Sting Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Tjena. Har ett RME Fireface 800 men lirar med 8 trummickar samt 3 live ibland så jag behöver 8 preamps. Jag kör 4 rätt in i FF:s 4 XLR inputs (med preamps) på framsidan. Men jag hade tänkt utnyttja de 8 inputs på baksidan (tele) och behöver därför någonting som gör om XLR till tele samt stöder Phantom Power. UTAN att förlora ljudkvalitet. Först hade jag tänkt mig en mixer, men jag vet inte asså. Om någon har tips om något kort/rack som gör detta eller har någon annan lösning - SKRIV! Mvh //Sting Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 (redigerat) RME Octamic II Redigerat 21 februari 2008 av KillwithSkill Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Crusner Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 hallå dööh! Läget sting?? kul att se att du hittade hit! Kolla på http://www.polysonic.com/focusrite.html Octopre modellerna är bra, eller så skiter du i att köpa firefacet och köper saffire pro 26I/O.. Inte lika fett men ring mig någon dag så ska jag berätta en lite secret! // Philip Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 Line Audio Design 8MP är den perfekte partnern i det läget. 😉 - eller förstås Octamic II, som KillwithSkill var inne på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maart (oregistrerad) Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 hej vet inte vilken budget du har tänkt men en lite billigare preamp än de andra som är listade här, men som jag har hört ska vara ruskigt bra ändå är Presonus Digimax FS. Den har även adat åt båda håll så du kan expandera ditt FF lite om du behöver. Hade själv tänkt köpa en sån när nästa csn-utbetalning kommer (=på måndag!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 21 februari 2008 Dela Postat 21 februari 2008 8MP eller kanske; http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=48 om du vill köra ADAT. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sting Postat 21 februari 2008 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2008 hallå dööh! Läget sting?? kul att se att du hittade hit! Kolla på http://www.polysonic.com/focusrite.html Octopre modellerna är bra, eller så skiter du i att köpa firefacet och köper saffire pro 26I/O.. Inte lika fett men ring mig någon dag så ska jag berätta en lite secret! // Philip Tjenare! Jodå, allt är lugnt! själv? Ringer dig imorgon (fredag). Ha de gött! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
micke62 (oregistrerad) Postat 27 februari 2008 Dela Postat 27 februari 2008 Hej! Din lösning är PreSonus FP10 24bit/96k Firewire Recording Interface, 8 XLR (låter kanon bra) Du kan köra upp till 3 st interfae genom att linka ihop dom Mvh Micke62 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 RME Octamic II Färgar RME'n ljudet eller är den också väldigt transparent? Letar också efter en 8-kanals preamp för inspelning av trummor bla. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sting Postat 18 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 18 mars 2008 RME Octamic II Färgar RME'n ljudet eller är den också väldigt transparent? Letar också efter en 8-kanals preamp för inspelning av trummor bla. 😳 Jag har hört att det är samma preamps i Octamic 2 (kanske även i den lite mindre Quadmic där du får fler kanaler för pengarna) har samma preamps som Fireface 800. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Hej!Din lösning är PreSonus FP10 24bit/96k Firewire Recording Interface, 8 XLR (låter kanon bra) Du kan köra upp till 3 st interfae genom att linka ihop dom Mvh Micke62 😳 varför köpa ett ljudkort till!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saverman Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 Jag har haft den första OctaMic-versionen har inget att klaga på där. Funkar klockrent så du kanske borde se över en sån och köra den via ADAT istället för line. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 18 mars 2008 Dela Postat 18 mars 2008 säger 8MP (lineaudio) igen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berra_- Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 (redigerat) Quadmic och octamic ska ha samma preamps. Skillnaden är (förutom antalet preamps) är att octamic har digitala-anslutningar. Så kör man inte digitalt så kan Quadmicen vara bättre. Edit: Prisvärdare* Redigerat 19 mars 2008 av berra_- Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dexter Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 RME Octamic II Färgar RME'n ljudet eller är den också väldigt transparent? Letar också efter en 8-kanals preamp för inspelning av trummor bla. 😐 Kolla in Audient ASP008 - transparent och otroligt välljudande. /Dex. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sting Postat 19 mars 2008 Trådstartare Dela Postat 19 mars 2008 Quadmic och octamic ska ha samma preamps. Skillnaden är (förutom antalet preamps) är att octamic har digitala-anslutningar. Så kör man inte digitalt så kan Quadmicen vara bättre. Edit: Prisvärdare* Då jag kör Logic på en Mac Pro med FF800 borde jag kanske se över Octamic II. Någon som har någon erfarenhet av denna tyska preamp? //Stingan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 säger 8MP (lineaudio) igen... Instämmer! Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt... I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 säger 8MP (lineaudio) igen... Instämmer! Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt... I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ). Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 säger 8MP (lineaudio) igen... Instämmer! Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt... I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ). Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på. FF800 är uppbyggt så att 2 av preamparna delar kanaler med 2 av lineingångarna, så man har totalt 10 analoga ingångar tillgängliga. Behövs fler är 10, så är det alltså ADAT-interface som gäller - eller om det räcker med 2 till (totalt 12 alltså), så kan man skaffa en preamp med S/Pdif ut och koppla in på S/Pdif på FF800 - t ex en Aphex 207D. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 19 mars 2008 Dela Postat 19 mars 2008 säger 8MP (lineaudio) igen... Instämmer! Det som behövs, är ju inte en 8-kanalig preamp med ADAT ut, utan enbart en 8-kanalig preamp - åtminstone som jag förstod ursprungsfrågan rätt... I övrigt är som sagt RME Octamic bra - och Audient ASP008 är kalasbra (varför missade jag att nämna den innan...? 😛 ). Fast Fireface 800 har väl bara 8 analoga in, så köper han en preamp med åtta kanaler kan han inte använda ljudkortets egna preamps. Om han istället köper en preamp med adat ut får han ju 12 preamps istället för som annars 8. Värt att tänka på. FF800 är uppbyggt så att 2 av preamparna delar kanaler med 2 av lineingångarna, så man har totalt 10 analoga ingångar tillgängliga. Behövs fler är 10, så är det alltså ADAT-interface som gäller - eller om det räcker med 2 till (totalt 12 alltså), så kan man skaffa en preamp med S/Pdif ut och koppla in på S/Pdif på FF800 - t ex en Aphex 207D. Ok, trodde att alla fyra preampsen delade med linjeingångarna, fel av mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.