Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
... och nu frågar jag mig:

Hur i helvete har jag nöjt mig med en själlös Ibanez RG i alla jävla år :rolleyes:

Fan vilken gitarr! Jag har en les paul!!!!!!!!!

Det här är MIN gura! Lättspelad, snygg, och de där halvmesyra bändningarna på g-strängen liksom... betyder nånting! Wow!

RG till LP, jadu 🙂 Verkar vara ett gott köp ni ramlat på - kul!

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

UNDERBART!!

Fasiken va kul att du e såååå nöjd!! Jag kände likadant när jag lirade på min första gången mä.

Prismässigt och "prestanda" mässigt finns det nog bara någon enstaka gitarr som kan slå en Xaviere!

Än en gång Vallhagen, kul som fan att du ÄLSKADE den!

Steve-o

Postat

Ahh... kul att höra att du är så nöjd! Att du skulle gilla Les Paul är väl en självklart, eller hur? 😉 Ser fram emot att höra den på någon inspelning från dig.

Postat (redigerat)
UNDERBART!!

Fasiken va kul att du e såååå nöjd!! Jag kände likadant när jag lirade på min första gången mä.

Prismässigt och "prestanda" mässigt finns det nog bara någon enstaka gitarr som kan slå en Xaviere!

Än en gång Vallhagen, kul som fan att du ÄLSKADE den!

Steve-o

Jomen:) Jag får tacka för inspirationen! Det här är egentligen vansinnigt olikt mig, jag brassar fan "aldrig" iväg ett impulsköp när det gäller mer än hundralappar, och jag har helt andra investeringar på inköpslistan... Men nu blev det helt rätt!'

Ahh... kul att höra att du är så nöjd! Att du skulle gilla Les Paul är väl en självklart, eller hur? Ser fram emot att höra den på någon inspelning från dig.

Du har säkert helt rätt mitt i smajlet. Det är klart man gillar en bra les paul?!?! 😛 . Men du vet hur man är, efter många år så trodde jag mig ha växt fast i att jag är en typisk strata-Ibanex-människa 😛 Les Paul är ju i mångt och mycket en snabb gitarr (fix idé huh?), och det är inte jag. Så nu ser jag fram emot att bli den förste som spelar sakta på en LP 😉

RG till LP, jadu Verkar vara ett gott köp ni ramlat på - kul!

Det är faktiskt såhär: Min gamla älsklingsura, från början är en Tokaistrata som jag själv målat och byggt om (bara kroppen är original) under tidigt 90-tal är egentligen "min" gitarr. Den har skavanker, några bandstavar är förslitna, nånstans t o m ett jack i en bandstav, men jag gillar den. Den har legat i delar i mer än 10 år (rasat svajsystem som jag ville reparera, men det blev inte av...)

River fram den oxå för beskådning:

tokaistrat1.JPG

hmm, nu blev jag sugen på att fixa den oxå, kanske är dags att låta sig inspireras... Problemet är att svajsystemet är en liiiiiten serie svaj som Kahler släppte precis i vevan när Floyd Rose-systemet vann all marknad över Kahler (som ju hade ett alternativt hängmattesvajsystem). Det mest speciella med mitt svaj är att det är blått (unikt, ni har aldrig sett ett sånt!), och jag (fåfängt, jajjamensan!) har velat reparera det i stället för att skaffa ett nytt. Brist på reservdelar har stått i vägen, och mina vänner verktygsmakarna har jag väl inte mutat tillräckligt... Åsså blir det liggande...

Nåväl; när den rasade så köpte jag min Ibanez RG. Den är lättspelad, hyfsat snygg (självklart smaksak), jag gillar svajsystemet, den är behaglig och bekväm att hålla i och... men fan den är helt själlös. Det har jag nog alltid tyckt men man ger sällan luft åt den tanken... man vänjer sig, guran är ju liksom helt ok.

Sen lever man i nånsorts förankrad idé att nästa gitarr jag ska köpa måste ligga i prisklassen 15000 kr för att uppköpet ska vara motiverat. Och så skiter man i att spara till en sån, för 15000 kan man ju lägga på nåt viktigare... osv.

Åsså dyker det här upp 😛 ... Och det blev sådär helt rätt som det blir ganska sällan!

