majsalle Postat 20 februari 2008 Postat 20 februari 2008 Hej, För ett par veckor sedan införskaffade jag ett Logitech G11 tangentbord. Det fina med detta är att det har 18 stycken programmerbara knappar. Som klippt och skuret för pro tools tänkte jag! Men.. nej. Det fungerar klockrent att programera allt i från enkla tangentbordskombinationer (alt+tab, alt+f4 etc..) till avancerade makron med femhundra tangentkombinationer och att få dessa att fungera i alla program jag testat, men jag får inte en enda tangentkombination att fungera med pro tools. Är medveten om att detta är ett ganska udda problem, och att det finns ett särskilt tangentbord för pro tools. Men om någon har lyckats använda G11:ans snabbknappar med Pro tools så är jag mycket tacksam för hjälp!
Apep Postat 20 februari 2008 Postat 20 februari 2008 Jag är rädd för att det inte funkar. Pro tools kommandona är vad jag vet huggna i sten och går alltså inte att ändra på. De (digi) har antagligen gjort så för att man ska kunna sätta sig vid vilken maskin som helst som har pro tools och ändå känna sig som hemma.
eterno Postat 20 februari 2008 Postat 20 februari 2008 (redigerat) Kompis, de (Digi) vill att du ska köpa deras tangentbord 😉 Redigerat 20 februari 2008 av eterno
J.Westling Postat 21 februari 2008 Postat 21 februari 2008 Digis keyboards ar precis som ett vanligt tangentbord med fargade tangenter, alltsa inga snabb tangenter for kombinationer. Man kan lika garna kopa "stickers". Men det ser ju bra ut! Jag vet manga som har programerade snabb tangenter (kombinationer) med pro tools, sa det ska funka. Jag har en mus med manga knappar som jag programerat for zoomning (R,T) och scoll clicket har jag satt till single zoom tool! Dock inte nagra kombinationer. Kan kolla om det funkar med min mus! Konstigt!! vet inte varfor det inte funkar for dig! 😉
xzenom Postat 21 februari 2008 Postat 21 februari 2008 lågoddsare, men se till så att du har amerikansk layout på tbg:t när du programmerar snabbkommandona om ProTools kör på amerikanskt.
majsalle Postat 25 februari 2008 Trådstartare Postat 25 februari 2008 (redigerat) tackar hjärtligt för tipsen, men jag har fortfarande inte fått det att fungera. jag provade att ändra till amerikansk keyboardlayout, utan resultat. någon som vet om det finns något alternativ till logitechs tangentbordsmjukvara? dvs. ett program där man kan skapa kombinationer av olika knappar och binda de till en tangent? Förresten Bobogura, vet du vilka tangentbord dina kompisar har, eller vilken mjukvara de använder för snabbtangenterna? Redigerat 25 februari 2008 av majsalle
J.Westling Postat 25 februari 2008 Postat 25 februari 2008 tackar hjärtligt för tipsen, men jag har fortfarande inte fått det att fungera. jag provade att ändra till amerikansk keyboardlayout, utan resultat. någon som vet om det finns något alternativ till logitechs tangentbordsmjukvara? dvs. ett program där man kan skapa kombinationer av olika knappar och binda de till en tangent? Förresten Bobogura, vet du vilka tangentbord dina kompisar har, eller vilken mjukvara de använder för snabbtangenterna? Hej!! Sorry jag skulle ju namt det i min forsta post! Dom som jag vet anvander ett vanligt tangetnbord , mac eller win, och ett macro program som heter Quickkeys Jag har kollat lite pa det programmet med men beatamde mig for att inte krangla till det for mycket, da jag har lart mig stort sett alla kortkommandon som finns till PT och kan jobba fort i vilken studio som helst! Hade jag gjort en himmla massa editering i min studio sa hade kominationer for vissa saker passat fint, men jag mixar mest! Lycka til...l MVH / Jonas
majsalle Postat 26 februari 2008 Trådstartare Postat 26 februari 2008 Hej!! Sorry jag skulle ju namt det i min forsta post! Dom som jag vet anvander ett vanligt tangetnbord , mac eller win, och ett macro program som heter Quickkeys Jag har kollat lite pa det programmet med men beatamde mig for att inte krangla till det for mycket, da jag har lart mig stort sett alla kortkommandon som finns till PT och kan jobba fort i vilken studio som helst! Hade jag gjort en himmla massa editering i min studio sa hade kominationer for vissa saker passat fint, men jag mixar mest! Lycka til...l MVH / Jonas Tusen tack för tipset! Mjukvaran ser väldigt intressant ut. Men.. samtidigt gav du mig en tankeställare nu 😉. Precis som du säger så är det nog bättre att lära sig de universella kortkommandona för PT så att man kan jobba snabbt överallt. Det är dock ett par kommandon jag stör mig på, där Alt (+) 0 (quantize) och CTRL (+) + (flytta mellan mix- och editfönster) nog är de som jag använder mest och som jag finner jobbigast eftersom man måste släppa musen och använda båda händerna till tangentbordet. Det finns inga andra kommandon som gör samma sak somma dessa två?
J.Westling Postat 27 februari 2008 Postat 27 februari 2008 (redigerat) Hej!! Sorry jag skulle ju namt det i min forsta post! Dom som jag vet anvander ett vanligt tangetnbord , mac eller win, och ett macro program som heter Quickkeys Jag har kollat lite pa det programmet med men beatamde mig for att inte krangla till det for mycket, da jag har lart mig stort sett alla kortkommandon som finns till PT och kan jobba fort i vilken studio som helst! Hade jag gjort en himmla massa editering i min studio sa hade kominationer for vissa saker passat fint, men jag mixar mest! Lycka til...l MVH / Jonas Tusen tack för tipset! Mjukvaran ser väldigt intressant ut. Men.. samtidigt gav du mig en tankeställare nu 😉. Precis som du säger så är det nog bättre att lära sig de universella kortkommandona för PT så att man kan jobba snabbt överallt. Det är dock ett par kommandon jag stör mig på, där Alt (+) 0 (quantize) och CTRL (+) + (flytta mellan mix- och editfönster) nog är de som jag använder mest och som jag finner jobbigast eftersom man måste släppa musen och använda båda händerna till tangentbordet. Det finns inga andra kommandon som gör samma sak somma dessa två? Kolla in gratis programmet keytweak Med det kan man mappa om tangenter, sa om du har nan tangent som inte PT anvander and du mappa den till att va (=) Tex mitt engelska tangent bord har en tangent for dessa tecken ( | \ ) som inte pt anvander. den har jag mappat om till (=) sa att man med en hand latt kan byta till mix fonstret!! Och man kan ocksa anvanda en Mac keyboard och sedan mappa om ctrl,start, sa det blir ratt ordning!! Redigerat 27 februari 2008 av Bobogura
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.