Jump to content
Annons

LINE6 TONEPORT UX2


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej,

Jag hade tänkt att köpa mig ett Line6 TonePort UX2 ljudkort men är lite nyfiken på hur bra latencyn egentligen är med det kortet (extern)?

Varför jag skall köpa det är mestadels för att jag enkelt ska kunna koppla in el-gitarr samt andra gitarrer (och för att det medföljer bra programvara, effekter). Är det någon här som kör med UX2 versionen och som kan berätta lite om vad ni tycker om ljudkortet?

tonportimage.jpg

Finns det kanske andra ljudkort som är bättre än detta? men som inte drar iväg i priset?. Sen har jag också haft en del funderingar kring att det är ett USB baserat ljudkort, är inte USB ljudkort ganska sega? .. jag vet ju att firewire är mycket snabbare men, hur är det egentligen med USB?

Mvh, Magnus Mollin.

EDIT; Redigering av beskrivning.

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej,

Jag hade tänkt att köpa mig ett Line6 TonePort UX2 ljudkort men är lite nyfiken på hur bra latencyn egentligen är med det kortet (extern)?

Varför jag skall köpa det är mestadels för att jag enkelt ska kunna koppla in el-gitarr samt andra gitarrer (och för att det medföljer bra programvara, effekter). Är det någon här som kör med UX2 versionen och som kan berätta lite om vad ni tycker om ljudkortet?

tonportimage.jpg

Finns det kanske andra ljudkort som är bättre än detta? men som inte drar iväg i priset?. Sen har jag också haft en del funderingar kring att det är ett USB baserat ljudkort, är inte USB ljudkort ganska sega? .. jag vet ju att firewire är mycket snabbare men, hur är det egentligen med USB?

Mvh, Magnus Mollin.

EDIT; Redigering av beskrivning.

Här har du en bra beskrivning av vad du kan vänta dig tycker jag. Tyst, rent och inga problem med latencyn. Tillkommit har ju plug-in ver. som du kan komplettera med.

Finns säkert någon som kan utveckla ämnet ytterligare.

http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/toneport.htm

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hej,

Jag hade tänkt att köpa mig ett Line6 TonePort UX2 ljudkort men är lite nyfiken på hur bra latencyn egentligen är med det kortet (extern)?

Varför jag skall köpa det är mestadels för att jag enkelt ska kunna koppla in el-gitarr samt andra gitarrer (och för att det medföljer bra programvara, effekter). Är det någon här som kör med UX2 versionen och som kan berätta lite om vad ni tycker om ljudkortet?

tonportimage.jpg

Finns det kanske andra ljudkort som är bättre än detta? men som inte drar iväg i priset?. Sen har jag också haft en del funderingar kring att det är ett USB baserat ljudkort, är inte USB ljudkort ganska sega? .. jag vet ju att firewire är mycket snabbare men, hur är det egentligen med USB?

Mvh, Magnus Mollin.

EDIT; Redigering av beskrivning.

Här har du en bra beskrivning av vad du kan vänta dig tycker jag. Tyst, rent och inga problem med latencyn. Tillkommit har ju plug-in ver. som du kan komplettera med.

Finns säkert någon som kan utveckla ämnet ytterligare.

http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/toneport.htm

LItt sent, men likevel. Har hatt en UX2 siden den kom, og har komplettert den med alle model packs (alle for 99$) og boksen ble virkelig morsom å arbeide med. Den gjorde jobben sin før, bra innspilling, lav latency og ingen problemer så lenge den ikke er på en en "overfylt" USB port. Jeg skaffet meg et eget USB2 kort for USB diskene mine, og ble kvitt litt "knitring". Med alle model packs, så har den alle bokser, amps og kabinett som Pod XT. (gold bundle).

Jeg spiller inn to gitar tracks samtidig, en med effekter, og en clean. Den som er clean bruker jeg VST plug-in (enten Waves GTS eller Line6' Gearbox) for å lage en fet double.

Ved å bruke 128 buffer, så er min input latency 6, og output 12. Helt akseptabelt.

PeSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar helt förträffligt. Det är klart att det finns en gräns när det börjar knasa men då har man bra många spår och pluggar igång! Du har möjlighet att använda "Direct monitoring" i Gearbox som ger mycket liten fördröjning. Sen diskuteras det ju hur stora skillnaderna i prestanda mellan FW och USB egentligen är i praktiken. Vissa märker gigantiska skillnader medans andra inte märker något alls.

När du har behov av prestanda tror jag man ska undvika att ha så mycket andra USB-grejer anslutna. Jag jobbar tex inte mot extern disk utan kör batchvisa kopieringar till dem.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej,

Jag hade tänkt att köpa mig ett Line6 TonePort UX2 ljudkort men är lite nyfiken på hur bra latencyn egentligen är med det kortet (extern)?

Varför jag skall köpa det är mestadels för att jag enkelt ska kunna koppla in el-gitarr samt andra gitarrer (och för att det medföljer bra programvara, effekter). Är det någon här som kör med UX2 versionen och som kan berätta lite om vad ni tycker om ljudkortet?

tonportimage.jpg

Finns det kanske andra ljudkort som är bättre än detta? men som inte drar iväg i priset?. Sen har jag också haft en del funderingar kring att det är ett USB baserat ljudkort, är inte USB ljudkort ganska sega? .. jag vet ju att firewire är mycket snabbare men, hur är det egentligen med USB?

Mvh, Magnus Mollin.

EDIT; Redigering av beskrivning.

Aldrig haft något problem här med usb och kvaliteten är utmärkt på alla förstärkarljuden plus om du vill spela in sång så har du möjlighet till det med. Tycker dock inte att basljuden är så speciellt roliga och köpte Ik Mulitimedias ampeg på rea för endast 500:-. Men som sagt var gitarrstärkarna är bra. Sen kan du ju som sagt var kompletera med packen som finns. Själv med metalpacket. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig haft något problem här med usb och kvaliteten är utmärkt på alla förstärkarljuden plus om du vill spela in sång så har du möjlighet till det med. Tycker dock inte att basljuden är så speciellt roliga och köpte Ik Mulitimedias ampeg på rea för endast 500:-. Men som sagt var gitarrstärkarna är bra. Sen kan du ju som sagt var kompletera med packen som finns. Själv med metalpacket. 😎

Beträffande basljuden..menar du de som är i basspacken eller de fem som följer med standard?

För 169$ (tror jag det var) får man nämligen samtliga packs som plugin just nu.. och eftersom metalpacken och kanske nåt mer redan är inhandlad av de flesta (och kloka 😏 ) så frågar jag.

Baspacken: http://line6.com/modelPacks/bass.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...