Sen är jag i ett läge när jag tycker jag är värd att skämma bort mig lite. Det är mer på den privata sidan, men hjälpte säkert på impulsen att shoppa.

tjing alla!

/Bengan

Edit: En sak till; jag känner mig våldsamt nöjd att jag följde min impuls att skriva och ändra beställningen från silver till röd. Jag ska, NATURLIGTVIS, ha en röd gitarr. Det är ingen småsak 🙂

Redigerat av Vallhagen
Postat
Kom igen nu då Vallhagen, lite feedback!!!

Steve-o

Jotack, upp som en sol o ner som en pannkaka.

Det är en spricka i halsen. Märkligt att jag inte noterade det precis med en gång utan dag två. Jag var väl nyförälskat förblindad.

Så nu är det en hel reklamationssväng som gäller; jag har mejlat bilder (och ska skicka fler tagna med bättre makro-kamera) till guitarfetish-dave.

Jävla skit.

SA400038.JPG

Postat

Faaaaaan oxå, vilken skit!!! Jag är jätte besviken, jävla otur ju. Det känns INTE kul för mig

eftersom det känns som jag "prackat" på dig gitarren. Tror givetvis inte att dom skickat en

trasig gitarr med flit förstås. Tänker på min kollega som fick hem sin Yamaha digitalflygel

för 3 veckor sedan och som kostade 32.000:- och som nu väntar på en utbytesflygel.

Än en gång Vallhagen, jag lider med dig. Hoppas du får en ny snabbt. Håll mig gärna informerad. Okej?

Steve-o

Postat

Nej för fan, ta inte åt dig Steffe... Det är ju knappast du som skött postgången. För jag tror det är de som misskött det hela, kastat lådan nerför nåt 15metersstup eller nåt...

Dave på Guitarfetish beklagar sig oxå. Förutom det praktiska strulet med leverans fram o tillbaks till USA så tror jag tills vidare att det kommer ordna sig rätt bra. Jag hoppas jag slipper strula/tjafssa med leveranskostnader jag tänker nämligen inte lägga ut en krona till. Mest tråkigt är ju att jag får vänta (förmodligen) ett par veckor till på mitt instrument.

Jag håller tråden informerad!

tjing

Postat

Jag har så jävla dåligt samvete nu!

Jag har rekommenderat Hellpig en Telecaster byggsats från topsoundseller.de som inte blev riktigt 100 tror jag?

Och sedan har du Vallhagen också fått problem, jag ber er båda om ursäkt för detta. Jäkla skit bara när man

själv är 110% nöjd. Vilken tur att jag inte är rådgivare åt nån storbank eller regering.......

• 1 månad senare...
Postat

Jag kan meddela tråden att en ersättningsgura är på ingång. Enligt postgångens track'n'confirm så behandlas den just nu av svenska tullen.

För er nyfikna: Jag skickade ett underskrivet "komplett klagobrev" enligt guitarfetishs önskemål den 25 oktober, och (den nya) gitarren packades och skickades till mig den 14 nov. Handläggningstiden i USA alltså ganska precis tre veckor.

Så kanske har jag den i morgon.

Jag har INTE fått någon instruktion ang vad jag ska göra med den trasiga gitarren. Jag har inte heller någon aning om hur tullen hanterar det här; det är ju en ny kapitalvara som skickas till mig, även om jag inte ska betala något.

Jag uppdaterar tråden!

/Bengan

Postat

Dagens uppdatering:

Min nya ersättningsgitarr har idag anlänt till utlämningsstället ett kvarter från min bostad. Vackert så.

Dock är den "naturligtvis" pålagd ny post- och tullavgift. Efter telefonsamtal med tullverket och utrikesposten på arlanda fick jag lite dubbla budskap;

Tullverket sa att jag ska (i tur och ordning); lösa ut gitarren, skicka tillbaka den gamla gitarren till USA, skicka papper/intyg på returen till tullverket. Sedan ska jag få tillbaka den tullavgift jag betalade för den första (trasiga/returnerade) gitarren. Förefaller rimligt och det känns hyfsat strulfritt. Vet dock inte om jag kan skicka tillbaka en gitarr till USA och kräva "mottagaren betalar".

