Powel Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Hur kan jag hoppa tillbaka till en tidigare tonart? đ Jag har tonarten A i min lĂ„t men i solot sĂ„ hoppar jag frĂ„n A till D (tror jag), ungefĂ€r sĂ„ hĂ€r: (tonart A) A-D-E- (och fortsĂ€tt med nedan) (tonart D) G-A-D hur hoppar jag tillbaka till tonart A igen pĂ„ ett bra sĂ€tt?? đ jag har tappat bort mig hahaha tackar för hjĂ€lp!! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 S.k. dominantackord Àr alltid trevligt nÀr man ska byta tonart, eller bara "landa" pÄ nÄgot speciellt ackord. Lite beroende pÄ hur mÄnga ackord du har tÀnkt att lÄten ska innehÄlla kan man göra lite olika varianter. Det enkalste Àr att bara slÀnga in ett E11 (E som baston och D som ackord om man förenklar det lite) innan man byter tillbaks till A. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
YellowStudio Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Förslag. NÀr du solat pÄ G-A-D sÄ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E SvÄrt och sÀg nÀr man inte hört lÄten. MVH Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Förslag. NĂ€r du solat pĂ„ G-A-D sĂ„ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E Hmmm ... det tycker jag leder till Eb. "maart's" förslag Ă€r ju annars en klockren schlagerlösning. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 22 februari 2008 Dela Postat 22 februari 2008 Förslag. NÀr du solat pÄ G-A-D sÄ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E Hmmm ... det tycker jag leder till Eb. Hehe, verkar som vi har tvÄ olika skolor hÀr. jag skulle tro att Lindpop menar B7 som H7 medan Assar tolkar det som Bb7. jag vet inte... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Solfeggio Postat 23 februari 2008 Dela Postat 23 februari 2008 Jag har en liknande frÄga och ville inte starta ett nytt trÄd bara för det, hoppas powel inte har nÄgot emot att jag kidnappar hans trÄd för en stund. Vad sÀger folk att "glida" över till nÀsta ton nÀr det handlar om en halvtonshöjning? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Förslag. NĂ€r du solat pĂ„ G-A-D sĂ„ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E Hmmm ... det tycker jag leder till Eb. "maart's" förslag Ă€r ju annars en klockren schlagerlösning. đ Bb7 blir substitutdominannt till A, sĂ„ det leder till bĂ„de Eb och A... Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Bb7 blir substitutdominannt till A, sĂ„ det leder till bĂ„de Eb och A...Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater. Jag Ă€r visserligen ingen hejdundrande hejar pĂ„ harmonilĂ€ra (lĂ€ste det bara i 6 Ă„r i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det dĂ€r lĂ„ter som du fĂ„tt nĂ„t om bakfoten. RĂ€tta mig om jag har fel, vilket inte Ă€r omöjligt, men förklara dĂ„ lite mer utförligt. Och gĂ€rna med nĂ„n hĂ€nvisning ... ety jag Ă€r skeptisk ... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 24 februari 2008 Dela Postat 24 februari 2008 Bb7 blir substitutdominannt till A, sĂ„ det leder till bĂ„de Eb och A...Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater. Jag Ă€r visserligen ingen hejdundrande hejar pĂ„ harmonilĂ€ra (lĂ€ste det bara i 6 Ă„r i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det dĂ€r lĂ„ter som du fĂ„tt nĂ„t om bakfoten. RĂ€tta mig om jag har fel, vilket inte Ă€r omöjligt, men förklara dĂ„ lite mer utförligt. Och gĂ€rna med nĂ„n hĂ€nvisning ... ety jag Ă€r skeptisk ... đ± NejdĂ„, mattiasd har helt rĂ€tt. Alla dominantackord kan bytas ut mot en substitutdominant som ligger pĂ„ tritonusintervall (tre heltoner, blir samma ton oavsett om man gĂ„r upp eller ner i skalan) frĂ„n dominantackordet. Rent teoretiskt kan man förklara det som att det i princip innehĂ„ller samma toner som ett vanligt dominant7-ackord. Man brukar Ă€ven fĂ€rga sĂ„ att meloditonen finns med i substitutdominanten, det vanligaste Ă€r 7#11 (#11 Ă€r just tritonustonen). Detta Ă€r en ganska vanlig lösning i II-V-I-progressioner dĂ„ man alltsĂ„ byter ut 5:an mot en tritonus. En vanlig II-V-I:a i C-dur skulle bli Dm7-G7-Cmaj7 medan en med substitutdominant skulle bli Dm7-Db7(#11)-Cmaj7, alltsĂ„ kromatiskt mellan II och I. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
