Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tittat på ny burk till studion (kommer i stort sett bara användas för mixning....) i ett par månader nu, och slogs av tanken att man kanske i samma veva skall börja jobba med 24bitar 96khz istället för 24/44.1....däremot slogs jag av ett gäng frågor.

1: kan logic kombinera olika samplingsfrekvenser utan problem? dvs, kommer jag kunna slänga in 44.1khz samplingar/ljud i ett projekt som annars "jobbar" i 96khz? Vi jobbar ju med andra låtskrivare, som oftast kör 44.1khz, vars material vi mixar....kommer det ställa till problem?

2: exakt vad i datorn tar mest "stryk" av att byta till 96? hårddiskarna? processorn? minnet?

kommer det hjälpa att köra RAID på hårddiskarna (två hårddiskar som jobbar som en, fast mkt snabbare. eller???)

Vi får oftast projekten med mjukvarusynthar samt några spår med samplingar(audiotracks)....på detta spelar vi in vocals i vår studio, så det är både samplingar/synthar och mkt Audio....

3: vi kör ett UAD-kort i datorn idag....kommer det bottna snabbare om man kör 96khz iställer? i såna fall vill man ju köpa ett eller två till....

4: kommer det bli någon "förbättring" i mjukvarustynharna? hur funkar det på den fronten i logic? eller jobbar alla dessa i 44.1 kHz och man tjänar egentligen ingenting på att byta?

5: vi kör G5 2x2gHz idag, med 2,5gb minne(2x1gb samt 2x256mb) och två interna hårddiskar som EJ kör i RAID, och känner att man skulle behöva lite extra power ibland, men oftast räcker systemresurserna till ganska bra....

jag vet att det är svårt att säga, men om vi nu byter till en Intel 2x3gHz Quad med 8gb minne(4x2gb) och två 500gb hårddiskar som körs i RAID, och dessutom kör 96kHz istället, kommer systemet räcka till? kommer vi hamna på minus jämfört med idag, eller kommer vi fortfarande hamna på plus?

har jag glömt några frågor man bör ställa? är det något jag missat?