Posten sa nåt annat: Jag ska INTE lösa ut gitarren, utan mejlar en förklaring på hela ärendet (inklusive min mailkontakt med Dave på guitarfetish) till posten, så borde de efter rutinhandläggning kunna befria mig från den nya tullavgiften och skicka en "nollfaktura" om någon vecka. Alltså bör jag kunna hämta ut min nya gitarr gratis, men jag får vänta några dagar till.

Jag har nu gått på postens linje och mejlat dem, och hoppas på det bästa.

Det ska alltså poängteras att jag fortfarande har kvar den trasiga guran - med originalleveransmaterial/kartong o allt.

tjing

Bengan

Postat

Skönt att vi närmar oss ett slut på detta! Har haft jävligt dåligt samvete länge nu! Jag hoppas VERKLIGEN att blir 100% rätt!

Steffe

Postat
Vågar man beställa en strata därifrån? 😉

Det tycker jag visst att du ska våga.

Ärligt talat: Det kan ju inte bli värre än det har blivit för mig, och jag tycker inte det är nån fara alls. Dave på Guitarfetish har så här långt skött det hela mycket professionellt och så snabbt han kunnat. Förutom en månads strultid, så verkar ju inte jag drabbas av något extra heller.

Men ge mig en vecka, så bör vi ha slutet på storyn:)

Skönt att vi närmar oss ett slut på detta! Har haft jävligt dåligt samvete länge nu! Jag hoppas VERKLIGEN att blir 100% rätt!

Steffe

Det är hur coolt som helst Steffe!

tjing

Bengan

Postat

Fan. Jag har inte råd att köpa en till gitarr med gott samvete och ändå blev jag jäääävligt sugen :/

Jag har sen 2 år velat ha en les paul, men kan inte med att lägga ut 20k på en äkta och en epiphone känns bara som ett nedköp i sammanhanget.

Hopp hopp. Får väl spara som en skurk framöver och hoppas att jag inte får kicken ifrån jobbet i dessa dåliga tider 😉

Hoppas din nya gura kickar ässs, vallhagen!

Postat

Jaha tråden. And then there were two...

SA400055.JPG

SA400056.JPG

...gissa vilken som är ny:) ??

Ni som följt tråden:

Det gick fortare än en vecka att få respons brevledes från "utrikesposten på Arlanda". Igår damp det ner ett kuvert i brevlådan med en ny uthämtningsavi, med hela tull- o postavgiften "nollad". Så det var bara att hämta ut en splirrans gitarr rakt över disk på utlämningsstället ☺️. Precis som jag önskade, så behövde jag inte betala en krona för nånting.

Så det är väl dags att summera storyn, lite som jag antytt ovan:

Gitarren är fantastisk, larvigt prisvärd. Precis som Steve O / "Steffe" tycker. Så där är vi åtminstone två 😄

Guitarfetish (med kontaktmannen Dave) har på alla sätt varit mycket tillmötesgående och inte strulat på något sätt. Snabb och trevlig handläggning vid båda leveranserna och reklamation. Han har oxå bett om ursäkt för att det strulade. Att själva reklamationen drog ut på tiden mer än två dagar beror på ärendets handläggning hos posten i USA (USPS / EMS), vilka i sin tur inte verkar ha strulat heller.

Tjänstemännen på posten och tullen här i sverige har oxå varit tillmötesgående. Möjligen skulle man kunna befara att de skulle strula kring nån avgift (jag har ingen tidigare erfarenhet av "tullstrul" och liknande affärer), men jag behövde bara styrka det som skett (kopior på min mejlkontakt med guitarfetish), så ordnade sig allt.

Så vad jag gjort... Ett par telefonsamtal och en del extra mailande, och rullat tummar och väntat en månad extra. Inte hela världen.

Som jag skrev ovan: Värre än så här kan det nog inte bli om man beställer från Guitarfetish, och det gick ju hur bra som helst.

Jag rekommenderar utan vidare att shoppa från Guitarfetish. Var lite vakna på dollarkursen bara (finanskrisen...?), den är en krona högre idag än när jag beställde gitarren 🙂

tjing

Bengan

Postat

Tjohoo!

Tackar för att du informerat läget i detalj, och givetvis: JAG ÄR SÅ J*VLA GLAD ATT DU E NÖJD!!!