amateur Postat 2 mars 2008 Dela Postat 2 mars 2008 A dim chord takes you anywhere, sĂ€ger Tony Banks frĂ„n Genesis... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 A dim chord takes you anywhere, sĂ€ger Tony Banks frĂ„n Genesis... đ ja men det beror ju pĂ„ att de innehĂ„ller samma toner som ett V7b9 ju Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Micke H Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 A dim chord takes you anywhere, sĂ€ger Tony Banks frĂ„n Genesis... đ ja men det beror ju pĂ„ att de innehĂ„ller samma toner som ett V7b9 ju đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
amateur Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 A dim chord takes you anywhere, sĂ€ger Tony Banks frĂ„n Genesis... đ ja men det beror ju pĂ„ att de innehĂ„ller samma toner som ett V7b9 ju NĂ€stan... För grundtonen i V finns inte i dimackordet. Men menar du att det funkar endast för att dimackordet 'nĂ€stan' Ă€r ett dominant ack? Finns det inte andra sĂ€tt att anvĂ€nda dim? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för sĂ€rskillt dominat. För som Amateur sa sĂ„ har man inte med grundtonen vilket gör att man inte fĂ„r kĂ€nslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. DĂ€remot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lĂ€gg pĂ„ lilla 7:an och höj bastonen Âœ tonsteg sĂ„ har du ett dim. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 ja men det beror ju pĂ„ att de innehĂ„ller samma toner som ett V7b9 ju đ Vad Ă€r den gemensamma nĂ€mnaren mellan ett gott författarskap och ett djupt grammatiskt kunnande? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 Det finns inte nödvÀndigtvis nÄgot samband dÄ gramatik Àr en sentida konstruktion och det finns stora författarskap Àven innan gramatiken. DÀremot var versmÄtt och rytm viktigt men det har ingenting med gramatik att göra. DÄ det gÀller musik tror jag definitivt att det Àr viktigt och framförallt en stor fördel att kunna harmonilÀra och satslÀra men det Àr inte nödvÀndigt för att kunna hantera en lÄtstruktur. Mycket av det hÀr Àr dock konstruerat precis som gramatiken sÄ ett mÄste Àr det verkligen inte och i synnerhet om inte moll och dur Àr relevanta element i den musik man vill Ästakomma. Men efter som frÄgan rörde tonartshöjning sÄ finns det nog ett samband. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 (redigerat) jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för sĂ€rskillt dominat. För som Amateur sa sĂ„ har man inte med grundtonen vilket gör att man inte fĂ„r kĂ€nslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. DĂ€remot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lĂ€gg pĂ„ lilla 7:an och höj bastonen Âœ tonsteg sĂ„ har du ett dim. Ja det funkar just precis eftersom att det nĂ€stan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten) en annan vanlig förekomst e mellan ettan Ă„ tvĂ„an i en tonart tex Imaj7 - #Io - IIm7 istf Imaj7 - V7/II (femsju till tvĂ„) - IIm7 Ă angĂ„ende att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju Ă€ndĂ„ inte... Redigerat 3 mars 2008 av mattiasd Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Powel Postat 3 mars 2008 TrĂ„dstartare Dela Postat 3 mars 2008 haha det hĂ€r Ă€r underbart att lĂ€sa!! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
amateur Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 đ haha det hĂ€r Ă€r underbart att lĂ€sa!! đ Please, enlighten us! đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
