Desecrated Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 En polare till mig är i kina på affärsresa. Han gick in på en lokal musikbutik och upptäckte att deras priser är ungefär 85% av priserna på thomann. Så jag funderar på att skicka 10-20,000 till han och låta han köpa med sig några gitarrer hem, Men vilka gitarrer tror ni skulle sälja bäst här i Sverige via blocket eller tradera. Om dom ens går att sälja, skulle ni våga köpa en gitarr om ni visste att den var importerad från kina? Det är alltså inte dom här hemska piratkopiorna vi pratar om som typ "gibsun" och sådant, utan riktiga gitarrer. Själv har jag nog tänkte köpa mig en 8-strängad ibanez. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
SirAlex Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 En polare till mig är i kina på affärsresa. Han gick in på en lokal musikbutik och upptäckte att deras priser är ungefär 85% av priserna på thomann.Så jag funderar på att skicka 10-20,000 till han och låta han köpa med sig några gitarrer hem, Men vilka gitarrer tror ni skulle sälja bäst här i Sverige via blocket eller tradera. Om dom ens går att sälja, skulle ni våga köpa en gitarr om ni visste att den var importerad från kina? Det är alltså inte dom här hemska piratkopiorna vi pratar om som typ "gibsun" och sådant, utan riktiga gitarrer. Själv har jag nog tänkte köpa mig en 8-strängad ibanez. 8-strängat i Kina? är det verkligen sanning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 Det är alltså inte dom här hemska piratkopiorna vi pratar om som typ "gibsun" och sådant, utan riktiga gitarrer. Själv har jag nog tänkte köpa mig en 8-strängad ibanez. Eller så är det just det de är. Tillverkade i Kina fast med "riktiga" loggor på huvudena. Finns en tråd om sådana gitarrer här på forumet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 27 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 27 februari 2008 En polare till mig är i kina på affärsresa. Han gick in på en lokal musikbutik och upptäckte att deras priser är ungefär 85% av priserna på thomann.Så jag funderar på att skicka 10-20,000 till han och låta han köpa med sig några gitarrer hem, Men vilka gitarrer tror ni skulle sälja bäst här i Sverige via blocket eller tradera. Om dom ens går att sälja, skulle ni våga köpa en gitarr om ni visste att den var importerad från kina? Det är alltså inte dom här hemska piratkopiorna vi pratar om som typ "gibsun" och sådant, utan riktiga gitarrer. Själv har jag nog tänkte köpa mig en 8-strängad ibanez. 8-strängat i Kina? är det verkligen sanning? ibanez rg2228 kostar över 21.000 i sverige, kostar kring 14.000 via thomann. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 27 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 27 februari 2008 (redigerat) Det är alltså inte dom här hemska piratkopiorna vi pratar om som typ "gibsun" och sådant, utan riktiga gitarrer. Själv har jag nog tänkte köpa mig en 8-strängad ibanez. Eller så är det just det de är. Tillverkade i Kina fast med "riktiga" loggor på huvudena. Finns en tråd om sådana gitarrer här på forumet. Tror du dom säljer sådana i vanliga butiker ? Hur försäkrar man sig om att det är äkta gitarrer, serienumrera kanske ? Redigerat 27 februari 2008 av Desecrated Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 28 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2008 Okej grabbar, Vad tror ni om mikrofoner då, några shure, eller kanske en pod eller två, nåt annat som skulle vara värt att köpa med sig hem ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 februari 2008 Dela Postat 28 februari 2008 ngn liten preamp hade vart skoj, eller en deude mini.. det sistnämnda hade jag viljat ha från asien. om det är riktiga grejjer dvs och inte ngt SFL ist. för SSL.. 