Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

*Edit

Bestämmer mig för skriva om tråden lite

Budgeten är ganska mycket, runt 16.000 funkar

Jag har kollat igenom trådar som ni tipsade om men ingen är just anpassad efter mina önskemål och eftersom jag inte kan se vilken hårdvara som passar varandra har jag svårt att lägga till "extra" delar själv på en redan byggd dator från någon annans tråd. Eftersom jag inte vet vilka delar som helt enkelt går ihop.

Det skulle vara super om någon kunde hjälpa mig lite mer specifikt med delar. Vore galet tacksam! 🙂

Här är gamla inlägget så du vet lite mer vad jag söker:

Hej alla 🙂

Jag inser att det finns massor av "hej jag vill ha hjälp med nytt köp" och är här yttligare ännu fast med mer ingående frågor. Jag hoppas någon med lite tid över kan hjälpa mig!

Vad jag söker är detta:

En dator (PC helst) som klarar av ljudinspelning (Jag kör gitarr och sjunger, även ett elektroniskt piano finns till hands). Grunden i denna dator ska alltså vara för ljud inspelning och mixing men!

Jag håller även på med film, den ska kunna hantera redigering samt rendering hyfsat bra. Men efter lite research så tror jag att musik samt film kompleterar varandra ganska bra, de behöver i princip samma saker (mycket ram etc)

Även vill jag kanske dra igång något spel, därmed är grafikkortet lite viktigare än i vanliga fall. Så för att förkora det hela söker jag en dator som klarar av dessa moment (Prioritets listat)

1. Hantering av musikinspelning för gitarr, mic och piano.

2. Film redigering

3. Spel

Min vän säger att det är bäst att köpa en redan byggd dator för experter har fixat ihop det så det krånglar mindre. Just nu sitter jag på en egenbyggd och det har utan tvekan krånglat mycket mer än min förra Dell. Jag vet dock att priset kan dras ner tillräckligt mycket på hemmabygge för att det ska vara värt. Tack för eran tid! hoppas på svar 🙂

*Edit

Även tips på mikrofoner söker jag! har aldrig köpt en riktigt mikrofon ännu och det är verkligen dags för det.

Redigerat av SpiritWolf
Annons
Postat (redigerat)
Hej alla 🙂

Jag inser att det finns massor av "hej jag vill ha hjälp med nytt köp" och är här yttligare ännu fast med mer ingående frågor. Jag hoppas någon med lite tid över kan hjälpa mig!

Vad jag söker är detta:

En dator (PC helst) som klarar av ljudinspelning (Jag kör gitarr och sjunger, även ett elektroniskt piano finns till hands). Grunden i denna dator ska alltså vara för ljud inspelning och mixing men!

Jag håller även på med film, den ska kunna hantera redigering samt rendering hyfsat bra. Men efter lite research så tror jag att musik samt film kompleterar varandra ganska bra, de behöver i princip samma saker (mycket ram etc)

Även vill jag kanske dra igång något spel, därmed är grafikkortet lite viktigare än i vanliga fall. Så för att förkora det hela söker jag en dator som klarar av dessa moment (Prioritets listat)

1. Hantering av musikinspelning för gitarr, mic och piano.

2. Film redigering

3. Spel

Budgeten lägger jag för nuvarande runt 10-13.000. Min vän säger att det är bäst att köpa en redan byggd dator för experter har fixat ihop det så det krånglar mindre. Just nu sitter jag på en egenbyggd och det har utan tvekan krånglat mycket mer än min förra Dell. Jag vet dock att priset kan dras ner tillräckligt mycket på hemmabygge för att det ska vara värt. Tack för eran tid! hoppas på svar 🙂

*Edit

Även tips på mikrofoner söker jag! har aldrig köpt en riktigt mikrofon ännu och det är verkligen dags för det.

Kolla trådarna om att bygga pc för musikbruk och sedan placera in ett spel grafikkort burken. That will do the trick.

En egen ihopbyggd dator behöver inte krångla mer än en dell eller frost you name it. Allt beror på hur noga man kollat kompatibiliteten mellan delarna man köper. Sen en sak som många glömmer i hemmma byggen är betydelsen av ett bra nätaggregat, ett corsair på 600w är både tyst och ger stabil strömförsörjning.

När det gäller mikrofoner, väldigt subjektiv avdelning, tycker personligen adk vienna är en bra kondensator mikrofon för pengarna som första mikrofon runt 1600 kr, den räcker ett tag.

Redigerat av Apep
Postat

När det gäller mikrofoner, väldigt subjektiv avdelning, tycker personligen adk vienna är en bra kondensator mikrofon för pengarna som första mikrofon runt 1600 kr, den räcker ett tag.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11571

Kondensatormikrofon. En sådan har jag och den fungerar perfekt till sång. 977:- på emusic.se

Postat

Tycker du absolut skall testa å bygga en ny, köp inte det billigaste delarna du kan hitta bara - kvalitet kostar !!

Det är lättare att stöta på dåliga datoranvändare än dåliga datorer, vilket leder till krångel i slutändan 🙂

Postat

Tackar för svar! 🙂

Ni rekommenderar bygga en ny och skumma igenom trådar som redan finns. Någon speciell tråd ni vill utmärka eller är det bara att köra på måfå? börjar med att snoka runt lite.

Postat (redigerat)
Tackar för svar! 😠

Ni rekommenderar bygga en ny och skumma igenom trådar som redan finns. Någon speciell tråd ni vill utmärka eller är det bara att köra på måfå? börjar med att snoka runt lite.

Du kan ju kika in dessa om du inte gjort det: 🙁 Där hittar du säkert något nyttigt.

Max 13 000kr för PC

Nytt datorpaket. Synpunkter tack;)

Nybygge av dator + vista/xp

Musikdatorbyggade-hjälp , Feedback på spec. och ljudkortstips

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.