Jump to content
Annons

Övningar för vänsterfoten?


paco

Recommended Posts

Jag har sett att på vissa trummisar går vänsterfoten hela tiden, oavsett vad de spelar. De håller takten oftast med åttondelsnoter. Mitt problem är att jag kan bara göra det med högerfoten, inte så bra eftersom där sitter kickpedalen. Hur tränar man över detta till vänster sida?

Nu har jag bara vänstern som en tyngd på hihatpedalen. Blandar jag in vänsterfoten, så brukar oftast högerfoten börja spela på alla nedslag. Finns det nåt bra sätt att öva bort dessa begränsningar.

Jag tänkte inte på det då, men i ett avsnitt av dokusåpan The Barkers, på MTV, sa Travis Barker efter en konsert till sin flickvän, "Älskling, idag använda jag vänsterfoten för första gången." Nu fattar jag hur stort det var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har sett att på vissa trummisar går vänsterfoten hela tiden, oavsett vad de spelar. De håller takten oftast med åttondelsnoter. Mitt problem är att jag kan bara göra det med högerfoten, inte så bra eftersom där sitter kickpedalen. Hur tränar man över detta till vänster sida?

Nu har jag bara vänstern som en tyngd på hihatpedalen. Blandar jag in vänsterfoten, så brukar oftast högerfoten börja spela på alla nedslag. Finns det nåt bra sätt att öva bort dessa begränsningar.

Jag tänkte inte på det då, men i ett avsnitt av dokusåpan The Barkers, på MTV, sa Travis Barker efter en konsert till sin flickvän, "Älskling, idag använda jag vänsterfoten för första gången." Nu fattar jag hur stort det var.

det är bara att öva hur tråkigt det än låter, sitt och håll en konstant åttondelsbeat med vänsterfoten och försök spela som vanligt med dina andra lemmar, handlar om att träna upp koordinationsförmågan, svårt till en början men det är bara att nöta och nöta.

och angående travis barker så sa han väl så pga han hade brutit vänsterfoten och inte kunde använda den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kallas koordination. 🙂 Övning ger färdighet som man säger. Att hålla takten med Hi-hat´en med vänsterfoten är i början väldigt svårt. Ibland kan det var till hjälp för att hålla takten i det hela och för att inte villa bort övriga musiker när man gör udda och roliga fill-in mm. Att tex hålla jämna fjärdedelar i en fyrtakt vad man än gör. Jag använder mig av hi-hatén ibland om det är till hjälp, annars skippar jag det eftersom det tar ett tag att få in.. lat som man är.. 😛

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag började öva in hihaten som ett komplement till riden började jag way over my head, och försökte få 7takt, eftersom det var det jag spelade mkt under den tiden. helt fel. jag tappade bort mig totalt och tyckte bara att det var drygt att öva.

men så satt jag hemma hos mor och far och åt pyttipanna och upptäckte hur jag körde 2slag höger 2 slag vänster i raka 8delar.. jag övade det tills det satt ordentligt, sen började jag öva på mitt kit att spela enkelt 4 komp ettan och trean markerar man med hihat, bastrumman kör på ettan..

men för enkelhetens skull kan du börja spela hihat o baskagge som du spelar bastrumma o virvel. så bastrumma 1 hihat 3. o sen typ ride på fjärdedelar.. sen när du känner att de behärskar det går du vidare och spelar hihat o virvel samtidigt..

det finns så många övningar man kan göra för att få koordinationen för två fötter.

om ca. en 40 min. får jag hem min högradel på min dubbelkick som jag inte sett på två år, så det kommer choppas ganska ordentligt nu med en gång.. 😛

lycka till med övandet.

o just det. glöm för guds skull inte metronomen ! jag köpte en liten inear-metronom för några år sen för att ha o öva till. skitbra!! tar itne mkt plats och man kan ha den under kåpan på lurarna/hörselkåporna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Memphis sa så handlar detta om koordination. Men hur tränar man upp den?

