäst för deras eget välbefinnande, för det måste ju rimligtvis kosta på att hela tiden reta sig på folk i den där omfattníngen om dom vänligast anvisades möjligheten att söka sig till ett annat forum att vara till besvär på. Att två så till synes trätsugna individer kan få utrymme att överhuvudtaget yttra sig i vad det än vara månde gränsar minst sagt till det ovanliga. Jag tror vi ganska lugnt kan inse att vi i så fall skådar den yttersta baksidan av demokrati och yttrandefrihet. Skärpning ledningen nu får det väl vara nog ändå det måste ju rimligtvis finnas andra forum, måste dom absolut vara här dom trivs ju tydligen inte här bland oss idioter? Det verkar inte som att nån annan vågar säga ifrån så då gör jag det för jag är inte beroende av det här på något sätt.

Aettan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Frågan kvarstår. Om inte personer som utsätts för fysiskt och/eller psykiskt våld hämnas - vad beror det på?

Tack till de som svarat vad de tror. Men vad anser ni andra?

Personligen är det för mig helt otänkbart att inte hämnas om någon/några utsatte mig för fysiskt och/eller psykiskt våld. Därför tycker jag alla dramaserier, filmer och dylikt är skrattretande overkliga där hot, mobbning och sådant förekommer överhuvudtaget. Och det är ju ganska vanligt förekommande, så det är nog en delförklaring till varför jag kommit att se relativt lite på tv.

😛

:musik

Försök att inte utgå från dig själv i den här frågan när du funderar. Om du istället väljer att titta på dokumentärer, debattprogram mm så får du nog mer insikt i hur många utsatta människor känner det. Många kvinnor stannar livet ut med sina män som misshandlar dom, mörkertalet är stort bland anmälda våldtäkter, mobbade och även rånade personer låter anmälningen vara. Många upplever skuld, skam, de är nedbrutna och orkar inte söka hjälp av egen kraft. Värst är det nog om personen är svag redan innan övergreppet. Folk begår ju självmord pga mobbning.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Försök att inte utgå från dig själv i den här frågan när du funderar. Om du istället väljer att titta på dokumentärer, debattprogram mm så får du nog mer insikt i hur många utsatta människor känner det. Många kvinnor stannar livet ut med sina män som misshandlar dom, mörkertalet är stort bland anmälda våldtäkter, mobbade och även rånade personer låter anmälningen vara. Många upplever skuld, skam, de är nedbrutna och orkar inte söka hjälp av egen kraft. Värst är det nog om personen är svag redan innan övergreppet. Folk begår ju självmord pga mobbning.

Hej Skatan! Nej, jag förstår. Jag tänker kanske inte så mycket på kvinnor som bor ihop med dem de älskar när jag ställer frågan. Jag ser mer framför mig personer som man inte bor ihop med som mobbar en. Lite svårare är det ju när man har en seriös relation med personen ifråga. Men om det är en som går i samma skola eller arbetar på samma arbetsplats blir det en annan sak.

Att de som mobbas är knäckta och i vissa fall t.o.m. tar sitt liv är väl det som egentligen är upphovet till tråden om man söker på djupet i min själ. Jag tycker att det är för dj**ligt och hoppas i varje fall jag hör talas om att de inte väljer den vägen utan att de istället hämnas så att detta fenomen får ett slut.

😮

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en märklig människa...hur kan hämnd någonsin vara något gott? Vore det inte bättre för offren att acceptera det som hänt, försöka lägga det bakom sig och gå vidare? Hur ska man någonsin kunna gå vidare om man "hämnas"? Jag tror inte man mår bättre av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Du är en märklig människa...hur kan hämnd någonsin vara något gott? Vore det inte bättre för offren att acceptera det som hänt, försöka lägga det bakom sig och gå vidare? Hur ska man någonsin kunna gå vidare om man "hämnas"? Jag tror inte man mår bättre av det.

Jag vet att "hämnd" är en av Satanistkyrkans käpphästar, men ändå frågar jag mig: hur kan avsaknad av hämnd någonsin vara något gott?

Och hur kan man någonsin gå vidare om man inte hämnas?

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

VÄldigt udda syn tycker jag också... Så om du har en som mobbar dig som är större än dig.. ska du då hämnas och riskera dubbel så mkt stryk tillbaks? 😮

smaaaart!

jag vart lite mobbad en stund och de enda jag gjorde var att ignorera de. skadade inte mig något för jag hade ändå andra kompisar. Tillslut blev faktiskt jag typ asbra polare med grabbarna som mobbade mig. man var väl ung å konstig liksom 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
VÄldigt udda syn tycker jag också... Så om du har en som mobbar dig som är större än dig.. ska du då hämnas och riskera dubbel så mkt stryk tillbaks? 😮

smaaaart!

Det är det mest naturliga att göra. Att inte hämnas verkar för mig fullständigt vansinnigt.

Och man måste ju hämnas på ett smart sätt. Man behöver inte skita ned sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Är inte vårat juridiska system med fängelse som påföljd vid brott ett slags samhällets sätt att hämnas. I vissa länder som faktiskt till och med kallar sig civiliserade finns ju till och med dödsstraff! Ja det är en svår fråga det här med hämnd och jag tror att det är svårt att veta på riktigt hur man skulle göra själv om man blev utsatt för tillräckligt mycket av den där värre typen av mobbning man läser om i dagspressen och ser på TV. Generellt sett och i grunden så tycker jag det är fel att hämnas men jag kan personligen faktiskt inte svära på att jag skulle kunna låta bli. Det beror nog på i vilken omfattning och hur illa mobbingen gör mig tror jag om jag ska vara ärlig.

Aettan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan på sätt och vis hålla med musik. Det kan nog kännas rätt jäkla skönt för själen om man lyckas ge tillbaka. Det är ett sätt att visa för sig själv att man kan stå på sig och inte låta någon trampa på den. Bra för självkänslan liksom. Det är nog något som många kan känna igen sig i. Sedan om det är bra eller dåligt, och varför det är bra eller dåligt, det vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...