Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har ett litet problem med projekt som alltid är allderless för stora. Läste om Tipset i studio för ett tag sen om "Remove"- och "Compact"funktionerna i Regionslistan. Probelet där är väl bara att filerna inte försvinner från datorn? Det gör dom inte för mej i alla fall, utan projektet tar lika mycket plats som det gjorde innan.

Finns det nått lätt sätt att bara rensa bort allt skit, både från projektet och från datorn, så man både sparar utrymme och datorkraft?

Ett annat problem jag har, som förmodligen är lite enklare att få svar på, är att när jag importerar filer till projekt kopieras dom inte alltid till Audio-mappen. Så om jag senare plockar bort oginalfilen, men ändå vill ha kvar den i pro tools blir det ganska problematiskt. Lösning?

Det andra problemet hänger lite ihop med det första eftersom jag ofta manuellt deleatar filer jag vet att jag inte använder i projektet, och då tar jag även bort nermixade filer som jag senare importerat igen (om ni förstår hur jag menar nu?). Ibland funkar det, ibland inte.

Tacksam för svar!

MVH

Johan

Annons
Postat

På ditt första problem så väljer du att markera alla filer som inte används i regionslist. Välj sedan clear och i dialogrutan som kommer upp väljer du delete. Då tas alla filerna som inte används bort från din hårddisk. (OBS! filerna tas bort för gott och du kan inte få tillbaka dem), du kan välja att spara alla hela filer, det brukar jag göra. Har för mig det heter i regionslist select alla files except whole files.

På ditt andra problem kan du testa att gå till setup/preferences välj i dialogrutan som kommer upp processing och under Import har du en lite ruta du kan bocka för som det står automatically Copy files on import. Du kan ju testa och se om detta hjälper.

MVH

Anders

Postat

Hej!

Jag gjorde alltid så förr. Men nackdelen jag ansåg med att göra så var dels att man var tvungen att sitta ocyh trycka 1000 gånger på "Yes" innan allt var borta, samt att den fortfarande lämnar en herrans massa filer kvar på datorn.

Det jag vill är altså att allt ska tas bort, förutom det som syns i projektet. Ja, eller om det råkar ligga en playlist på någon kanal så visst....

/Johan

Postat (redigerat)
Hej!

Jag gjorde alltid så förr. Men nackdelen jag ansåg med att göra så var dels att man var tvungen att sitta ocyh trycka 1000 gånger på "Yes" innan allt var borta, samt att den fortfarande lämnar en herrans massa filer kvar på datorn.

Det jag vill är altså att allt ska tas bort, förutom det som syns i projektet. Ja, eller om det råkar ligga en playlist på någon kanal så visst....

/Johan

Tjena Johan

Om du vill slippa trycka på yes 1000 ggr så välj istället bara att ta bort dem från sessionen, inte från hårddisken. Ta sedan "Save projekt to new folder" och kryssar i att du vill ha med "audio files". Då får du endast med dem filer som används i projektet i en ny fin mapp som kommer va alldeles lagom stor =) Sen är de bara att ta bort den gamla mappen. Så brukar jag alltid göra när jag är klar med en låt innan jag ska börja mixa. Kolla bara att den nya versionen verkligen innehåller alla filer så något inte har sprungit iväg 😉

/Linus

Redigerat av Limpan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.