Jump to content
Annons

Fråga ang utbildning (Skriver specialarbete)  

15 röster

1. 1. Pedagogiskt utbildad ( vid högskola el. dyl.)?

• Ja
      10
    • Nej
      5
  2. 2. Om du svarat "JA" (jobbar/ jobbat med)

• JA- Grundskola
      7
    • JA- Högstadiet
      9
    • JA- Gymnasium
      7
    • JA- Folkhögskola
      1
    • JA-Högskola (eller annan högre utbildning)
      2
    • NEJ- Grundskola
      5
    • NEJ- Högstadiet
      2
    • NEJ- Gymnasium
      2
    • NEJ- Folkhögskola
      2
    • NEJ- Högskola (eller annan högre utbildning)
      2

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan.

Håller på med ett specialarbete. Jag har själv jobbat som musiklärare på helgkurser, sommarkurser, inom musikskolan (dock bara tillfälliga vick) under ett antal år, och nu avslutar jag snart en pedagogisk utbildning vid KMH i Sthlm. Har själv upplevt att jag radikalt har förändrat mitt sätt att undervisa (åt det positiva hållet 🙂, sedan jag började med utbildningen.

Jag kommer att intervjua ett antal lärare (om det är någon här, som är sugen på att deltaga, PM:a mig). Frågorna kommer att handla om hur man ser på sin roll som lärare, hur man lägger upp lektioner, studieplaner, tillvägagångsätt, svårigheter?, vad är lätt?

varför man valde att jobba som lärare... osv...

Vore tacksam för er medverkan, om inte annat bara i denna gallup. Skriv gärna ner (antingen ur läraraspektl eller från elevperspektiv) era erfarenheter... Varför var just läraren xxx så bra? Varför var läraren xxx vansinnigt dålig? Ja, alltså, kör på med allt som ni varit med om i "skolbänken" ... eller..ja... inom ramen av det pedagogiska/metodiska iaf 🙂 (puh.. där borde jag ha eliminerat det mest irrellevanta 🙂 )

Tack för hjälpen/

Magnus

EDIT; Ett förtydligande ang. svarsalternativen...

Där det står uppradat olika grader av skolor, ska man kryssa i, var man undervisar/undervisat.

Redigerat av Umemagnus
Annons
Postat

Det kanske beror på att jag är musiklärare men jag får ingen logik i svarsalternativen...

Eller också är det så att du skrev IG på pedagogiken 😉

Postat
Det kanske beror på att jag är musiklärare men jag får ingen logik i svarsalternativen...

Eller också är det så att du skrev IG på pedagogiken 😉

Har förtydligat lite... Men, en hjälp på traven... om du är pedagogiskt utbildad inom musik, så svarar du "JA" på översta frågan. Sen går du ner och svarar på vilken nivå du har undervisat...

Postat

Ahhhhh.. dang... var tvungen att ha alla svarsalternativ i samma fråga..annars funkade röstningen inte.... My bad..

Men, nu funkar röstningen iaf 😉

Postat

Nu har jag röstat, men borde kanske tillägga att jag nästan enbart jobbade som musiklärare i korta vikariat. Det längsta var en termins ESV-musik, annars högst nån vecka och oftast bara en eller ett par dagar. Och sammanlagt under 1-1½ års tid.

Postat

Hej.

Jag är lärare, och undervisar i musikklass, men i andra ämnen än musik. Så jag vet inte om jag ens kvalar in som statistikunderlag. Jag har alltså inte kryssat i enkäten än.

Hojta till om du vill ha min medverkan.

/Bengan

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Jag har röstat.

Anmärkning.

Högstadiet hör ju också till grundskolan.

Anmärkning noterad ☺️ Tänkte dock att det kan vara något högre nivå på högstadiets musiklektioner jämnfört med låg- och mellanstadiets. Fast sånt är ju även olika om det är egen vald musikundervisning, eller "tvångsmusik i helklass"...

Redigerat av Umemagnus
Postat
Jag har röstat.

Anmärkning.

Anmärkning noterad ☺️ Tänkte dock att det kan vara något högre nivå på högstadiets musiklektioner jämnfört med låg- och mellanstadiets. Fast sånt är ju även olika om det är egen vald musikundervisning, eller "tvångsmusik i helklass"...

Självklart. Men det är grundskolan.

Postat
Jag har röstat.

Anmärkning.

Anmärkning noterad 😆 Tänkte dock att det kan vara något högre nivå på högstadiets musiklektioner jämnfört med låg- och mellanstadiets. Fast sånt är ju även olika om det är egen vald musikundervisning, eller "tvångsmusik i helklass"...

Självklart. Men det är grundskolan.

Japp!

Postat (redigerat)

Jag är under pågående utbildning på SMI, så jag svarade "ja" på om jag är utbildad. Kanske inte helt rätt, men ändå. Pluggade även en vända på KMH för en massa år sedan.

Jobbar samtidigt sedan 7 år på gymnasiet som musik- och ljudtekniklärare.

Redigerat av MusicNixon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.