Jump to content
Annons

5 mikrofoner till en dator?

fLa

Recommended Posts

Hej, jag håller på att bygga mitt hus och har planerat att ha 5-6 stycken mikrofoner runt om i huset kopplade till en dator som kör röstigenkännings program så jag kan styra mitt hus och andra skojiga saker.

Jag antar att ett röstigenkännings program bara klarar en mikrofon(detta är ett antagande!??) så hur då lösa problemet.

Antigen en extern mixer men det smidigaste vore en mjukvaru mixer, finns/passar det för mitt ändamål?

Finns det ljudkort med 5 mic ingångar? Känns som det smidigaste och billigaste lösningen?

Mikrofonen jag tänkt på är PZM-11 eller PZM-11LL där den första kräver fantom matning, hur löser jag det. Medans den andra inte gör det utan helt vanlig matning men har linelevel ut, enklare känns det som om jag inte måste ha en extern mixer? Eller, vill jag ha line-level eller inte? Jag kan inte mycket om denna värld så putta mig i rätt riktning! Detta med fantom, line-level, XLR, ADAT fattar jag ännu inget om men börjar känna igen orden 😄

Det hela måste givetvis kosta så lite som möjligt så kom gärna med alternativa lösningar och gärna föslag på andra mikrofoner.

/Fredrik

Dela på andra sajter

Annons

En mixer är den bästa lösningen av flera skäl.

1. Det är billigare.

2. Det är smidigare

3. Ditt rösigenkänningsprogram kommer med all sannolikhet inte stödja ljudkort med flera ingångar (att köra dom samtidigt).

4. Ljudkort med 4-5 ingångar har sällan så många preamps ==> du behöver skaffa dyra preampar... osv osv

En billig mixer med 5 mikrofoningångar kan du nog få för runt tusenlappen. Ljudkortet sitter förmodligen redan i datorn (ett sketet soundblaster kommer funka klockrent).

Dela på andra sajter

Jo det som du skrev är nog vad jag kommit fram till. Kan ni föreslå en bra mixer med 5 mikrofoningångar för en tusenlapp? Den jag hittat kostar närmare 7000:- och heter SCM-410 och verkar super bra men också super dyr.

Så vilka 5 portas mixer kan ni rekomendera som passar mikrofon(PZM-11) samt ett standard soundblaster ljudkort?

Ska jag ha PZM-11 eller PZM-11LL versionen?

/fLa

Dela på andra sajter

Hej, jag håller på att bygga mitt hus och har planerat att ha 5-6 stycken mikrofoner runt om i huset kopplade till en dator som kör röstigenkännings program så jag kan styra mitt hus och andra skojiga saker.

Coolt. 😄 Vad ska du köra för voice recognition mjukvara, om man får fråga?

Sorry att jag bara har motfråga och inget svar. 🙂

Dela på andra sajter

Jo det som du skrev är nog vad jag kommit fram till. Kan ni föreslå en bra  mixer med 5 mikrofoningångar för en tusenlapp? Den jag hittat kostar närmare 7000:- och heter SCM-410 och verkar super bra men också super dyr.

Så vilka 5 portas mixer kan ni rekomendera som passar mikrofon(PZM-11) samt ett standard soundblaster ljudkort?

Du lär ju inte behöva ha nån större ljudkvalitet (lite extra brus borde ju inte göra nån större skillnad) så kolla in Behringers mixrar.

Dela på andra sajter

Du lär ju inte behöva ha nån större ljudkvalitet (lite extra brus borde ju inte göra nån större skillnad) så kolla in Behringers mixrar.

Okey, men oj vilken djungel. UB, digital, analog, powered..vad ska jag ha? Kan somsagt inget om mixrar och allt det här så om ni kunde föreslå ett par stycken som skulle passa mina behov vore jag hemskt glad.

Det ska ju då helst passa till PZM-11 elelr PZM-11LL(vilken jag nu ska ha??) eller liknande mikrofon som kanke är bättre eller billigare.

