Johan Royen Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 spass: Trodde du att de skulle bli arga för att du lyssnat på deras musik? Musik finns i första hand till för att lyssnas på, inte för att fodra skivbolagsdirektörens fickor. Har du faktiskt laddat ned deras musik, förresten? Hybris och F&F har en hel del skön musik i sina kataloger ... PS. Om vi håller oss till ämnet så kommer inte en arg Olsberg att slå ihop tråden med Allmänna fildelningstråden. DS.
Thimmie Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Intressant debatt. Här här ett citat från DN. "Den nybildade organisationen vill lösa problemen med fildelning genom att efterlikna de gratistjänster som finns - men man strävar efter att göra dem tekniskt enklare. Att ladda ned från illegala nätverk upplevs av många som ganska krångligt." Min spontana reflektion: finns det något som är lättare än iTunes? Inte ens Piratebay i min mening.
tugboat Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 jag måste säga själv att lite överraskad över resultatet av mitt utskick.än så länge har mer än hälften svarat och bara en har varit negativ till att jag laddat ner deras musik illegalt. resten säger bara att jag fått tag på en massa bra musik och hoppas att jag tycker om det. och jag som försökte skapa en debatt... Jag tror det är här kärnan till problemet ligger. Du lever i en helt annan verklighet än vad jag, och många av dessa "artister", gör. För dig är det en överraskning att folk är okej med att göra musik gratis och inte vänta sig någon ersättning för det. Att folk helt enkelt gör musik för att de tycker det är kul/inspirerande/tvunget osv. Och att pengar inte ens finns med i bilden. Pengar finns inte på kartan. Man köper inte ett ljudkort för att man vill tjäna pengar. Börjar man, trots allt, tjäna pengar så är det en bonus. Och om denna inkomst sedan försvinner pågrund av någon faktor så är det pluss minus noll, tillbaka till början. Ingen förändring. Lika glad som förut. Men du och många andra tror jag inte riktigt förstår den drivkraften, att pengar inte finns med i bilden. Och alla ni som säger att kulturen kommer att dö om fildelningen fortsätter, ni har verkligen ingen aning om hur det ligger till.
Thimmie Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 ...och för att förgylla den här debatten ännu mer. http://torrentfreak.com/nin-uploads-new-al...nt-sites-080303
spass Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 jag måste säga själv att lite överraskad över resultatet av mitt utskick.än så länge har mer än hälften svarat och bara en har varit negativ till att jag laddat ner deras musik illegalt. resten säger bara att jag fått tag på en massa bra musik och hoppas att jag tycker om det. och jag som försökte skapa en debatt... Jag tror det är här kärnan till problemet ligger. Du lever i en helt annan verklighet än vad jag, och många av dessa "artister", gör. För dig är det en överraskning att folk är okej med att göra musik gratis och inte vänta sig någon ersättning för det. Att folk helt enkelt gör musik för att de tycker det är kul/inspirerande/tvunget osv. Och att pengar inte ens finns med i bilden. Pengar finns inte på kartan. Man köper inte ett ljudkort för att man vill tjäna pengar. Börjar man, trots allt, tjäna pengar så är det en bonus. Och om denna inkomst sedan försvinner pågrund av någon faktor så är det pluss minus noll, tillbaka till början. Ingen förändring. Lika glad som förut. Men du och många andra tror jag inte riktigt förstår den drivkraften, att pengar inte finns med i bilden. Och alla ni som säger att kulturen kommer att dö om fildelningen fortsätter, ni har verkligen ingen aning om hur det ligger till. nästan alla program jag har på datorn är fria eller open source firefox, gimp, neooffice mm. och jag är inne varje dag på internet archive och letar fri bra musik. och nästa musikprojekt jag gör kommer också vara helt gratis men om man väljer att sälja sin musik då ska man ju fortfarande kunna göra det. och om man vill sälja sin musik förstår jag inte hur man kan tycka att det är rätt att folk inte betalar för den... men jag älskar allt som är fritt!
spass Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 spass: Trodde du att de skulle bli arga för att du lyssnat på deras musik? Musik finns i första hand till för att lyssnas på, inte för att fodra skivbolagsdirektörens fickor. Har du faktiskt laddat ned deras musik, förresten? Hybris och F&F har en hel del skön musik i sina kataloger ... PS. Om vi håller oss till ämnet så kommer inte en arg Olsberg att slå ihop tråden med Allmänna fildelningstråden. DS. nej jag har inte laddat ner något men jag lyssnade ganska mycket på myspace och det var mycket som var bra. jag kanske köper något på itunes senare... vi har ju lite hakat upp oss på fildelningen i denna diskussionen men det är ju det som gör TSM så paradoxalt. eftersom de ändå vill ju sälja skivor... de enda det säger om fildelning är ju att det inte går att stoppa sen säger de att alla bolag är så konservativa och bara vill sälja cd men vilka skivbolag i världen har inte anpassat sig till digital distribution idag?