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 28 februari 2008 Dela Postat 28 februari 2008 Är ju inte otroligt att det är samma gitarrer som säljs som äkta i Europa. Inom cykelbranschen är det tydligen ett ganska stort problem med fabriker som tillverkar på beställning; Säg att t ex Kona (ingen aning om just deras cyklar byggs i Kina/Taiwan, men som exempel) beställer 100 000 cyklar från en fabrik i Kina. Fabriken får ju då exakta specar på cyklarna, ritningar o s v. Dom måste ju kunna bygga cyklarna. Men i själva verket bygger dom kanske 200 000 cyklar och säljer sen ytterligare 100 000 cyklar med egen dekal på, men som är exakt samma cykel som originalen. Skulle inte förvåna mig om detta förekommer inom många andra branscher också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 28 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2008 Är ju inte otroligt att det är samma gitarrer som säljs som äkta i Europa. Inom cykelbranschen är det tydligen ett ganska stort problem med fabriker som tillverkar på beställning; Säg att t ex Kona (ingen aning om just deras cyklar byggs i Kina/Taiwan, men som exempel) beställer 100 000 cyklar från en fabrik i Kina. Fabriken får ju då exakta specar på cyklarna, ritningar o s v. Dom måste ju kunna bygga cyklarna. Men i själva verket bygger dom kanske 200 000 cyklar och säljer sen ytterligare 100 000 cyklar med egen dekal på, men som är exakt samma cykel som originalen. Skulle inte förvåna mig om detta förekommer inom många andra branscher också. Behringer 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 28 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2008 ngn liten preamp hade vart skoj, eller en deude mini.. det sistnämnda hade jag viljat ha från asien. om det är riktiga grejjer dvs och inte ngt SFL ist. för SSL.. 🥰 Vågar man ta en preamp på flyget eller rent av posta den hit till sverige. Är inte risken ganska stort att något går sönder? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 28 februari 2008 Dela Postat 28 februari 2008 ngn liten preamp hade vart skoj, eller en deude mini.. det sistnämnda hade jag viljat ha från asien. om det är riktiga grejjer dvs och inte ngt SFL ist. för SSL.. 🥰 Vågar man ta en preamp på flyget eller rent av posta den hit till sverige. Är inte risken ganska stort att något går sönder? förvisso.. men som handbagage.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 28 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2008 ngn liten preamp hade vart skoj, eller en deude mini.. det sistnämnda hade jag viljat ha från asien. om det är riktiga grejjer dvs och inte ngt SFL ist. för SSL.. 🤪 Vågar man ta en preamp på flyget eller rent av posta den hit till sverige. Är inte risken ganska stort att något går sönder? förvisso.. men som handbagage.. Frågan är ju om man får ta med sig en mystisk elektrisk apparat på ett internationellt flyg idag 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gibson72 Postat 29 februari 2008 Dela Postat 29 februari 2008 Tjena grabbar! Har själv varit nere i Kina och lirat, i Beijing. Har transporterat gitarrrer fram och tillbaka utan problem hittills. Gjort tre resor med SAS och det har funkat klockrent med deras "skrymmande gods"transport. Tänk bara på att "stränga ner" gitarren och använda ett riktigt flightcase! Gibson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trombonisten Postat 29 februari 2008 Dela Postat 29 februari 2008 Några lösa tankar: - det finns kopior i omlopp. Nyligen stoppades ett par containers med fejkade Shure-mikrofoner på väg in i England. Till och med kartongerna såg exakt likadana ut. (originalet av SM58 görs annars i Mexico, så varför just den skulle vara billig i Kina förstår jag inte). - man tar en liten risk med att flyga med grejorna. Packa ordentligt bara. - man skall egentligen betala både tull och moms på grejer man köpt utomlands. Gränsen går vid ett värde på 1700 kronor. Läs mer på tullverkets hemsida: http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopava...6546800095.html Gunnar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 29 februari 2008 Dela Postat 29 februari 2008 ngn liten preamp hade vart skoj, eller en deude mini.. det sistnämnda hade jag viljat ha från asien. om det är riktiga grejjer dvs och inte ngt SFL ist. för SSL.. 😄 Vågar man ta en preamp på flyget eller rent av posta den hit till sverige. Är inte risken ganska stort att något går sönder? Köper du en preamp från Thomann postar de väl den. Sen kommer ju posttullen att öppna den och tullbelägga, men är den tillräckligt billig i Kina kan det ju vara lönt ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 29 februari 2008 Dela Postat 29 februari 2008 Jag har för mig att det finns någon regel om att man slipper moms och tull om man använt prylen ifråga i landet där man köpt den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.