bozar Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 Och jag som trodde att jag börjat fĂ„ "hĂ€ng" pĂ„ toner đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 NĂ€r skillnaden mellan rappakalja och korrekt information Ă€r hĂ„rfin sĂ„ Ă€r rappakaljan rĂ€tt kul ... đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 3 mars 2008 Dela Postat 3 mars 2008 Ja det funkar just precis eftersom att det nÀstan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten) en annan vanlig förekomst e mellan ettan Ä tvÄan i en tonart tex Imaj7 - #Io - IIm7 istf Imaj7 - V7/II (femsju till tvÄ) - IIm7 Precis, hÀr blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sÄ lÄngt Àr jag med. à angÄende att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju ÀndÄ inte... Hur menar du dÀr...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hÀnder vÀl, basisten tar ju ÀndÄ hand om det, men om det Àr en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pÄ nÄgot exempel dÀr man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tÀnker du isf (Àr nyfiken!)? sjÀlv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro). Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 4 mars 2008 Dela Postat 4 mars 2008 Precis, hÀr blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sÄ lÄngt Àr jag med.... Hur menar du dÀr...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hÀnder vÀl, basisten tar ju ÀndÄ hand om det, men om det Àr en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pÄ nÄgot exempel dÀr man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tÀnker du isf (Àr nyfiken!)? sjÀlv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro). jag menar precis sÄ.. Ä ja, jag hÄller oftast till i jazz Ä beslÀktade genrer... arrangerar en hel del för storband Ä till andra hÀr i trÄden: jag tycker inte om tonen pÄ nÄgra av ovanstÄende inlÀgg, sÄ om jag inte missupfattat nÄgot sÄ drar jag mig nu tillbaka Ä hÀnvisar till befintlig litteratur i Àmnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnÀst hÀr.... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 4 mars 2008 Dela Postat 4 mars 2008 Precis, hĂ€r blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sĂ„ lĂ„ngt Ă€r jag med.... Hur menar du dĂ€r...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hĂ€nder vĂ€l, basisten tar ju Ă€ndĂ„ hand om det, men om det Ă€r en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pĂ„ nĂ„got exempel dĂ€r man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tĂ€nker du isf (Ă€r nyfiken!)? sjĂ€lv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro). jag menar precis sĂ„.. Ă„ ja, jag hĂ„ller oftast till i jazz Ă„ beslĂ€ktade genrer... arrangerar en hel del för storband Ă„ till andra hĂ€r i trĂ„den: jag tycker inte om tonen pĂ„ nĂ„gra av ovanstĂ„ende inlĂ€gg, sĂ„ om jag inte missupfattat nĂ„got sĂ„ drar jag mig nu tillbaka Ă„ hĂ€nvisar till befintlig litteratur i Ă€mnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnĂ€st hĂ€r.... DĂ„ Ă€r jag med pĂ„ vad du menar! Tack för "lektionen" đ synd att du kĂ€nner dig avsnĂ€st. Det Ă€r aldrig skoj att bli ironiserad... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
amateur Postat 4 mars 2008 Dela Postat 4 mars 2008 (redigerat) Ä till andra hÀr i trÄden:jag tycker inte om tonen pÄ nÄgra av ovanstÄende inlÀgg, sÄ om jag inte missupfattat nÄgot sÄ drar jag mig nu tillbaka Ä hÀnvisar till befintlig litteratur i Àmnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnÀst hÀr.... Jag förstÄr vad du menar, men jag tycker inte du ska dra dig tillbaka. 'Ironikerna' har ju Àn sÄ lÀnge inte kunnat utveckla sina tankar, vilket ju Àr upp till dom att göra nÀr de 'konfronterar' nÄgon. Dom kanske inte vet nÄnting alls, uppriktigt sagt. Redigerat 4 mars 2008 av amateur Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.