Jo, jag kommer till det, men angående din vänstra fot så är det att helt enkelt utsätta den för aktivt spel i någon form för att träna upp den. Börja gärna med de allra enklaste övningarna för att låta vänsterfoten "komma in i matchen" så att säga. T.ex. att bara trampa ner hi-hat:en på varje virvelslag på t.ex. 2 & 4 när du spelar högerhanden på ridecymbalen. Vart eftersom ökar du svårighetsgraden. Poängen är alltså att låta vänsterfoten jobba så att du kommer ifrån ovanan att vänsterfoten bara fungerar som en vikt för att pressa ihop hi-hat locken. Men att börja övningarna på en otroligt enkel nivå till att börja med så att man skyndar långsamt är väldigt viktigt!

Ett annat tips är att alltid vara avslappnad i kroppen, för om kroppens muskler är spända så kommer även hjärnan bli spänd och då kommer låsningarna som gör att allting bara skiter sig.

Hjärnan fungerar ju så att en dålig koordination skapar ett hinder för att kunna utföra det man vill. För en trummis så innebär det att om man har dålig koordination i t.ex. händerna så påverkar det även fötterna väldigt mycket. Tränar man upp händernas koordination så följer alltså detta med ända ner till fötterna. Därför så är det bra på alla dess sätt att träna koordinationsövningar för händerna eftersom det löser upp en hel del knutar även i resten av kroppen och spelet.

Ordet "koordinationsövningar" låter kanske tråkigt men det behöver det inte alls vara! Det allra bästa sättet att träna upp både sin teknik och koordination i ett och samma svep/tillfälle är att spela sk. Paradiddle-komp. Detta gör att man får skithäftiga trumkomp samtidigt som man övar upp sin koordination och teknik automatiskt utan att man ens tänker på det! Bättre övningar än att spela just Paradiddlar finns helt enkelt inte!! Ge dig på den mest grundläggande paradiddeln av de alla så har du ett verktyg som kommer att förändra till trumspel för all framtid är mitt tips! Om du verkligen gör detta så lovar jag och svär på att du kommer att kunna lira betydligt friare med båda händerna och båda fötterna. Du kommer att bli en helt ny trummis om du aktivt övar på Paradiddlar och Paradiddle-komp, för är det någonting som verkligen ger effekt så är det Paradiddlar.

Häldningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu finns det inte så mycket tråkiga övningar, tycker mest att allt är kul på trummorna.

Övning ger träning, alltså 😉

Det låter som en perfekt inställning!

Hoppas att du känner till vad Paradiddle är för någonting för det är det långt ifrån alla som gör.

Om inte så kan jag förklara det.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

RLRRLRLL?

Du får gärna förklara vad det är bra för. Jag misstänker att det är grundträning. Det har jag tränat ganska mycket, mest av allt faktiskt. Jag måste få upp känslan och kontrollen i vänster hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

RLRRLRLL är helt riktigt. Det finns flera tusen slagkombinationer av det här slaget, men detta är grunden.

Med det här tränar man upp tekniken, koordinationen och balansen i hela spelet. Man kan göra trumkomp att den och hela trumsolon. Men detta förutsätter att man har tränat upp en hög hastighet i slagkombinationen.

Gör så här när du kan RLRRLRLL i ryggmärgen men hyfsad fart:

1: spela samtliga slag oerhört svagt enbart på virvelkaggen....så otroligt svagt som du någonsin bara kan.

2: I detta svaga läge så markerar du andra L-slaget väldigt starkt. (Det är nu väldigt viktigt att alla andra svag är pyttesvaga!)

3: Lägg nu ut spelet på trumsetet så här: höger hand ® spelar du på hi-hat:en och vänster (L) hand på virveln.

Du ska fortfarande spela alla slag utom den markerade så svagt du bara kan.

4: Nu lägger du in 2 st. bastrumslag i spelet: ett bastrumslag på det allra första R-slaget, dvs. det första slaget som hela paradiddlen börjar med och ett bastrumslag på det tredje höger ®-slaget. Nu börjar du höra att det hela börjar likna ett trumkomp eller hur?

Nu gäller det att få det hela att låta mjukt och inte stelt och att få upp lite tempo i spelet. När du har lyckats med detta så kan du lägga in lite flyt, variationer och fills i spelet. Sedan kan man även lägga till fler bastrumslag osv. När man är riktigt varm i kläderna så kan man variera sig med flera olika slags paradiddlekombinationer i ett och samma trumkomp.