Johan Royen Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Poängen från TSM:s sida gissar jag är dels att musiken är alldeles för dyr på de lagliga alternativen ("man ska få jättemycket musik för jättelite pengar") och det faktum att fildelningen inte går att stoppa. Det verkar vara det som folk har svårast att förstå, för att stoppa fildelning måste du i princip stänga ned internet och ta ifrån folk deras datorer, mobiltelefoner med mera.
xarl Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Skivbranschen tog alldeles för många år på sig innan de accepterade att musiken kommer distribueras över nätverk framöver. Det hade mer eller mindre bara handlat om att erbjuda produkterna genom de nya kanalerna. De stora förlorarna är ju de stora bolagen som tjänat de stora pengarna på skivförsäljningen, och därtill även kontrollerat marknaden. Men skivförsäljningen är inte en Mega-artists enda och största inkomstgenerator. Reklam, merchandise, turneér inbringar ohyggliga summor. Men där är kanske skivbolaget inte en inblandade, utan andra bolag som äger rättigheterna till artistens "image"...... Så, den stora förloraren är ju stora skivbolaget. Liknelsen med Aftonbladet.se är intressant, Att ha en sida med så många besökare drar till sig annonsörer, vilkete genererar pengar. När man efter många år vant sig vid och kanske blivit "beroende" av utbudet som finns på aftonbladet.se dyker PLUS upp, nu måste du plötsligt betala för visst innehåll. Vissa downloadsajter har ju gått så långt att de säljer krediter för hur mycket du kan ladda ner via deras tracker..... Det är väl ok med skivbolag som inte har någon ambition att sälja skivor eller downloads, men vad ska de då fylla för funktion? Vara någon form av officiell-release pelare. Man får ju hoppas att artisterna som signat med bolagen delar deras inställning om fildelning. Lite av mina funderingar kring detta. /X
xarl Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Den nybildade (TSM) organisationen vill lösa problemen med fildelning genom att efterlikna de gratistjänster som finns - men man strävar efter att göra dem tekniskt enklare. Att ladda ned från illegala nätverk upplevs av många som ganska krångligt. - Den som vill ladda ner ska få jättemycket musik för jättelite pengar, tycker Mattias Lövkvist. (DN) Jag förstår inte riktigt vad som är deras plan. De säger varken att de är för eller mot illegal fildelning. Det ska bli spännande att se vad som händer. Nä jag håller med, verkar ju smått idiotiskt, det borde väl anses positivt att många skyr illegala-nedladdnindsajter för att det är krångligt. Om en del av TSMs ide är en sajt där man kan ladda ner alla ansluta bolags, artisters låtar fritt för en mkt låt abonemangskostnad så brister ju ALLT om inte alla bolag är med. Det är ju en del av det unika med illegala nedladdningsalternativen, det finns nästan inga begränsningar vad gäller utbudet, i stort sett allt finns tillgängligt bara ett klick bort..... /C
zagabar Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Tänk er forna tiders hästvagnsmakare. Det fanns en marknad och folk var beredda att betala för hästvagnar. Sedan kom bilen och den marknaden dog ut. 😕 Den där varianten har framförts många gånger och av betydligt skickligare debattörer än du. Ingenting tyder på att folk är mindre intresserade av musik. Efterfrågan har inte förändrats, till skillnad från hästvagnsmakeriet i ditt klyftiga exempel. Så varför i hela världen ska vi plötsligt gå med på att ingen längre betalar för varorna man tillgodogör sig? Jag klagar inte på den som söker nya lösningar, däremot ogillar jag det skenheliga goodwillfiskeri hobbynissarna bakom The Swedish Model sysslar med. Om man verkligen anser att fildelning är så fantastiskt borde man bjuda ut hela sina kataloger gratis. Mm, det tror jag säkert. Jag är inte ute efter att debattera, det är just det som är min poäng. Varför skapa en debatt av det när man kan göra så mycket annat i livet än att sura? Spelar ingen roll hur ni vrider allt, det kommer inte stoppas. Det är det ni inte kan blunda för. Som sagt, finns inte lika mycket efterfrågan, hade det funnits det så hade detju köpts skivor. Spass: det är ju inte så att marknaden har ändrats.folk vill ju fortfarande ha musik/program/filmer men de vill helt enkelt inte betala för sig. och varför ska antipirater komma på en ny lösning när lösningen redan finns: itunes, emusic och många fler lösningen idag är ju isåfall att sätta dit alla som fildelar!!! och de som vill sprida sin musik gratis har ju redan alla möjligheter att göra det