Återkom SNARAST med en recension på guran! Xaviere rules BIG time!

Stefan "jag skall ALDRIG mer rekommendera en pryl till i hela mitt liv" Johansson

Postat

Jag igen.....

Nå, kan man få en liten recension på guran? Är jäkligt intresserad av å höra efter allt som hänt!

Steffe

Postat
Stefan "jag skall ALDRIG mer rekommendera en pryl till i hela mitt liv" Johansson

Då får jag väl ta över stafettpinnen å rekommendera Xaviere-guror hejvilt:)

Jag ska repa med bandet i morron, första repen med nya guran. Hemma funkar den förträffligt, även om jag inte lirat så mycket som jag kanske velat. Återkommer med recension!

tjing

Postat

Underbart!

Kom igen med en recension snarast efter repet med bandet, kan inte bärga mig 🙂 !

Steffe

Postat

Ja du Vallhagen.....

Antingen är du jäkligt missnöjd med gitarren eller så har du inte internetuppkoppling, eller så kan du

inte bestämma dig om den är bra eller..... 😎

Snäääääälla skriv ner om du är nöjd eller ej!!! Kan för tusan inte få någon ro så länge jag

inte vet om du gillar gitarren jag så himla varmt talar om!!!

Nedan är en länk där jag lirar på min ögonsten!!

Obs! Det är ingen vänstergitarr, kan inte ändra det i min Macbook bara

Steffe

Postat

Hehe Steve, sugen på respons;) ?

Efter en del lir hemma och i replokalen:

Gitarren är på alla sätt toppen. Ljudet är fetare - mer kropp - än på min(a) Ibanez(er) (väntat?), och den är lättspelad, "hänger rätt" i axelbandet (och ligger bra i knät när man sitter) och är djävulskt snygg.

Vad mer... Jo den där högerhandsreflexen (sökandet efter svajarman) får jag vänja mig av med 😄 ...'

Nackdelar? Njae. Men kosmetiskt så är jag inte helt överens med (volym - och ton-) rattarna, de svarar inte riktigt rätt mot mitt lillfinger, men det är inte viktigt. Det kan hända att jag kommer byta dem.

Rekommenderar varmt en LP från guitarfetish!

tjing

Bengan

• 1 år senare...
DieHard (oregistrerad)
Postat

Med det löljigt låga priset verkar det här vara en gura att satsa på så fort det finns ett ekonomiskt utrymme för det. 700:an ser onekligen läcker ut och den med thinline modellen verkar ha en ganska tunn hals. Det passar ju mig som har små fingrar och är från början, som Vallhagen, allt för van med Ibanezguror och dess tunna halsar. Det är ju få guror som passar mig med mina allt för små fingrar att lira bekvämt på och inte blir allt för trött i fingrarna för snabbt. Men av det jag läst så verkar däremot stämskruvarna vara något som man bör byta ut snabbt. Förresten var det någon av er som skrev på harmony om guran? Det stod ju att det var någon från Sverige så.

DieHard (oregistrerad)
Postat

Kollade om det fanns nåt värt att lyssna på tuben och den här med både allt från rent till tung dist så lät det bra:

Postat
Med det löljigt låga priset verkar det här vara en gura att satsa på så fort det finns ett ekonomiskt utrymme för det. 700:an ser onekligen läcker ut och den med thinline modellen verkar ha en ganska tunn hals. Det passar ju mig som har små fingrar och är från början, som Vallhagen, allt för van med Ibanezguror och dess tunna halsar. Det är ju få guror som passar mig med mina allt för små fingrar att lira bekvämt på och inte blir allt för trött i fingrarna för snabbt. Men av det jag läst så verkar däremot stämskruvarna vara något som man bör byta ut snabbt. Förresten var det någon av er som skrev på harmony om guran? Det stod ju att det var någon från Sverige så.

Kul att ditt intrese väckts DieHard. Får se om SteveO vaknar till och ser bumpen oxå. Han har ju en del gott att säga om guran.

Har du inte brådis så är det ju bara att ligga och hovra tills dollarn är lämpligt låg.

Och det är iaf inte jag som skrivit på HarmonyCentral.

tjing:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.