Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare. Läser musikteori på fritiden och vi ska ha gehörsprov nästa vecka.

Mitt gehör är väll helt okey, det enda jag är lite sämre på är att höra vilken takt en låt spelas i.

T.ex skillnaden på 2/4 och 4/4, 3/4 och 6/8 m.m. Nån som har nåt bra tips på hur man ska höra vilken takt en låt spelas i, hur man ska räkna etc. Eller är det bara att lyssna och försöka analyser som gäller.

Tack.

Annons
Postat (redigerat)

23 visningar och inget svar. Då får väl jag försöka hjälpa dig då. 🙂

Jag tänkte ta några låtar som exempel för att enkelt demonstrera och förklara skillnaden. Om du inte hört låtarna så kan du väl försöka leta upp dem eller nått. Jag är inget proffs alls men har ju lite grundläggande hum iaf. 😉

2/4 - Bergakungens sal tex. - När man hör den så räknar man ju automatiskt "en, två, en, två".

4/4 - Sweet home alabama. - Typisk 4/4 och man räknar såklart "en, två, tre, fyr"

3/4- Kommer inte på någon nu - Men tänk en vanlig vals - "en, två, tre - en två, tre"

6/8 - The House of the Rising Sun - Typisk 6/8 - Räknar då "en, två, tre ,fyr, fem, sex"

sedan finns ju 5-takt, 7-takt o många många fler och andra roliga som 19/16 som tex. Mike Portnoy visar ett exempel på i en av hans trumvideos "Liquid Drum Theater". men jag antar att det inte är sådana taktarter ni komma få prov på. 🙂

Hoppas det var till någon hjälp... 🙂

Lycka till på provet

/M

Redigerat av Memphis
Postat
Tjenare. Läser musikteori på fritiden och vi ska ha gehörsprov nästa vecka.

Mitt gehör är väll helt okey, det enda jag är lite sämre på är att höra vilken takt en låt spelas i.

T.ex skillnaden på 2/4 och 4/4, 3/4 och 6/8 m.m. Nån som har nåt bra tips på hur man ska höra vilken takt en låt spelas i, hur man ska räkna etc. Eller är det bara att lyssna och försöka analyser som gäller.

Tack.

hej ! Tänkte försöka svara på det här med lyssna ut taktarter.

vet inte om du är hjälpt av det just nu ..eftersom det är i sista minuten..men till kommande situationer som denna kanske...

När man skall försöka lyssna ut en taktart gäller det att först försöka hitta grund pulsen i låten, vilket inte alltid är så lätt eftersom det finns musikstilar som inte alltid spelar grund pulsen så tydligt som i disco t ex där kicken åker "four on floor" låten igenom.

Hur som helst när du hittat grund pulsen försök hitta ettan i takten.... visst ettan är ju lätt att hitta eftersom det är den taktdel som takten börjar med... visst men när kommer ettan igen? Hur många puls slag kan du räkna till innan ettan kommer tillbaks?

Det är hur många pulser slag man kommer fram till som bestämmer vad som skall stå före slashen .

Inte helt lätt då inte alltid alla fjärdedelar eller åttondelar i bråktalet är jämt betonade.

men

genom att lyssna på olika stilar och de typiska kompfigurer och taktarter som de olika musikstilarna använder sig av.(var de typiska betoningarna/accenterna sitter)

genom att av ngn musiklärare /musiker lära sig hur man räknar i de olika taktarterna

kanske till och med lära sig att "taktera" till de enklaste taktarterna.. 4/4 3/4 etc kan man snabbt konstatera om det rör sig om en jämn taktart eller en udda taktart.

(taktera="vifta takten" system- för dirigenter... ambitiöst kanske.. men effektivt tro mig!))

vanliga taktarter är 4/4(4/4ala breve) 2/4 3/4 6/8 12/8

udda taktarter är 5/4 7/4 7/8 9/8 etc

4/4 2/4 samt4/4ala breve spelas "rakt" förutom när det är shuffle swing el triolfeel

4/4 och 2/4samt 4/4 ala breve är besläktade med varann. det är mest en fråga om olika sorters division och noterings sätt för ibland samma sak.

t ex 4/4 ala breve som läses och spelas som en tvåtakt fastän det är en fyrtakt.(väldigt vanligt i latinamerikansk musik)

Likadant är det med 3/4 6/8 och 12/8

olika division och noterings sätt för nästan samma sak.

skillnaden sitter i musikstil betoning och underdelning.

3/4 6/8 och 12/8 är alla i stort sett "vals takter"..gemensam nämnare är 3

undantag finns dock för 12/8. 12/8takt används t ex i låtar som bluberry hill,en sorts fyrtakt med triol feeling.

Alltså på varje fjärde del går det tre åttondelar ... som en tre takt på varje fjärdedel

En två tre Fyr fem sex Sju ått ni Ti elv tolv..

Då kommer vi osökt tillbaka till 4/4 med benämningarna swing shuffle eller triolfeeling.

Dessa tre benämningar är inget annat än 12/8 noterat i 4/4.

Alla tolv åttondelar spelas inte alltid ut , men de finns där "under huven"

Alltid när det pratas om swing feel kan man vara säker på att det på nåt vis har med siffran tre som upprepas jämt antal gånger att göra.

udda taktarter är i 9 fall av 10 sammansatta taktarter... ta 7/4 t ex ...kan delas in i en fyrtakt + en tretakt en två tre fyr fem sex sju ....lyssna på money med pinkfloyd som går i just 7/4...eller låten take five(jazz standard)som går i 5/4 1 2 3 4 5

/ok mycke nöje.....tack för ordet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.