tex: myspace, internet archive eller egna hemsidor problemet är ju att det är så enkelt att vara olaglig precis som det är enkelt att köra för fort eller gå mot rött eller mörda. men det gör det ju inte mer rätt bara fö att man kan göra det. illegal fildelning är ett brott och kommer vara det så länge det finns upphovsrätt. Joo marknaden har förändrats. Uppenbarligen. Folk köper inte lika mycket musik, de laddar ner istället. Du tycker alltså på allvar att man ska sätta ditt alla som fildelar? Mer än hälften av sveriges befolkning? Det är ju helt befängt. Hur i all världen skulle det gå till? Världen är vad vi människor gör den till. Varken mer eller mindre. Om alla mäninskor hade varit för att döda folk hade det inte varit etiskt fel att göra det. Alla värderingar och sådant har att göra med inpräntningar i samhället från forna tiden och folket som lever nu. Den gamla inpräntningen säger att det är fel att ladda ner andras musik gratis. Över hälften av sveriges befolkning håller inte med. Lever vi inte i en demokrati? Varför ha regler som gör över hälften till brottslingar? Något är fel då. Det är i sådana tider gamla inpräntningar och konservativa system måste dö ut. Vill dock inte förstöra tråden genom att röra upp det till en diskussion om allmän piratiering. Jag är inte ute efter att debattera, ni kan svara på mina frågor om ni vill, men jag tänker sluta här så motfrågor kommer ignoreras. Som sagt så tycker jag inte om bråken och tjafsen om detta utan tycker det är helt onödigt och det är endast det som är min poäng. Jag vet era åsikter och ni vet mina.
xarl Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 ...och för att förgylla den här debatten ännu mer. http://torrentfreak.com/nin-uploads-new-al...nt-sites-080303 Det här va rätt intressant! På The Pirate Bay har Ghost I - 2008 just nu drygt 3500 distributörer (vilket är väldigt mycket)(tog minder än 1 min att ladda ner) Som det står i torrent infon så är NIN medvetna om att part II-IV av releasen även kommer finnas på diverse bit torrent trackers men uppmanar att man ska ladda ner från deras server för $5. Generöst pris måste jag medge. men när jag läser bland kommentarerna på den "illegala" torrent som mycket riktigt finns där så är det jättemånga som betalat för att ladda ner från NINs sajt, men det funkar inte så då tankar dom via The Pirate Bays tracker istället ...... 😛 /X
xarl Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Tänk er forna tiders hästvagnsmakare. Det fanns en marknad och folk var beredda att betala för hästvagnar. Sedan kom bilen och den marknaden dog ut. Och bilen va den gratis eller? /X
Demomannen Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Pengar finns inte på kartan. Det är ju självklart att de allra flesta sysslar med musik av betydligt ädlare orsaker än ekonomi. Behöver inte ens sägas. Men den som har musik till yrke och ser hur hans tjänster är lika efterfrågade som förr, med den stora skillnaden att folk plötsligt inte vill betala för dem - kan du förstå dennes frustration? Om du inte vill köpa det jag säljer så slipper du. Men om du vill ha det jag säljer får du vara så god och betala det pris jag begär. Mycket enkel moral, inte sant? Swedish Model-nissarna får jättegärna dela ut sin musik gratis, sänka priset till 10 öre per låt eller göra vad de vill. Men om jag vill sälja låtar för tio kronor styck eller cd-skivor för 200 kronor, är vi överens om att det också är min rättighet att göra så utan att bli bestulen?
VacUm Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Pengar finns inte på kartan. Det är ju självklart att de allra flesta sysslar med musik av betydligt ädlare orsaker än ekonomi. Behöver inte ens sägas. Men den som har musik till yrke och ser hur hans tjänster är lika efterfrågade som förr, med den stora skillnaden att folk plötsligt inte vill betala för dem - kan du förstå dennes frustration? Om du inte vill köpa det jag säljer så slipper du. Men om du vill ha det jag säljer får du vara så god och betala det pris jag begär. Mycket enkel moral, inte sant? Swedish Model-nissarna får jättegärna dela ut sin musik gratis, sänka priset till 10 öre per låt eller göra vad de vill. Men om jag vill sälja låtar för tio kronor styck eller cd-skivor för 200 kronor, är vi överens om att det också är min rättighet att göra så utan att bli bestulen? Vad du (och många med dig) inte riktigt verkar fatta är att det inte handlar om det är ok eller inte. Dom flesta svenskar piratladdar oavsett hur fruktansvärt du tycker det är och det är inte så väldigt mycket att göra åt.
