Jump to content
Annons

Tonarts problem


Powel

Recommended Posts

Hur kan jag hoppa tillbaka till en tidigare tonart? 😛

Jag har tonarten A i min lÄt men i solot sÄ hoppar jag frÄn A till D (tror jag), ungefÀr sÄ hÀr:

(tonart A) A-D-E- (och fortsÀtt med nedan)

(tonart D) G-A-D

hur hoppar jag tillbaka till tonart A igen pĂ„ ett bra sĂ€tt?? 😉

jag har tappat bort mig hahaha

tackar för hjÀlp!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

S.k. dominantackord Àr alltid trevligt nÀr man ska byta tonart, eller bara "landa" pÄ nÄgot speciellt ackord. Lite beroende pÄ hur mÄnga ackord du har tÀnkt att lÄten ska innehÄlla kan man göra lite olika varianter. Det enkalste Àr att bara slÀnga in ett E11 (E som baston och D som ackord om man förenklar det lite) innan man byter tillbaks till A.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förslag. NÀr du solat pÄ G-A-D sÄ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

"maart's" förslag Ă€r ju annars en klockren schlagerlösning. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Förslag. NÀr du solat pÄ G-A-D sÄ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

Hehe, verkar som vi har tvÄ olika skolor hÀr. jag skulle tro att Lindpop menar B7 som H7 medan Assar tolkar det som Bb7. jag vet inte...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har en liknande frÄga och ville inte starta ett nytt trÄd bara för det, hoppas powel inte har nÄgot emot att jag kidnappar hans trÄd för en stund.

Vad sÀger folk att "glida" över till nÀsta ton nÀr det handlar om en halvtonshöjning?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Förslag. NÀr du solat pÄ G-A-D sÄ tar du G-A-B7 tillbaks till A-D-E

Hmmm ... det tycker jag leder till Eb.

"maart's" förslag Ă€r ju annars en klockren schlagerlösning. 😉

Bb7 blir substitutdominannt till A, sÄ det leder till bÄde Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bb7 blir substitutdominannt till A, sÄ det leder till bÄde Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Jag Ă€r visserligen ingen hejdundrande hejar pĂ„ harmonilĂ€ra (lĂ€ste det bara i 6 Ă„r i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det dĂ€r lĂ„ter som du fĂ„tt nĂ„t om bakfoten. RĂ€tta mig om jag har fel, vilket inte Ă€r omöjligt, men förklara dĂ„ lite mer utförligt. Och gĂ€rna med nĂ„n hĂ€nvisning ... ety jag Ă€r skeptisk ... 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Bb7 blir substitutdominannt till A, sÄ det leder till bÄde Eb och A...

Fast det e ju klart mkt vanligare i pop med vanliga dominater.

Jag Ă€r visserligen ingen hejdundrande hejar pĂ„ harmonilĂ€ra (lĂ€ste det bara i 6 Ă„r i skolan och har antagligen glömt det mesta) men det dĂ€r lĂ„ter som du fĂ„tt nĂ„t om bakfoten. RĂ€tta mig om jag har fel, vilket inte Ă€r omöjligt, men förklara dĂ„ lite mer utförligt. Och gĂ€rna med nĂ„n hĂ€nvisning ... ety jag Ă€r skeptisk ... đŸ˜±

NejdÄ, mattiasd har helt rÀtt. Alla dominantackord kan bytas ut mot en substitutdominant som ligger pÄ tritonusintervall (tre heltoner, blir samma ton oavsett om man gÄr upp eller ner i skalan) frÄn dominantackordet. Rent teoretiskt kan man förklara det som att det i princip innehÄller samma toner som ett vanligt dominant7-ackord. Man brukar Àven fÀrga sÄ att meloditonen finns med i substitutdominanten, det vanligaste Àr 7#11 (#11 Àr just tritonustonen).

Detta Àr en ganska vanlig lösning i II-V-I-progressioner dÄ man alltsÄ byter ut 5:an mot en tritonus. En vanlig II-V-I:a i C-dur skulle bli Dm7-G7-Cmaj7 medan en med substitutdominant skulle bli Dm7-Db7(#11)-Cmaj7, alltsÄ kromatiskt mellan II och I.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

A dim chord takes you anywhere, sĂ€ger Tony Banks frĂ„n Genesis... 😛

ja men det beror ju pÄ att de innehÄller samma toner som ett V7b9 ju

NĂ€stan...

För grundtonen i V finns inte i dimackordet.

Men menar du att det funkar endast för att dimackordet 'nÀstan' Àr ett dominant ack?

Finns det inte andra sÀtt att anvÀnda dim?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)

jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för sĂ€rskillt dominat. För som Amateur sa sĂ„ har man inte med grundtonen vilket gör att man inte fĂ„r kĂ€nslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. DĂ€remot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lĂ€gg pĂ„ lilla 7:an och höj bastonen Âœ tonsteg sĂ„ har du ett dim.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ja men det beror ju pÄ att de innehÄller samma toner som ett V7b9 ju

😄

Vad Àr den gemensamma nÀmnaren mellan ett gott författarskap och ett djupt grammatiskt kunnande?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns inte nödvÀndigtvis nÄgot samband dÄ gramatik Àr en sentida konstruktion och det finns stora författarskap Àven innan gramatiken. DÀremot var versmÄtt och rytm viktigt men det har ingenting med gramatik att göra.