Var väldigt mjuk i händerna när du spelar för annars låter spelet stelt och kantigt och kom ihåg att det är jätteviktigt att de svaga slagen ska spelas extremt svagt medan de markerade slagen ska spelas väldigt starkt så att det uppstår en mycket stor dynamisk skillnad mellan starkt och svagt. Då låter spelet svängigt. När man sedan kan spela det paradiddlekompet riktigt jättesnabbt så uppstår någonting som många kallar för spökslag. Men spökslag är egentligen ingenting annat än just Paradiddle som alltså är det korrekta namnet. Om du inte har riktigt förstått min beskrivning här ovan eller undrar om någonting mer så är det bara att fråga. Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har inte ett dugg med vänsterfoten att göra iofs, men jag skulle vilja slå ett slag (höhö) för triol-paradiddlen eller paradiddlediddle som den kallas.

Alltså RLRRLL. Är grymt användbart i swing och sådär.

Angående vänsterfoten så kommer det väl med tiden.

Personligen har jag ju tagit lektioner ända sen jag började lira, så då får man såna där grejer på köpet.

Testa att t ex spela alla vanliga 4/4-komp du brukar spela, fast på ride istället för hihat, och markera 2 och 4 med vänsterfoten samtidigt som virvel till att börja med för att få igång vänsterfoten. Det är iaf det första hihat-trampandet man lär sig i läroböckerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att paradiddle inte har ett dugg med vänsterfoten att göra är rtt direkt felaktigt påstående. Tvärtom så har det otroligt mycket med det och hela trumspelet som sådant att göra! Koordination liksom teknik hänger ihop med många saker även om det till en början kanske inte ser så ut. Paradiddlar är ett fantastiskt "verktyg" till att träna upp koordinationen för både fötter och händer. Det hänger som sagt ihop.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bara koncentrerar mig så kan jag släppa upp hihaten på 2 & 4 medan högerhanden spelar åttondelar.

Göra komp av paradiddles är inte helt lätt märkte jag. Jag får in bastrummorna i början, men det är svårt att spela tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag bara koncentrerar mig så kan jag släppa upp hihaten på 2 & 4 medan högerhanden spelar åttondelar.

Göra komp av paradiddles är inte helt lätt märkte jag. Jag får in bastrummorna i början, men det är svårt att spela tyst.

Okay, det är precis här som gör att paradiddlel hänger ihop med även fötterna trots att själva paradiddleln spelas enbart av händerna i detta fall! Att du har problem med att spela väldigt svagt är ett klassiskt problem och samma sak är det med att få in bastrumman. Men vad det handlar om är framför allt 3 saker:

1: ha inte för bråttom. Men det menar jag att du först måste öva in själva paradiddle-figuren (RLRRLRLL) så att den verkligen sitter i ryggmärgen så pass att du inte behöver tänka på hur den ska utföras. Detta är grunden till allt.

2: När du har klarat av uppgift 1 här ovan så är du redo att lägga ut högerslagen på hi-hat och vänsterslagen på virveln. Om du inte har paradiddlen helt och fullt i ryggmärgen så blir det så mycket svårare.

3: Slappna av, slappna av och slappna av en gång till! Är man spänd så låser det sig inte enbart i musklerna utan även i hjärnan! Kombinationen av att man kan paradiddleln i sömnen och att man spelar helt avslappnat och inte i ett för snabbt tempo gör att du fixar det här betydligt bättre. Öva på paradiddle-figuren tom. när du sitter på muggen!! Du behöver inte några trumstockar för att öva på figuren som sådan och det är ju den som måste sitta i ryggen helt och fullt.

Att fixa det här trumkompet är inte så lätt i början eftersom det är en rad koordinatiska saker som hjärnan måste hålla reda på, men om du bara tar det lugnt, inte spelar så snabbt och låter allting sätta sig ordentligt i minnet så kommer du så småningom att fixa det här rätt bra! Och då min vän.....så kommer det hända riktigt skojiga grejer med hela ditt trumspel kommer du att få se! Då kommer du tycka att det är ännu roligare med att spela trummor!

Så öva som ett svin och ge aldrig upp!! Drum on....

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Att paradiddle inte har ett dugg med vänsterfoten att göra är rtt direkt felaktigt påstående. Tvärtom så har det otroligt mycket med det och hela trumspelet som sådant att göra! Koordination liksom teknik hänger ihop med många saker även om det till en början kanske inte ser så ut. Paradiddlar är ett fantastiskt "verktyg" till att träna upp koordinationen för både fötter och händer. Det hänger som sagt ihop.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag menade inte så.