Demomannen Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Dom flesta svenskar piratladdar oavsett hur fruktansvärt du tycker det är och det är inte så väldigt mycket att göra åt. Det är inte riktigt sant, det finns massor av tänkbara åtgärder. I USA har man vänt trenden genom att lagföra brottslingarna, så även i andra länder. Det tycks bara vara i Sverige som vi på inga villkor kan tänka oss att straffa dem som bryter mot lagen. Tre enkla punkter: -Höj straffskalan så att polisen får ta reda på ip-nummer bland dem som fildelar, eller ändra tillämpning av lagen. -Genomför punktinsatser och åtala dem som trots varningar fortsätter fildela, oavsett hur mycket eller lite man delat eller laddat hem. Det ska gå snabbt att komma till rättegång, avsätt resurser för detta! -Sälj drm-fria mp3:or samt okomprimerade filer till vettiga priser på iTunes eller liknande. Skivbolagen ska se till att möta kundernas behov!
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Tror att TSM är framtiden!Tycker att musiker skall skänka sin musik precis som du kan läsa aftonbladets nyheter på nätet gratis så tycker jag att man skall kunna lyssna på (tanka hem) musik på en sida och artisten kan få intäkter via reklam osv.. Rent teoretiskt kan jag redan idag lyssna på nästan allt gratis och lagligt på youtube, myspace osv... Så jag är mot olaglig fildelning men för att artisten ger bort sin musik och på så sätt blir det laglig fildelning! och den artist som inget företag vill göra reklam hos? H*n får väl skicka in ett klagomål till samma byrå som handhar ärenden åt artisterna vars musik ingen vill köpa (eller ens lyssna på)? fast det är väl skillnad på en artist som publiken vill höra men ingen vill sponsra - å en som ingen vill höra? eller?
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Tycker det är töntigt av er total-anti-pirat-snubbar/snubbor att klanka ner på denna idé eller samling eller vad ni nu vill kalla den. Ni själv har inte kommit med några konkreta lösningar. intressant du kan väl förklara vad iden är? och jo, förslag till konkreta lösningar finns om du orkar leta lite men lättare att påstå det du påstår förstår jag vad hade demokrati med saken att göra - du kan väl förklara?
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Man köper inte ett ljudkort för att man vill tjäna pengar. du har nog helt rätt i dom flesta fall där men att driva skivbolag är ju något annat hur går det ihop?
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 för att stoppa fildelning måste du i princip stänga ned internet och ta ifrån folk deras datorer, mobiltelefoner med mera. nej det måste man inte alls
Johan Royen Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Det är väl ok med skivbolag som inte har någon ambition att sälja skivor eller downloads, men vad ska de då fylla för funktion? Vara någon form av officiell-release pelare. Åtminstone Hybris resonerar så att om 3000 pers laddar ned deras skivor och 10% av dessa sedan går och köper skivan har de sålt 300 skivor som de inte hade sålt annars. Många andra skivbolag resonerar som så att varje nedladdad låt == 1 färre sålda skivor, vilket helt enkelt inte stämmer. Demoproducenten, hur ska man annars kunna hindra folk från att sätta upp darknets och/eller brightnets eller helt enkelt dela filer via mejl, dvd-r, usb-minnen, mm? För att inte tala om att tekniken hela tiden utvecklas och där har fildelarna övertaget eftersom alla motåtgärder sker som en reaktion på utvecklingen.
spass Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Det är väl ok med skivbolag som inte har någon ambition att sälja skivor eller downloads, men vad ska de då fylla för funktion? Vara någon form av officiell-release pelare. Åtminstone Hybris resonerar så att om 3000 pers laddar ned deras skivor och 10% av dessa sedan går och köper skivan har de sålt 300 skivor som de inte hade sålt annars. Många andra skivbolag resonerar som så att varje nedladdad låt == 1 färre sålda skivor, vilket helt enkelt inte stämmer. Demoproducenten, hur ska man annars kunna hindra folk från att sätta upp darknets och/eller brightnets eller helt enkelt dela filer via mejl, dvd-r, usb-minnen, mm? För att inte tala om att tekniken hela tiden utvecklas och där har fildelarna övertaget eftersom alla motåtgärder sker som en reaktion på utvecklingen. jag vet inte om det fortfarande är så men innan fick man göra kopior och blandband till sig själv och sina kompisar. problemet med fildelning är ju att alla kommer åt det
Johan Royen Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Nu börjar vi halka utanför ämnet men var går i så fall gränsen för vem som räknas som en kompis?
