Jump to content
Annons

val av mac?

marcurves (oregistrerad)

Recommended Posts

marcurves (oregistrerad)
Postat

Ja kort sagt om jag har en budjet på 10-12.000 vilken mac skall jag köpa?

Och hur långt räcker garageband?

Och vad kostar pro tools LE?

:rolleyes:

Annons
Postat

Att du försöker göra det enkelt för dig förstår jag, men det har du inte så mycket för. Vad du behöver för utrustning beror helt på vad du tänker göra. Beskriv närmre vad du vill göra så kanske vi kan hjälpa dig.

Mvh

Fredrik Sonefors

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

En Mac Mini och ett Saffire Pro 10i/o.

Minin startar på 5500 spänn

Minin är helt ok en polare har en, tar minimalt med plats bara lite större o omkretsen än ett CD fodral och runt 5 centimeter hög. Satsa på den med större hårddisk och uppgradera minnet själv istället det finns video på youtube hur man gör.

Ljudkortet 4500 eller nåt på Jam

Riktigt vettiga preampar i det också och antalet in och utgångar (även midi) gör det till ett kort du kan behålla länge.

Garageband funkar väl ok men på sikt så bör du nog satsa på Logic som numera är oerhört prisvärt.

A1

marcurves (oregistrerad)
Postat
Att du försöker göra det enkelt för dig förstår jag, men det har du inte så mycket för. Vad du behöver för utrustning beror helt på vad du tänker göra. Beskriv närmre vad du vill göra så kanske vi kan hjälpa dig.

Mvh

Fredrik Sonefors

Jora förstår 😛

De så att jag har allt jag behöver för studion m.m

Ljudkortet har stöd för mac också :rolleyes:

så de bara själva datorn jag behöver 🙂

marcurves (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Minin är helt ok en polare har en, tar minimalt med plats bara lite större o omkretsen än ett CD fodral och runt 5 centimeter hög. Satsa på den med större hårddisk och uppgradera minnet själv istället det finns video på youtube hur man gör.

Riktigt vettiga preampar i det också och antalet in och utgångar (även midi) gör det till ett kort du kan behålla länge.

Garageband funkar väl ok men på sikt så bör du nog satsa på Logic som numera är oerhört prisvärt.

A1

Så minin räcker alltså prestanda mässigt om jag byter minne?

var inne på en iMac men priset är rätt saftigt för en utan inkomst 😛

Redigerat av marcurves
Postat (redigerat)

själv kör jag en powermac g5 som ar 4,5år på nacken och den duger då till det mesta. minin bör funka bra med uppdaterat minne samt en snabbare hårddisk. tänk dock på att du msåte köpa till skärm, tangentbord och mus till minin så skillnaden till en imac kanske inte är så stor om du inte har dom grejerna sedan tidigare.

skulle dock avråda från att köpa saffire pro 10 kortet om den nu ändå skulle bli så du köper nytt kort. mitt har krånglat från dag 1. måste starta om kortet ca 7-12 gånger/dag och supporten är inte mycket till hjälp. preamparna låter otroligt bra när det väl funkar däremot.

Redigerat av technic
marcurves (oregistrerad)
Postat

jo de jag tänkte men jag kan väll köra med en skärm från pc? behöver inte vara nått spec. från mac eller?

okee tack 😛

Men en imac G5 med 2.4 ghz proc. skulle funka bra va? :rolleyes:

Postat
jo de jag tänkte men jag kan väll köra med en skärm från pc? behöver inte vara nått spec. från mac eller?

okee tack 😛

Men en imac G5 med 2.4 ghz proc. skulle funka bra va? :rolleyes:

En sån iMac skulle funka utmärkt för dig... men ligger på 13.495:-... kankse du skulle ha 2,0 ghz istället 11.295:-?

Postat

macbook...

man kan byta minne enkelt själv(betydligt billigare)

jag tycker inte man kommer så långt med garageband men många tycker ju om det

logic express är billigt och super

protools kan du ju endast använda med deras ljudkort som du säkert vet nu

Postat

Mvh

Fredrik Sonefors

Jora förstår 🙂 De så att jag har allt jag behöver för studion m.m Ljudkortet har stöd för mac också 🙂 så de bara själva datorn jag behöver 🙂

Drar ett litet exempel från vardagen och tar mig friheten att jämföra med vad man kan säga till en bilmekaniker om bilen är sönder.

Person: Hej, min bil är sönder.

Bilmekaniker: Jaha?!?

Resultat: Förvirring och bilen är fortfarande obrukbar.

Person: Hej, min bil startar inte när jag vrider på nykeln men startmotorn går. Du kanske kan hjälpa mig att lösa problemet?

Bilmekaniker: Följdfrågor som förmodligen slutar med ; Kom förbi verkstaden så tittar vi på bilen.

Resultat: Bilen blir lagad.

Så, för att underlätta för de som vill hjälpa dig kanske du kunde berätta vad det är för utrustning du vill para ihop en Mac med? 😄

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

A1

var inne på en iMac men priset är rätt saftigt för en utan inkomst 😉

Inte byter minne stoppar i mer själv och satsar på den med större hårddisk istället. Alltså den räcker ok i förhållande till priset och kan väl jämföras med en vanlig PC P4 (singelcore processor eller vad man ska kalla dom) på 3 Ghz med motsvarande specar. Man kan köra Macar och Logic i nätverk som nod dvs. man avlastar moderdatorn med hjälp av en annan mac i nätverk och det behövs så vitt jag förstår bara en programlicense av Logic pro 8. Typ två minis blir fortfarande nästan billigare än en Imac. Skärm funkar från din PC det följer VGA converter med, USB mus och tangentbord från typ Jula eller nåt. Kolla apples sida och läs. Ett sätt att smaka på Mac världen utan att det kostar skjortan och ändå få en ganska bra dator.

Redigerat av anarkisten1
Postat

A1

var inne på en iMac men priset är rätt saftigt för en utan inkomst 😉

Inte byter minne stoppar i mer själv och satsar på den med större hårddisk istället. Alltså den räcker ok i förhållande till priset och kan väl jämföras med en vanlig PC P4 (singelcore processor eller vad man ska kalla dom) på 3 Ghz med motsvarande specar. Man kan köra Macar och Logic i nätverk som nod dvs. man avlastar moderdatorn med hjälp av en annan mac i nätverk och det behövs så vitt jag förstår bara en programlicense av Logic pro 8. Typ två minis blir fortfarande nästan billigare än en Imac. Skärm funkar från din PC det följer VGA converter med, USB mus och tangentbord från typ Jula eller nåt. Kolla apples sida och läs. Ett sätt att smaka på Mac världen utan att det kostar skjortan och ändå få en ganska bra dator.

Pentium 4 är en ganska usel processor (varm och ineffektiv) och en core 2 duo på 1,83 GHz är bra mycket snabbare än en P4 på 3 GHz.

marcurves (oregistrerad)
Postat

A1

var inne på en iMac men priset är rätt saftigt för en utan inkomst 😛

Pentium 4 är en ganska usel processor (varm och ineffektiv) och en core 2 duo på 1,83 GHz är bra mycket snabbare än en P4 på 3 GHz.

Låter skit bra ska kolla runt lite 🙂 tack för alla svar 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.