Jag menade att mitt inflikande av triolparadiddlen var ett svar på ditt tidigare inlägg om paradiddles, snarare än svar på frågan om övningar för vänsterfoten. Självklart kan man öva vänsterfötter med vilken rytm som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att paradiddle inte har ett dugg med vänsterfoten att göra är rtt direkt felaktigt påstående. Tvärtom så har det otroligt mycket med det och hela trumspelet som sådant att göra! Koordination liksom teknik hänger ihop med många saker även om det till en början kanske inte ser så ut. Paradiddlar är ett fantastiskt "verktyg" till att träna upp koordinationen för både fötter och händer. Det hänger som sagt ihop.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag menade inte så.

Jag menade att mitt inflikande av triolparadiddlen var ett svar på ditt tidigare inlägg om paradiddles, snarare än svar på frågan om övningar för vänsterfoten. Självklart kan man öva vänsterfötter med vilken rytm som helst.

Okay, jag kanske missförstod dig, men man kan ju säga så här: Alla slags koordinations och teknikövningar som man gör med händerna kommer även fötterna att ha stor nytta av. Oavsett om det handlar om paradiddlar, triolparadiddlar, paradiddle-derivat eller någonting helt annat. Poängen med att först och främst träna upp händerna är att hjärnan då får träning i att just koordinera och med en bättre koordination i händerna så ger detta ett resultat som alltså förenklar koordinationen för även fötterna eftersom hjärnan då har fått träning i att kunna tänka "separerat". Om man vill så kan man byta ut ordet koordinationsövningar till ordet separationsövningar för symbolikens skull. För 99,9 % av alla människor så är det alltså just här kärnproblemet ligger när man spelar trummor. Av den anledningen är därför handövningarna det bästa sättet att träna upp även fötterna i ett första skede. När man sedan har fått rätt bra händer så kan man gå vidare med specialövningar för fötterna, men man måste först komma över den första hindret som alltid sitter i händerna även om man kanske kan tro att det sitter i fötterna.

Sedan kan man självklart göra exakt samma övningar med fötterna som man gör med händerna. Vill man sedan göra det hela som en överkurs (för de flesta) så kan man spela t.ex. den grundläggande paradiddeln i händerna samtidigt som man spelar exakt samma paradiddle i fötterna men i halvtempo! Detta är mycket avancerat och svårt och därför bör man vänta med detta tills man har kommit en bit på väg och redan har en hyfsat bra koordination. I annat fall blir uppgiften rätt omöjlig att genomföra. Men det är ett mycket bra tips för den som har hållt på med paradiddleövningar i några år. Den som sedan har kommit väldigt långt i sitt spel kan sedan spela paradiddlen i halvtempo i fötterna och samtidigt spela paradiddlen i normaltempo i händerna men att man lägger ut alla handslag på alla pukor och cymbaler! Men för att klara av denna extremt svåra uppgift så bör man ha spelat på en rätt avancerad nivå i minst 15-20 år innan man klarar av den här uppgiften eftersom det hela då ska utföras i ett ganska snabbt tempo för att det ska låta effektfullt. Den som fixar den här uppgiften med fullt flyt i snabbt tempo befinner sig på elitnivå törs jag lova, för detta är långt ifrån alla på ens elitnivå som klarar av! Det kan därför vara en riktig morot att bita i för den som har tålamod!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit på en extremt tråkig 3-dagarskurs på jobbet, men under kursen har det börjat lossna lite med vänsterfoten. Nu vet jag av erfarenhet att det är lättare att trumma fint med fingrar och tår än med pinnar och pedaler, men koordinationen verkar komma mer och mer. Så lite har kursen gett ändå, förutom att jag fått reda på att just mitt arbete inte är värdeökande för produkten, utan räknas som ett slöseri. Jag får trösta mig med att kursen i sig också räknas som ett slöseri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit på en extremt tråkig 3-dagarskurs på jobbet, men under kursen har det börjat lossna lite med vänsterfoten. Nu vet jag av erfarenhet att det är lättare att trumma fint med fingrar och tår än med pinnar och pedaler, men koordinationen verkar komma mer och mer. Så lite har kursen gett ändå, förutom att jag fått reda på att just mitt arbete inte är värdeökande för produkten, utan räknas som ett slöseri. Jag får trösta mig med att kursen i sig också räknas som ett slöseri.