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Nu börjar vi halka utanför ämnet men var går i så fall gränsen för vem som räknas som en kompis? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Demoproducenten, hur ska man annars kunna hindra folk från att sätta upp darknets och/eller brightnets eller helt enkelt dela filer via mejl, dvd-r, usb-minnen, mm? För att inte tala om att tekniken hela tiden utvecklas och där har fildelarna övertaget eftersom alla motåtgärder sker som en reaktion på utvecklingen. handlar inte så mycket om att hindra utan om att erbjuda fria legala alt samtidigt som man tar betalt via en licens på bredbandet var man tankar sen spelar ingen roll - man betalar upphovsavgift (eller vad man nu vill kalla den) i vilket fall, men statistiken kommer grunda sig på dom legala nedladdni9ngssajter som måste byggas upp där har branschen ansvaret kort: det gäller att erbjuda något som slår undan benen på dom olagliga alt som finns idag - inte lägga ner resurser på att jaga dom om folk ändå betalar för det dom laddar ner via sitt bredband så finns ingen anledning att inte använda legala alt har tjatat tidigare om detta - å inväntar nu den sedvanliga gnällkören som inte vill betala för det andra laddar ner (förmodligen inte för det man laddar ner själv heller) 😮
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Vad du (och många med dig) inte riktigt verkar fatta är att det inte handlar om det är ok eller inte. Dom flesta svenskar piratladdar oavsett hur fruktansvärt du tycker det är och det är inte så väldigt mycket att göra åt. gäller denna tankebana all illegal verksamhet eller bara nedladdning tycker du?
MikkeÖland Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 för att stoppa fildelning måste du i princip stänga ned internet och ta ifrån folk deras datorer, mobiltelefoner med mera. nej det måste man inte alls Jovisst måste man det. Men inte ens det kommer att hjälpa. / Mikke
Demonproducenten Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 för att stoppa fildelning måste du i princip stänga ned internet och ta ifrån folk deras datorer, mobiltelefoner med mera. nej det måste man inte alls Jovisst måste man det. Men inte ens det kommer att hjälpa. / Mikke nej det måste man inte ☺️ läs ovan - igen fildelning i sig behöver inte stoppas - bara den illegala delen
MikkeÖland Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 för att stoppa fildelning måste du i princip stänga ned internet och ta ifrån folk deras datorer, mobiltelefoner med mera. nej det måste man inte alls Jovisst måste man det. Men inte ens det kommer att hjälpa. / Mikke nej det måste man inte ☺️ läs ovan - igen fildelning i sig behöver inte stoppas - bara den illegala delen Det är bara fjantigt av dej DP att du försöker ge intrycket att du tror att du/man kan stoppa den illegala fildelningen. Om det gick, tror du inte att man redan nu hade gjort det. Alla försök har bara resulterat i mer illegal fildelning. När danskarna nyligen försökte stoppa att man skulle kunna nå TPB från Tele2 i Danmark så ökade defacto trafiken t/f TPB med dryga 10% från just Danmark. Jag kan förstå att du vill att det ska va möjligt ( det önskar jag med ). Men så är det inte. Ska du förhindra illegal fildelning så får du övervaka vad som skickas och då förstör du defacto själva ideen med internet. Dvs då stänger du ner internet. Då kommer kidsen att "fildela illegalt" på annat sätt. Gamla gubbar som du o jag fattar inte och hänger inte med ( precis som det ska vara om man ska vara allvarlig ). Även om du kanske inte fattar så vänder jag mej emot att du sprider lögner som att det går att stoppa illegal fildelning utan stänga internet. / Mikke
Mr Keys Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 jag tror det är omöjligt att stoppa all illegal fildelning, men att vända trenden (vilket är det viktigaste) tror jag inte är omöjligt.... snart slår farbrorn ihop trådarna kanske??? ☺️🙂
zagabar Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Tänk er forna tiders hästvagnsmakare. Det fanns en marknad och folk var beredda att betala för hästvagnar. Sedan kom bilen och den marknaden dog ut. Och bilen va den gratis eller? /X Och en dator med internet gratis eller?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.