DÄ det gÀller musik tror jag definitivt att det Àr viktigt och framförallt en stor fördel att kunna harmonilÀra och satslÀra men det Àr inte nödvÀndigt för att kunna hantera en lÄtstruktur. Mycket av det hÀr Àr dock konstruerat precis som gramatiken sÄ ett mÄste Àr det verkligen inte och i synnerhet om inte moll och dur Àr relevanta element i den musik man vill Ästakomma. Men efter som frÄgan rörde tonartshöjning sÄ finns det nog ett samband.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
jag skulle nog inte vilja kalla dim-ackord för sĂ€rskillt dominat. För som Amateur sa sĂ„ har man inte med grundtonen vilket gör att man inte fĂ„r kĂ€nslan av att det leder lika bra som ett dominantackord. Man (jag iaf) vill ju oftast ha kvintfall. DĂ€remot funkar dim-ackord bra som mellanackord, t.ex. mellan subdominant->dominant. Ta subdominantackordet, byt lĂ€gg pĂ„ lilla 7:an och höj bastonen Âœ tonsteg sĂ„ har du ett dim.

Ja det funkar just precis eftersom att det nÀstan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som

V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten)

en annan vanlig förekomst e mellan ettan Ä tvÄan i en tonart

tex Imaj7 - #Io - IIm7

istf Imaj7 - V7/II (femsju till tvÄ) - IIm7

Å angĂ„ende att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju Ă€ndĂ„ inte...

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

NÀr skillnaden mellan rappakalja och korrekt information Àr hÄrfin sÄ Àr rappakaljan rÀtt kul ...

😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Ja det funkar just precis eftersom att det nÀstan blir en mellandominat. Man skulle kunna analysera det som

V7b9 med tersbas som leder till V(i tonarten)

en annan vanlig förekomst e mellan ettan Ä tvÄan i en tonart

tex Imaj7 - #Io - IIm7

istf Imaj7 - V7/II (femsju till tvÄ) - IIm7

Precis, hÀr blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sÄ lÄngt Àr jag med.

Å angĂ„ende att det saknar grundton? Ja det gör det... men den spelar man ju Ă€ndĂ„ inte...

Hur menar du dÀr...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hÀnder vÀl, basisten tar ju ÀndÄ hand om det, men om det Àr en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pÄ nÄgot exempel dÀr man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tÀnker du isf (Àr nyfiken!)? sjÀlv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, hÀr blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sÄ lÄngt Àr jag med.

...

Hur menar du dÀr...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hÀnder vÀl, basisten tar ju ÀndÄ hand om det, men om det Àr en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pÄ nÄgot exempel dÀr man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tÀnker du isf (Àr nyfiken!)? sjÀlv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

jag menar precis sÄ..

Ä ja, jag hÄller oftast till i jazz Ä beslÀktade genrer... arrangerar en hel del för storband

Ä till andra hÀr i trÄden:

jag tycker inte om tonen pÄ nÄgra av ovanstÄende inlÀgg, sÄ om jag inte missupfattat nÄgot sÄ drar jag mig nu tillbaka Ä hÀnvisar till befintlig litteratur i Àmnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnÀst hÀr....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maart (oregistrerad)
Precis, hÀr blir det ju som V7(b9)/II med tersen i basen, sÄ lÄngt Àr jag med.

...

Hur menar du dÀr...? Som instrumentalist eller ensemble? Att man som pianist eller gitarrist skiter i grundtonen hÀnder vÀl, basisten tar ju ÀndÄ hand om det, men om det Àr en "viktig" dominant vet jag inte om jag kan komma pÄ nÄgot exempel dÀr man inte vill ha grundtonen som baston. Vilken genre tÀnker du isf (Àr nyfiken!)? sjÀlv spelar jag mest improvisationsbaserad musik (typ afro).

jag menar precis sÄ..

Ä ja, jag hÄller oftast till i jazz Ä beslÀktade genrer... arrangerar en hel del för storband

Ä till andra hÀr i trÄden:

jag tycker inte om tonen pÄ nÄgra av ovanstÄende inlÀgg, sÄ om jag inte missupfattat nÄgot sÄ drar jag mig nu tillbaka Ä hÀnvisar till befintlig litteratur i Àmnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnÀst hÀr....

DĂ„ Ă€r jag med pĂ„ vad du menar! Tack för "lektionen" 😕

synd att du kÀnner dig avsnÀst. Det Àr aldrig skoj att bli ironiserad...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Ä till andra hÀr i trÄden:

jag tycker inte om tonen pÄ nÄgra av ovanstÄende inlÀgg, sÄ om jag inte missupfattat nÄgot sÄ drar jag mig nu tillbaka Ä hÀnvisar till befintlig litteratur i Àmnet musikteori eftersom jag verkar bli halvt halvt avsnÀst hÀr....

Jag förstÄr vad du menar, men jag tycker inte du ska dra dig tillbaka. 'Ironikerna' har ju Àn sÄ lÀnge inte kunnat utveckla sina tankar, vilket ju Àr upp till dom att göra nÀr de 'konfronterar' nÄgon. Dom kanske inte vet nÄnting alls, uppriktigt sagt. Redigerat av amateur
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...