🙂

Det är ju tydligen effektivt med kurser för då får du ju öva lite! Kan det bli bättre?? Du får tjata på din chef att gå på fler kurser tror jag visst he he! Bra att det börjar lossna, men var beredd på att det tar några år att få en fullständig lossning. Det är bara att fortsätta att spela på och att göra lite sådana koordinationsövningar med just paradiddleln eftersom det är den snabbaste och mest effektiva vägen till en bra koordination. Sedan kommer du att lira av bara farten utan att du behöver tänka. Då sker det mesta med automatik när det mesta sitter i ryggmärgen. Då blir det roligare också eftersom man då kan spela ut helt och fullt med kontroll över det man gör.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad behöver du träna? Farten eller koordinationen eller både och?

Två saker som är bra att öva på är att kunna spela på olika slag med vänster och höger fot men också med höger han och höger fot. Dessa borde du öva på så blir livet mycket lättare. Ofta så övar man in hand-fot grejjen från cymbal-slag och vanliga komp, och det är kämpigt att ta sig ur det.

Cymbalövningar... om det är för tråkigt att bara sitta och stampa medan du lirar så hitta en låt att spela till som kräver sånt. Jag skulle förslå något av John Bonham i Led Zeppelin. Han har otrolig koordination mellan fötter och händer. Leta upp upp låtar som Dazed and Confused, Good Times Bad Times, Whole Lotta' Love och When the Levee Breaks. För riktigt avancerade grejjer så provar du Fool in the Rain.

Hoppas det hjälpte!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sitter o choppar med fötterna under skrivbordet tycker det är iaf ett första steg i rätt riktning att lära sig båda fötterna i olika kombinationer..

jag har min dubbelkick lös under bordet och lär känna den ordentligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad behöver du träna? Farten eller koordinationen eller både och?

Två saker som är bra att öva på är att kunna spela på olika slag med vänster och höger fot men också med höger han och höger fot. Dessa borde du öva på så blir livet mycket lättare. Ofta så övar man in hand-fot grejjen från cymbal-slag och vanliga komp, och det är kämpigt att ta sig ur det.

Cymbalövningar... om det är för tråkigt att bara sitta och stampa medan du lirar så hitta en låt att spela till som kräver sånt. Jag skulle förslå något av John Bonham i Led Zeppelin. Han har otrolig koordination mellan fötter och händer. Leta upp upp låtar som Dazed and Confused, Good Times Bad Times, Whole Lotta' Love och When the Levee Breaks. För riktigt avancerade grejjer så provar du Fool in the Rain.

Hoppas det hjälpte!

Jag behöver träna på allt.

Bonham var en av trummisarna jag tänkte på när jag skrev att vänsterfoten går hela tiden på vissa. På honom verkar det som att han inte kan sluta.

edit: förresten, på Youtube finns en hel del ljudfiler med Bonham i studio, alltså bara trummorna. Kolla upp användarnamn SD858D.

Redigerat av paco
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jag har sett att på vissa trummisar går vänsterfoten hela tiden, oavsett vad de spelar. De håller takten oftast med åttondelsnoter. Mitt problem är att jag kan bara göra det med högerfoten, inte så bra eftersom där sitter kickpedalen. Hur tränar man över detta till vänster sida?

Nu har jag bara vänstern som en tyngd på hihatpedalen. Blandar jag in vänsterfoten, så brukar oftast högerfoten börja spela på alla nedslag. Finns det nåt bra sätt att öva bort dessa begränsningar.

Jag tänkte inte på det då, men i ett avsnitt av dokusåpan The Barkers, på MTV, sa Travis Barker efter en konsert till sin flickvän, "Älskling, idag använda jag vänsterfoten för första gången." Nu fattar jag hur stort det var.

Det är precis som att få högra armen att inte spela samma sak som vänster armen gör när man slår ett slag som inte är sammtigt som höger... Övning, har själv typ just lärt mig detta så jag vet att det är både trist och jobbigt, men det går!

Drum on dude!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.