/fLa

Redigerat av fLa
Dela på andra sajter

Du behöver ju inte ha nån inbyggd förstärkare eller effekter eller betala extra för DA-omvandlare, så de enklaste mixrarna ("analog" enligt Behringer) duger gott. Behringer har en serie som heter Eurorack/Eurodesk, som borde funka bra. Det enda du behöver veta sedan är att du får tillräckligt många ingångar...

Du pratade ju om två olika mikar, en som kräver fantommatning och en annan som ger linelevel-signal...

Alla de här mixrarna ska ha fantommatning, så det är inget problem med den micken, däremot måste ju mixern ha tillräckligt många preamps... Och det kanske blir lite dyrare eftersom de flesta mindre mixers jag sett bara har max 4 preamps.

Med line level-micken behöver du ju inte preamps (om jag nu inte är ute och cyklar), utan kan köra direkt. Då borde den här funka: MX802A

Ja, och sedan finns det säkert ett gäng andra fabrikat som borde funka precis lika bra, kolla runt lite på olika musikaffärssajter...

Dela på andra sajter

PS. Men på det här sättet kommer ju röstigenkänningsprogrammet att få en ihopmixad signal från de fem mickarna, så det kan inte veta varifrån rösten kommer... Men det kanske du var medveten om.

Vilket kanske kan göra det svårt för progget att tolka kommandot om det är blandat med (miss)ljud från de andra rummen...

Dela på andra sajter

Det finns väl nån mojäng som bara släpper igenom ljud över en viss nivå...

Doh!! Gate heter det ju! 😕

Om man slänger in en sån efter varje mik så borde det ju funka bättre... Men samtidigt bli dyrare...

Hmmm... Spännande det här...!

Dela på andra sajter

Ja just det, jag vill nog ha en gated mixer som dessutom är automatisk. Har hittat denna nedan (SCM410) som verkar vara perfekt för mitt ändamål, dock alldeles för dyr. Men det måste ju finnas billigare med samma funktioner, behöver ju inte top quality så att säga.

Den är gated och automatsik om jag förstår rätt samt med phantom driving tror jag??

http://www.shure.com/mixers/models/scm410.asp

Finns det billigare liknande?

/fLa

Dela på andra sajter

Du får väl koppla en brytare till varje mikrofon så man måste hålla inne en knapp när man ska prata. Att börja gatea blir dyrt och det kommer va svårt att få till i praktiken.

Om man ska koppla en brytare till varje mick skulle man väl lika gärna kunna sätta en kontrollpanel som styr de funktioner man vill eftersom man ändå måste trycka på en knapp.

Varför inte prova en mjukvaru-gate?

Dela på andra sajter

En mjukvaru gate låter intressant, kan du ge förslag på sådan?

/fLa

PS Jag har inte bestämd mjukvara, tittat på HAL2000 samt Dragon Naturally Speaking finns hur mycket som helst.

Dela på andra sajter

Vad tror ni om en M-Audio Delta 1010LT kort? http://209.132.209.147/products/en_us/Delta1010LT-focus.html

Kan jag koppla 5 stycken PZM-11LL mikrofoner till detta kort?

Kan jag mixa ihopp dessa 5 ljudkanaler till en kanal med mjukvara som jag sedan skickar till röst igenkänningsprogrammet?

Kan man med mjukvara gata dessa 5 ingångar?

Många frågor blir det, tackar för all hjälp jag redan fått, toppen bra 😆

/fLa

Dela på andra sajter

Japp, det ska gå, bara nu den där micken verkligen skickar iväg line-nivå...

När det gäller gatening så gissar jag bara, men det vore väldigt konstigt om man inte kunde lägga effekter direkt på ingångarna.

EMUs större kort kan absolut fixa det också, om du vill ha ett alternativ. Vet inte vilket som är bäst/billigast.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.